اتحادیه اروپا در آستانه توافق با مایکروسافت بر سر تصاحب اکتیویژن

جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو مایکروسافت / Microsoft روی دیوار آبی محیط داخلی شلوغ
منابع آگاه می‌گویند اتحادیه‌ی اروپا به‌صورت اولیه با قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری مایکروسافت و اکتیویژن موافقت کرده است.
تبلیغات

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه می‌نویسد احتمالا اتحادیه‌ی اروپا پس از سخت‌گیری‌های فراوان در نهایت مجوز ثبت قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری مایکروسافت و اکتیویژن را صادر می‌کند. ظاهرا موافقت اتحادیه‌ی اروپا مشروط به قراردادهایی است که مایکروسافت با رقبایش امضا می‌کند. مایکروسافت اخیرا قراردادی ۱۰ ساله با نینتندو و انویدیا امضا کرده است.

مایکروسافت اوایل سال گذشته‌ی میلادی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اکتیویژن بلیزارد، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت ویدیوگیم را در قراردادی ۶۹ میلیارد دلاری به زیرمجموعه‌ی خودش تبدیل می‌کند. مایکروسافت با تصاحب اکتیویژن به رقیبی جدی‌تر برای بزرگانی مثل سونی و تنسنت تبدیل خواهد شد.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا، قرار است تصمیم نهایی درباره‌ی قرارداد مایکروسافت را تا ۲۵ آوریل ۲۰۲۳ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۲) اعلام کند. به گفته‌ی منابع آگاه، این کمیسیون قصد ندارد مایکروسافت را مجبور به فروش دارایی‌هایش کند.

مایکروسافت افزون‌بر امضا قرارداد با شرکت‌های رقیب، احتمالا مجبور می‌شود برخی از سیاست‌هایش را تغییر دهد تا نگرانی رقبایی مثل سونی را از بین ببرد. این نوع سیاست‌ها معمولا به استراتژی شرکت‌های ادغام‌شده ارتباط دارند. سونی، بزرگ‌ترین مخالف قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن، نگران است که ردموندی‌ها مجموعه‌ی Call of Duty را از دسترس گیمرهای پلی استیشن خارج کنند.

مایکروسافت بارها تأکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای تبدیل Call of Duty به بازی انحصاری ایکس باکس ندارد. حتی مدیر واحد گیمینگ مایکروسافت در مصاحبه‌ی جدیدی گفته Call of Duty روی ایکس باکس محتوای اختصاصی نخواهد داشت.

برد اسمیت، رئيس مایکروسافت، ماه گذشته‌ی میلادی گفت این شرکت آماده‌ی ارائه‌ی قرارداد به رقبایش است تا نگرانی‌های مربوط‌به انحصارگرایی را از بین ببرد؛ با این‌حال مایکروسافت هیچ تمایلی به فروش مجموعه‌ی پرسود Call of Duty ندارد.

سهام اکتیویژن در پی انتشار گزارش رویترز ۲٫۶ درصد رشد کرد.

کمسیون اروپا به درخواست رویترز برای شفاف‌سازی پاسخ نداد. در این بین مایکروسافت با انتشار اطلاعیه‌ای گفت: «تعهد ما به ارائه‌ی دسترسی کاملا برابر به Call of Duty برای سونی، استیم، انویدیا و شرکت‌های دیگر، نشان‌دهنده‌ی مزیت‌هایی است که تصاحب اکتیویژن برای گیمرها و توسعه‌دهندگان دارد. این قرارداد رقابت را در بازار افزایش می‌دهد.»

مایکروسافت ماه گذشته‌ی میلادی از امضای قراردادی ۱۰ ساله با نینتندو و انویدیا خبر داد. به‌لطف این قرارداد، بازی‌های سری Call of Duty برای پلتفرم‌های بیشتری در دسترس قرار می‌گیرند.

نهادهای رگولاتوری در بریتانیا و ایالات متحده نیز علیه قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن موضع گرفته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات