ایلان ماسک باردیگر تغییر موضع داد: توییتر را با مبلغ اولیه می‌خرم

سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک در نامه‌ای به هیئت‌مدیره‌ی توییتر مجدداً پیشنهاد کرد که این شبکه‌ی اجتماعی را با مبلغ اولیه، یعنی ۵۴٫۲۰ دلار به‌ازای هر سهم، خواهد خرید.
تبلیغات

بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد پس از کش‌و‌قوس فراوان سرانجام ایلان ماسک از تصمیم خود برگشته و پیشنهاد داده است که توییتر را با مبلغ اولیه (۵۴٫۲۰ دلار به‌ازای هر سهم) بخرد. منابعی آگاه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به بلومبرگ گفته‌اند که ایلان ماسک در قالب نامه‌ای به توییتر چنین پیشنهادی مطرح کرده است. ماسک نخستین‌بار اردیبهشت امسال پیشنهاد خرید توییتر را با پرداخت ۵۴٫۲۰ به‌ازای هر سهم مطرح کرده بود.

ایلان ماسک ماه‌ها است که توییتر را درگیر حواشی شدید کرده است. مدیرعامل ثروتمند تسلا و اسپیس ایکس در ابتدا بخش زیادی از سهام توییتر را خرید و قرار بود که به تیم هیئت‌مدیره‌ی این شبکه‌ی اجتماعی ملحق شود؛ اما در‌نهایت از این کار منصرف شد و گفت که قصد دارد توییتر را به‌طور‌کامل بخرد و آن را به شرکتی خصوصی تبدیل کند.

ایلان ماسک پس از مذاکره‌ی اولیه با مدیران توییتر پیشنهاد کرد که این شبکه‌ی اجتماعی را با پرداخت ۵۴٫۲۰ دلار به‌ازای هر سهم (مجموعا ۴۴ میلیارد دلار) ازآنِ خود کند. دو طرف بر سر این مبلغ به‌توافق رسیدند و ماسک قرارداد را امضا کرد. بااین‌حال، زمان زیادی نگذشته بود که مدیرعامل تسلا موضعش را تغییر داد.

درحالی‌که توییتر می‌گوید ۵ درصد از کل کاربران فعال ماهانه‌اش را حساب‌های بات و اسپم تشکیل می‌دهند، ایلان ماسک اعتقاد دارد که تعداد این حساب‌ها بسیار بیشتر است. در همین حین، توییتر ادعا می‌کند که حتی کارشناسان موردتأیید ایلان ماسک نیز ادعاهای او درباره‌ی تعداد بات‌ها را قبول ندارند.

ایلان ماسک از ماه‌ها پیش توییتر را درگیر حواشی شدیدی کرده است

ایلان ماسک درنهایت با ارسال نامه‌ای به توییتر گفت که از خرید این شرکت منصرف شده است و مدیران توییتر در پاسخ گفتند که کار را به دادگاه می‌کشانند. تاکنون، چند جلسه‌ی نسبتاً کوتاه با محوریت این پرونده برگزار شده؛ اما جلسه‌ی اصلی که پنج روز به‌طول می‌انجامد، برای اواخر مهر برنامه‌ریزی شده است.

ایلان ماسک بارهاوبارها ادعا کرده که توییتر به او و مقام‌های رسمی آمریکا دروغ گفته است. حتی مدیر سابق تیم امنیت توییتر نیز این ادعا را تأیید می‌کند. وکلای ایلان ماسک نیز در جلسات دادگاه بارها انگشت انتقاد را به‌سمت توییتر گرفته‌اند. اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که توییتر از بخت بیشتری برای پیروزی در دادگاه برخوردار است. حتی ایلان ماسک نیز تا حدی این موضوع را می‌داند و برای محکم‌کاری میلیاردها دلار از سهام خود در تسلا را فروخته است تا در‌صورت شکست در پرونده، منابع مالی کافی را دراختیار داشته باشد.

در روزهای اخیر، افشای پیام‌های ردوبدل‌شده در بین ایلان ماسک و جک دورسی و چند نفر دیگر در پرونده‌های دادگاه، خبرساز شده است. نکته‌ی مهم این است که در پیام‌های یادشده هیچ نگرانی خاصی درباره‌ی تعداد بات‌های توییتر مطرح نشده بود. پیام‌ها نشان می‌دادند ایلان ماسک پس از مناقشه‌ای شخصی با پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر، به‌یک‌باره نظرش را عوض کرده است. آگراوال از ماسک درخواست کرده بود که توییت‌نوشتن را متوقف کند.

آخرین جلسه‌ی برگزارشده در دادگاه ایالت دلاور با باختی نسبی برای ایلان ماسک همراه بود. مدیرعامل تسلا با دو شرکت وارد همکاری شد و از آن‌ها درخواست کرد تعداد بات‌های توییتر را تخمین بزنند. یکی از این‌ شرکت‌ها عدد اعلام‌شده‌ی توییتر (۵ درصد از کل کاربران فعال ماهانه) را تأیید کرد و دیگری گفت تعداد بات‌ها ۱۱ درصد است.

در جلسه‌ی اخیر دادگاه، وضعیت برای ماسک پیچیده‌تر شد. او مدت‌ها است به‌عنوان یکی از طرفداران پیام‌رسان سیگنال شناخته می‌شود؛ پیام‌رسانی که به‌خاطر امنیتش در بین کاربران شهره است. اسکرین‌شات مکالمات ایلان ماسک در سیگنال به‌دست قاضی دادگاه رسید. گفته می‌شود آن پیام‌ها مدتی پس از ارسال،‌ به‌طورخودکار حذف شده بودند. نامه‌ی جدید ایلان ماسک در حالی به‌دست مدیران توییتر می‌رسد که جلسه‌ی استماع دادگاه قرار است روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) آغاز شود.

تا لحظه‌ی نگارش این مقاله،‌ جزئیاتی از برگزاری جلسه‌ی دادگاه اعلام نشده و ظاهراً توییتر نیز فعلاً به پیشنهاد ماسک جواب نداده است. در پی انتشار این خبر، معامله‌ی سهام توییتر برای مدت‌زمانی کوتاه متوقف شد؛ اما بعداً ارزش سهام آن ۱۸ درصد رشد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات