ایلان ماسک می‌خواهد توییتر را به پلتفرمی مشابه TikTok و WeChat تبدیل کند

جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
از اشاره‌ی غیرمستقیم به تعدیل نیرو و تأکید روی حفظ آزادی بیان تا هدف‌گذاری دستیابی به حداقل یک میلیارد کاربر؛ در جلسه‌ی یک ساعته‌ی ایلان ماسک با کارکنان توییتر چه مباحثی درباره‌ی آینده‌ی این شبکه‌ی اجتماعی مطرح شد؟
تبلیغات

همان‌طورکه پیش‌تر اعلام شده بود، ایلان ماسک روز گذشته در جلسه‌ای آنلاین با کارمندان توییتر شرکت کرد تا به سؤالات آن‌ها پاسخ دهد و تا حدی مسیر پیش روی Twitter را مشخص کند. از زمان رسانه‌ای شدن توافق ۴۴ میلیارد دلاری، این نخستین باری است که ایلان ماسک مستقیماً به سؤالات کارکنان این شبکه‌ی اجتماعی پاسخ می‌دهد.

ایلان ماسک که از نگاه مجله‌ی فوربز ثروتمندترین فرد دنیا است جزئیاتی درباره‌ی برنامه‌هایی که برای مدیریت توییتر در سر دارد اعلام کرد، بااین‌حال به‌نظر می‌رسید که تمایل ندارد خیال کارکنان این شبکه‌ی اجتماعی را به‌طور کامل راحت کند. آنچه ایلان ماسک به کارکنان توییتر گفته باعث افزایش نگرانی شماری از آن‌ها شده است.

براساس آنچه گیزمودو به نقل از واشینگتن پست می‌نویسد، ایلان ماسک در جلسه‌ی یک ساعته‌ی اخیر خود گفته اولویت اولش در قبال توییتر افزایش سود این شرکت است. ایلان ماسک گفته کارکنان شرکت باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا توییتر بهره‌وری بیشتری نسبت به وضعیت فعلی خود داشته باشد.

ایلان ماسک می‌گوید توییتر باید سرگرم‌کننده‌تر باشد

به نوشته‌ی نیویورک تایمز، ایلان ماسک گفته در صورتی که موفق به بستن قرارداد شود قصد دارد توییتر را به شرکتی خصوصی تبدیل کند. ایلان ماسک گفته به‌طور ۱۰۰ درصد مطمئن نیست که پس از بسته شدن قرارداد تبدیل به مدیرعامل توییتر می‌شود یا خیر.

پیش‌تر در گزارش‌هایی اعلام شده بود که ایلان ماسک ممکن است خودش بر صندلی مدیرعاملی توییتر بنشیند و جایگزین پاراگ آگراوال شود. از طرفی برخی از منابع می‌گویند ایلان ماسک به دلیل مدیریت تسلا و اسپیس ایکس زمان کافی دراختیار ندارد و فرد دیگری را به‌عنوان مدیرعامل توییتر انتخاب می‌کند.

ایلان ماسک می‌گوید پس از دراختیار گرفتن توییتر قصد دارد حجم محتواهای خسته‌کننده‌‌ی این پلتفرم را کاهش دهد. ماسک به تیک تاک به‌عنوان پلتفرمی مؤثر اشاره کرده و گفته الگوریتم‌های این شبکه‌ی اجتماعی خسته‌کننده نیستند. ماسک می‌گوید اکثر تولیدکنندگان محتوا پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب را به توئیتر ترجیح می‌دهند و سایت‌های دیگر در زمینه‌ی کسب درآمد از محتوا عملکرد بهتری نسبت به این شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور دارند. ایلان ماسک در جلسه‌ی آنلاین خود گفته: «ما باید به مردم اجازه دهیم هرآنچه را که می‌خواهند، بگویند.»

ایلان ماسک: باید در توییتر به مردم اجازه دهیم هرآنچه را که می‌خواهند، بگویند

ایلان ماسک می‌گوید توییتر باید سودمندی بیشتری داشته باشد و اطمینان حاصل کند که «مردم همواره سرگرم و مطلع بمانند.» ماسک در ادامه توییتر را با وی چت مقایسه کرد. وی چت یک سوپراپلیکیشن در چین است که انواع خدمات (شامل شبکه‌ی اجتماعی، سرویس پرداخت، بازی و حتی سرویس‌ تاکسی اینترنتی) را یک‌جا ارائه می‌دهد.

ایلان ماسک می‌گوید در خارج از چین هیچ سرویسی شبیه به وی چت وجود ندارد: «مردم در چین اساساً با وی چت زندگی می‌کنند. اگر بتوانیم با توییتر چنین چیزی را بازآفرینی کنیم، به موفقیتی عظیم دست پیدا خواهیم کرد.»

یکی از نکات نگران‌کننده برای کارکنان فعلی توییتر این است که احتمال دارد ایلان ماسک پس از دراختیار گرفتن این شرکت تعدیل نیرو انجام دهد. وقتی از ماسک درباره‌ی این موضوع سؤال پرسیده شد، او گفت شرکت‌هایش را براساس شایسته‌سالاری مدیریت می‌کند: «اگر فردی کارها را انجام می‌دهد، عالی است؛ من عاشق او هستم. در غیر این صورت، چرا چنین فردی در شرکت حاضر باشد؟»

ایلان ماسک / Elon Musk در جلسه آنلاین با کارمندان توییتر / Twitter

بلومبرگ در گزارشی به نقل از افرادی که جلسه‌ی آنلاین ایلان ماسک را مشاهده کرده‌اند می‌نویسد ماسک به‌طور صریح پای‌بندی یا عدم پای‌بندی خود به قرارداد تصاحب توییتر را اعلام نکرده است. البته ظاهراً سؤالی مستقیماً در این زمینه از ایلان ماسک پرسیده نشده است.

کارکنان توییتر در روزهای اخیر موظف بودند سؤال‌های خود را برای توییتر ارسال کنند تا این شبکه‌ی اجتماعی سؤال‌های منتخب را برگزیند و از ایلان ماسک بپرسد. در جلسه‌ی آنلاین یک‌‌ساعته‌ی دیروز مدیر بخش بازاریابی توییتر سؤال‌ها را از ایلان ماسک پرسید.

ایلان ماسک در جلسه‌ی آنلاین خود باری دیگر تأکید کرد که توییتر باید بیش از پیش روی سرویس اشتراکی اتکا کند و درآمدهایش را از این طریق افزایش دهد. یکی از پیشنهاد‌های ایلان ماسک این است که مردم برای دریافت تیک آبی به توییتر پول پرداخت کنند.

ایلان ماسک می‌خواهد تعداد کاربران توییتر به حداقل یک میلیارد نفر برسد

سؤال مهم دیگر این بود که ایلان ماسک چه دیدگاهی درباره‌ی سیاست‌های کنترل محتوا در توییتر دارد؟ ماسک پیش‌تر چند بار از سیاست مسدودسازی دائمی حساب‌های کاربری انتقاد کرده و گفته اجازه می‌دهد حساب‌هایی مثل حساب کاربری دونالد ترامپ به توییتر بازگردند. این موضوع باعث ناراحتی کارکنانی شده که از تلاش‌ برای مقابله با پخش اطلاعات غلط حمایت می‌کنند.

ایلان ماسک که خودش را طرفدار آزادی بیان می‌داند می‌گوید کاربران توییتر باید اجازه داشته باشند «مباحث بسیار غیرمتعارف» را در این شبکه‌ی اجتماعی بیان کنند. البته مدیرعامل میلیاردر شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا نمی‌خواهد کاربران در توییتر آزار ببینند یا احساس ناراحتی کنند چون این کار در نهایت به کاهش تعداد مخاطبان توییتر منتهی خواهد شد.

نیویورک تایمز می‌گوید ایلان ماسک در بخشی از جلسه گفته می‌خواهد تعداد کاربران توییتر به حداقل یک میلیارد نفر برسد و در صورت دستیابی به این هدف، توییتر تبدیل به پلتفرمی فراگیر خواهد شد.

از زمان آغاز دنیاگیری ویروس کرونا شرکت‌های حوزه‌ی فناوری موقتاً کارکنان خود را به خانه فرستادند تا فرایند دورکاری آغاز شود. توییتر در آن زمان اعلام کرد کارمندانش می‌توانند تا ابد در خانه کار کنند. ایلان ماسک بارها نشان داده حامی دورکاری نیست. او چند هفته پیش در ایمیلی درون‌سازمانی اعلام کرد تمامی کارکنان تسلا باید به محیط کار برگردند.

کارکنان توییتر حامی سیاست این شرکت در زمینه‌ی دورکاری هستند و نگرانند ایلان ماسک وضعیت را تغییر دهد. یکی از کارکنان توییتر از ایلان ماسک درباره‌ی دورکاری سؤال کرده و مدیرعامل تسلا در پاسخ به شکلی قاطعانه گفته که صرفاً نیروهای ممتاز باید اجازه‌ی دورکاری داشته باشند. ماسک گفته است: «اگر فردی می‌تواند صرفاً از راه دور کار کند و عملکردی استثنایی از خود نشان می‌دهد، اخراج کردنش منطقی نیست.» به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک قصد دارد شرایط کاری توییتر را شبیه تسلا و اسپیس ایکس کند.

ایلان ماسک در ادامه‌ی جلسه گفت: «درحالی‌که بعضی از مردم برای ابراز کردن خودشان از موهایشان استفاده می‌کنند، من از توییتر استفاده می‌کنم.» ایلان ماسک همچنین می‌گوید رسانه‌ها درمورد چگونگی پیشرفت معامله با توییتر دروغ می‌گویند چون اکثر آن‌ها منفی‌گرا هستند.

ایلان ماسک در جلسه با کارکنان توییتر گفته «سیاست‌هایی اعتدال‌گرایانه» را ترجیح می‌دهد. ماسک می‌گوید مردم می‌توانند هرآنچه را که می‌خواهند در توییتر منتشر کنند، اما به شرطی که قوانین را زیر پا نگذارند. به گفته‌ی ایلان ماسک استاندارد توییتر باید سرگرم کردن مردم باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات