ایلان ماسک در دادگاهِ پاداش ۵۲ میلیارد دلاری تسلا: نمی‌خواهم مدیرعامل هیچ شرکتی باشم

پنج‌شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و توییتر و اسپیس ایکس، می‌گوید که نمی‌خواهد مدیرعامل هیچ شرکتی باشد. او تأیید کرده که در آینده سِمَت مدیرعاملی توییتر را به فرد دیگری می‌سپارد.
تبلیغات

ایلان ماسک روز گذشته در دادگاه حاضر شد تا درباره‌ی پاداش سنگینی که از سوی تسلا دریافت کرده است شفاف‌سازی کند. ماسک که به‌عنوان مدیرعامل چند شرکت سرشناس ازجمله توییتر فعالیت می‌کند در حال پاسخ دادن به سؤال وکلای تسلا بود که در بین سخنانش گفت: «صادقانه بگویم که نمی‌خواهم مدیرعامل هیچ شرکتی باشم.»

براساس گزارش ورج، جلسه‌ی دادگاه ایلان ماسک که از روز دوشنبه شروع شد روی پاداش ۵۲ میلیارد دلاری او تمرکز دارد و در تلاش است تعیین کند که اقدام هیئت‌مدیره‌ی تسلا برای اعطای این پاداش در قالب سهام شرکت درست بوده است یا نه. دادگاه همچنین به‌دنبال فهمیدن این است که ایلان ماسک به شیوه‌ای غیرقانونی روی ثبت پاداش ۵۲ میلیارد دلاری توسط هیئت‌مدیره اثر گذاشته است یا نه.

جلسه‌ی شهادت ایلان ماسک در دادگاه شامل مباحث مختلفی بود، از سِمَت‌های شغلی او تا نحوه‌ی گذراندن وقت و حتی عبارت معروف تکنوکینگ (Technoking). ماسک در سال ۲۰۲۱ خودش را تکنوکینگِ تسلا خواند. گفته می‌شود ماسک به هنگام استفاده از عبارت تکنوکینگ مست بوده است. ماسک در جلسه‌ی دادگاه با لحنی طنزآمیز این موضوع را رد کرد.

ایلان ماسک می‌گوید با وجود این‌که مدیرعامل چند شرکت است، خودش فکر می‌کند که نقش متفاوتی نسبت‌به مدیرعامل‌های مرسوم دارد: «در اسپیس ایکس، من مسئول مهندسی موشک‌ها و در تسلا مسئول فناوری استفاده‌شده در خودروها که باعث موفقیت شرکت شده است،‌ هستم.» ماسک می‌گوید نقش او در شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس بیشتر از آن‌که متمرکز بر تجارت باشد، مثل «مهندسی است که فناوری را توسعه می‌دهد» و مطمئن می‌شود که شرکت‌هایش فناوری‌‌های انقلابی را توسعه دهند.

ایلان ماسک می‌گوید که قصد ندارد تا ابد مدیرعامل توییتر باشد. ماسک دو هفته پیش این شبکه‌ی اجتماعی را تصاحب کرد و از آن زمان نیمی از کارکنان را اخراج و سرویس اشتراکی را بازطراحی کرده و قابلیت‌های جدیدی را دردسترس قرار داده است. ماسک در جلسه‌ی دادگاه گفت که در گذر زمان وقت کمتری به توییتر اختصاص می‌دهد و در نهایت فردی دیگر را برای رهبری توییتر انتخاب می‌‌کند.

براساس ادعای جیمز مرداک، عضو سابق هیئت‌مدیره‌ی تسلا، ایلان ماسک قصد دارد در نهایت از مدیرعاملی این شرکت کناره‌گیری کند. مرداک در جلسه‌ی دادگاه گفت که ایلان ماسک به‌طور مشخص اعلام کرده چه کسی در تسلا جایگزین او می‌شود. فعلاً نام این فرد اعلام نشده است.

سهام‌داران شرکت‌های ایلان ماسک می‌گویند که تعداد شرکت‌های تحت مدیریت او بیش از حد زیاد است و احتمالاً ماسک زمان کافی برای رهبریِ مناسب دراختیار ندارد. ماسک در پاسخ به این ادعا گفت همیشه بیشترین زمانش را در شرکتی سپری می‌کند که با بیشترین چالش‌ها مواجه است.

اسپیس ایکس چند سال پیش خودروی تسلا رودستر را بر فراز یکی از موشک‌هایش به فضا پرتاب کرد. ایلان ماسک در جلسه‌ی دادگاه گفت این خودروی معروف «اثری هنری است که میلیون‌ها سال دوام می‌آورد.»

ماسک در بخش دیگری از شهادتش به نهادهای رگولاتوری دولت آمریکا اشاره کرد: «به‌طور کلی فکر می‌کنم مأموریت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) خوب است، اما سؤال این است که مأموریت موردبحث به‌خوبی اجرا می‌شود یا نه. به نظرم گاهی اوقات شاهد چنین اتفاقی نیستیم. کمیسیون بورس و اوراق بهادار توانایی تحقیق روی چیزهایی که باید روی آن‌ها تحقیق کند را ندارد و روی چیزهای غیرمرتبط بیش از حد تمرکز می‌کند.»

ماسک در ادامه‌ی سخنانش به بحران صرافی FTX اشاره کرد. FTX که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز دنیا بود، هفته‌ی گذشته رسماً اعلام ورشکستگی کرد. ماسک می‌گوید: «چرا به FTX هیچ توجهی نشد؟ سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار ضرر کردند،‌ اما با وجود این‌که سهام‌داران شرکت‌های من سود خوبی کسب می‌کنند کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنان روی من تمرکز کرده. این اصلاً منطقی نیست.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات