جنگ حقوقی با اپل حتی برای ثروتمندترین فرد دنیا هزینه‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت

سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
ایلان ماسک که از جنگ با قدرت‌های بزرگ لذت می‌برد، مشغول مچ‌اندازی با شرکتی شده است که غالباً علاقه‌ای به تنش ندارد؛ اما به مخالفانش ثابت کرده که پا روی دم شیر می‌گذارند.
تبلیغات

پس از تعدیل گسترده‌ی نیروهای توییتر و به‌خطر‌انداختن زیرساخت این شبکه‌ی اجتماعی و فراری‌دادن شرکت‌های تبلیغاتی در عرض یک ماه، ایلان ماسک اکنون هدف جدیدی دنبال می‌کند: جنگ با شرکتی که نفوذ زیادی در اکثر بازارهای صنعت فناوری دارد و ارزشمندترین دنیا است.

شب گذشته‌‌، ایلان ماسک در توییت‌هایی شروع‌ به انتقاد از اپل کرد تا به‌نوعی تنش با این شرکت را وارد مرحله‌ی جدیدی کند. میلیاردر سرشناس می‌گوید اپل بدون ارائه‌ی دلیلی واضح تهدید کرده است که خدمت‌رسانی به توییتر را در اپ استور متوقف می‌کند. ادعایی که اگر حقیقت داشته باشد، نشان می‌دهد اپل فعلاً به‌طور‌غیررسمی علیه توییترِ ایلان ماسک موضع گرفته است.

آنچه درباره‌ی تهدید توییتر مطرح شده، صرفاً گفته‌ی ایلان ماسک است و تا لحظه‌ی نگارش این مقاله، اپل هیچ‌گونه واکنشی نشان نداده. مشخص نیست که تهدید احتمالی نتیجه‌ی کاهش سخت‌گیری‌های توییتر است یا اپل دلیل دیگری برای این کار دارد.

ایلان ماسک در حال فکر کردن / Elon Musk با لباس مشکی

به‌نوشته‌ی تک‌کرانچ، مالک و مدیرعامل جدید توییتر می‌گوید اپل تا حد زیادی تبلیغات بر بستر توییتر متوقف کرده است و این اقدام به روایت ایلان ماسک نشان می‌دهد که احتمالاً اپل از آزادی‌بیان در ایالات متحده تنفر دارد. اسنادی که واشینگتن‌پست مشاهده کرده، نشان می‌دهند اپل در فصل اول سال جاری میلادی بزرگ‌ترین خریدار تبلیغات توییتر بوده است. اپل صرفاً در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۲ بیش از ۴۸ میلیون دلار تبلیغ در توییتر خرید (معادل ۴ درصد از کل درآمد توییتر در این بازه‌ی زمانی).

اپل در فصل اول امسال بزرگ‌ترین خریدار تبلیغات توییتر بود

گزارش دیگری از رویترز نشان می‌دهد اپل قبل از فروش توییتر به ایلان ماسک، به‌طور‌میانگین هر هفته بیش از ۲۲۰٬۰۰۰ دلار تبلیغ در این شبکه‌ی اجتماعی خریده و پس از بسته‌شدن قرارداد، هزینه‌کرد هفتگی را به حدوداً ۱۳۱٬۰۰۰ دلار کاهش داده است.

از زمان فروش توییتر به ایلان ماسک، تعدادی از بازیگران اصلی‌ صنعت تبلیغات همکاری با این شبکه‌ی اجتماعی را متوقف کرده‌اند. برخی از برندها نظیر جنرال موتورز به‌صراحت اعلام کرده‌اند که موقتاً تبلیغی در توییتر منتشر نمی‌کنند. بنابراین، بعید نیست که ادعای توقف بخش اعظم تبلیغات اپل در توییتر حقیقت داشته باشد.

شرکت‌های تبلیغاتی و برندهای سرشناس تمایلی ندارند در پلتفرمی که محفل نفرت‌پراکنی است، حضور داشته باشند. توییتر جایی است که کاربرانش غالباً از همه‌چیز متنفرند و آزادانه انگشت انتقاد را با لحنی توهین‌آمیز به‌سمت همه می‌گیرند.

اینکه تنش بین اپل و توییتر در چه مرحله‌ای قرار دارد، فعلاً تا حد زیادی برایمان نامشخص است؛ اما برخی حقایق را نمی‌توانیم کتمان کنیم. توییتر شدیداً نیاز دارد که در اپ استور باقی بماند و برای ادامه‌ی حضور در این فروشگاه آنلاین مجبور است از سیاست‌هایی تبعیت کند که اپل برای مدیریت محتوا دارد. پارلر و تروث سوشال، دو شبکه‌ی اجتماعی رقیب توییتر، الگوریتم‌های بسیار ساده‌تری دارند، اما به تبعیت از این قوانین مجبور شده‌اند.

این ادعا نیز صحیح است که اپل سیاست‌هایی مبهم درباره‌ی دلیل حذف اپلیکیشن‌ها از اپ استور یا توقف خدمت‌دهی به آن‌ها دارد. اپل درباره‌ی میزبانی از محتواهایی که توهین‌آمیزند یا نفرت‌پراکنی می‌کنند یا باعث تزریق وحشت به جامعه می‌شوند، هشدار می‌دهد. اگر اپل با تمام توانش به این قانون پایبند می‌ماند، قطعاً بسیاری از شبکه‌های اجتماعی تاکنون از اپ استور حذف شده بودند؛ ازجمله توییترِ پیش از دوران ایلان ماسک.

لوگو آیکون اپ استور اپل App Store اختصاصی زومیت

ایلان ماسک هم‌زمان با متهم‌کردن اپل به سانسور محتوا، از سیاست‌های این شرکت برای دریافت کارمزد خریدهای درون‌برنامه‌ای انتقاد کرده است. ماسک کارمزد اپل را «مالیات ۳۰ درصدی مخفی» خطاب می‌کند؛ اما حقیقت این است که کارمزد اپل برپایه‌ی اسناد رسمی متعددی بنا شده و تاکنون به‌دفعات به بحث گذاشته شده است؛ بنابراین نمی‌توانیم آن را کارمزدی «مخفی» به‌حساب بیاوریم.

ایلان ماسک با حضور در جبهه‌ی مخالفان اپل، به قهرمان مبارزه با انحصارگرایی تبدیل می‌شود

اپیک گیمز و اپل بر سر همین کارمزد، در سال ۲۰۲۰ در دادگاه حاضر شدند. در آن زمان، اپیک گفت اپل رویکردی انحصارگرایانه دارد و از قدرتش برای تسلط بر بازار نرم‌افزار سوءاستفاده می‌کند. ایلان ماسک آتش جنگ علیه اپ استور را با محوریت سیاست‌های انحصارگرایانه مجدداً شعله‌ور کرده است.

در آینده‌ای نزدیک مجادله‌ی حقوقی اپیک گیمز و اپل در دادگاه تجدیدنظر شروع می‌شود. در همین حین، احتمال دارد که کنگره‌ی آمریکا تلاشی جدی‌تر برای تصویب قانون بازارهای آزاد ترتیب دهد. این قانون خبرسازِ دوحزبی آثار زیادی روی عملکرد اپ استور می‌گذارد و به‌ادعای حامیانش، «دیوارهای اجباری ضدرقابتی در اقتصاد اپلیکیشن‌ را درهم‌می‌شکند».

ایلان ماسک گفته است که قصد دارد حساب‌های تعلیق‌شده‌ی توییتر را این پلتفرم برگرداند. حتی کاربران توییتر نیز غالبا با این تصمیم موافقت کرده‌اند. حساب‌های تعلیق‌شده متعلق به کسانی است که ازطریق نفرت‌پراکنی و پخش خبرهای جعلی و انجام کارهای مشابه، قوانین توییتر را نقض کرده‌اند. احتمال دارد اپل به‌‌دلیل همین مسئله به توییتر هشدار رسمی داده باشد. اپ استور غالباً سخت‌گیری خیلی زیادی درباره‌ی سیاست‌های مدیریت محتوا نمی‌کند؛ اما شاید اپل معتقد است که بازگشت حساب‌های تعلیق‌شده‌ با قوانین فروشگاه آنلاینش تضاد دارد.

اگر ایلان ماسک به مسیری ادامه دهد که از شب گذشته در آن قدم برداشته است، احتمالاً درنهایت به قهرمان جبهه‌ی ضد اپل تبدیل می‌شود. ماسک در جنگ با اپل به اپیک گیمز ملحق خواهد شد؛ اتفاقی که قطعاً تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز را به‌شدت خوشحال می‌کند. نهادهای رگولاتوری نگران برنامه‌های ایلان ماسک برای آینده‌ی توییتر هستند و میلیاردر پرحاشیه می‌تواند با ورود به جبهه‌ی ضدانحصار، تا حدی فشار بر توییتر را کاهش دهد.

لبخند تیم کوک / Tim Cook در کنار مک بوک ایر M2 در اپل پارک

حتی درصورت پیوستن ایلان ماسک به اپیک گیمز، توییتر نه‌تنها در کوتاه‌مدت، بلکه در بلندمدت به اپل نیاز دارد؛ اما این گفته برای اپل صدق نمی‌کند. ورود به جنگ حقوقی با اپل قطعاً انتقادات زیادی را متوجه ایلان ماسک می‌کند. ماسک همین‌حالا نیز به‌‌دلیل مدیریت هم‌زمان چند شرکت و تصمیم‌های عجولانه و احتمال ورشکسته‌کردن توییتر با انتقاد دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. از کارمزد ۳۰ درصدی اپل می‌توانید انتقاد کنید؛ اما اگر این شرکت اپلیکیشن شما را حذف کند، درآمدتان قطع می‌شود. این کار قطعاً ضربه‌ی بزرگی به توییترِ ایلان ماسک می‌زند.

ایلان ماسک که با همکاری مهندسان زیر دستش خودرو لوکس می‌سازد و موشک به فضا ارسال می‌کند، از مبارزه با قدرت‌های بزرگ صنعت فناوری لذت می‌برد. ماسک برای پایبندی به سنت‌هایش، این‌بار سراغ یکی از شرکت‌های قدرتمند دنیا رفته است. ماسک به‌عنوان رئیس توییتر به‌خوبی می‌داند که دشمن‌تراشی می‌تواند کسانی که با آن شرکت‌ها مخالف‌اند، به حامی خودش تبدیل کند. شاید هدف اصلی ایلان ماسک از تنش با اپل همین باشد.

در همین حین، فراموش نکنید اپل درباره‌ی سیاست‌هایش قاطعیت زیادی دارد. این شرکت بارها پلتفرم‌هایی مثل دیسکورد را به پذیرش سیاست‌هایش مجبور کرده است؛ چون این پلتفرم‌ها به‌خوبی می‌دانند درصورت نقض قانون، از اپ استور حذف می‌شوند. ایلان ماسک در حال پا گذاشتن روی دم شیر است و هرگونه اقدام اشتباه برایش بسیار پرهزینه خواهد بود.

انگیزه‌ی اصلی ایلان ماسک از موضع‌گیری علیه اپل را نمی‌دانیم؛ اما شکی نداریم که در جنگ با این غول فناوری آمریکایی، شکست انتظارش را می‌کشد. ماسک با به‌حاشیه‌کشاندن رابطه‌ی توییتر و اپل، توجهات را از سیاست‌های عجیب‌و‌غریبش برمی‌دارد و در سکوت خبری، بیش‌از‌پیش شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور را تغییر می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات