مدیرعامل اینتل با مدیران ارشد سامسونگ برای همکاری احتمالی دیدار کرد

سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رسانه‌های کره‌‌ای می‌گویند مدیرعامل اینتل به شهر سئول سفر کرده است تا با شماری از مدیران ارشد سامسونگ بر سر آغاز همکاری بین دو شرکت مذاکره کند.
تبلیغات

به‌گزارش Tom's Hardware و به‌‌نقل از Korea Herald، مدیرعامل اینتل به‌تازگی به شهر سئول رفته است تا با برخی از مدیران ارشد سامسونگ مذاکره کند. سامسونگ برگزاری این مذاکرات را تأیید کرده است. ظاهراً اینتل و سامسونگ در این مذاکرات درباره‌ی احتمال همکاری بین دو شرکت بحث کرده‌اند.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، پس از حضور در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، مستقیماً به کره‌‌جنوبی رفت و در جلساتی با حضور مدیران ارشد سامسونگ الکترونیکس حضور پیدا کرد. گفته می‌شود در این جلسه، لی جائه‌یونگ، قائم‌مقام هیئت‌مدیره، کیونگ کای‌هیون، مدیرعامل و رئیس واحد تراشه، رو تی‌مون، رئیس سامسونگ موبایل و چند نفر دیگر از اعضای ارشد سامسونگ حاضر بوده‌اند.

Korea Herald به جزئیات بیانیه‌ی رسمی یا صحبت‌های ردوبدل‌شده بین مدیران سامسونگ و مدیرعامل اینتل دسترسی نداشته است؛ اما می‌گوید این مذاکرات احتمال همکاری بین اینتل و سامسونگ را بسیار افزایش می‌دهد. Korea Herald ادعا می‌کند سامسونگ در چندین حوزه‌ی مهم در صنعت قطعات نیمه‌هادی دستِ بالاتر را درمقایسه‌با اینتل دارد؛ البته طرح این ادعای رسانه‌ای کره‌ای چندان عجیب نیست. این رسانه در گزارشش به مشکلات خبرساز اینتل بر سر توسعه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری نیز اشاره کرده است.

سامسونگ و اینتل سابقه‌ی همکاری با‌هم را دارند؛ به‌همین‌دلیل، تعجبی نیست اگر در آینده همکاری گسترده بین این دو غول تراشه‌ساز را شاهد باشیم. اینتل همین‌حالا قراردادهایی تجاری با TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا دارد. TSMC در صنعت نیمه‌هادی رقیب مستقیم اینتل و سامسونگ است.

ماه گذشته‌ی میلادی، پت گلسینگر به تایوان سفر کرد تا با مدیران TSMC برای رزرو حجم بیشتری از ظرفیت تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی زیر ۷ نانومتر این شرکت مذاکره کند. فعلاً به جزئیات بیشتری درباره‌ی مذاکرات اینتل و TSMC دسترسی نداریم.

نقشه راه اینتل / Intel تا سال ۲۰۲۴

اینتل اخیراً نقشه‌ی راه جدیدی منتشر کرده است تا بفهمیم این شرکت برای سال‌های آینده چه برنامه‌هایی در سر می‌پروراند. اینتل می‌گوید برای تولید یکی از کاشی‌های پردازشی استفاده‌شده در تراشه‌های سری Meteor Lake و Arrow Lake سراغ لیتوگرافی ۳ نانومتری خارجی می‌رود (تیم آبی به‌طور مشخص‌تر از عبارت External N3 استفاده کرده است). N3 نامی است که TSMC برای لیتوگرافی ۳ نانومتری استفاده می‌کند.

اینتل در همین حین قصد دارد با اتکا به دانش مهندسان خود بهبودهای محسوسی در لیتوگرافی‌هایش اعمال کند و سراغ توسعه‌ی ویفرهای مبتنی‌بر نود پردازشی Intel 4 برود (Intel 4 لیتوگرافی ۷ نانومتریِ بهبودیافته با فناوری EUV است).

گفته می‌شود پردازنده‌های موردانتظار Meteor Lake و Arrow Lake قرار است اولین پردازنده‌های مبتنی‌بر فناوری پشته‌سازی سه‌بعدی Intel Foveros باشند. در ماه‌های آینده با برگزاری مراسم Hot Chips 2022، احتمالاً به جزئیات بیشتری درباره‌ی این تراشه‌ها دسترسی پیدا خواهیم کرد. Meteor Lake نام پردازنده‌های نسل‌چهاردهمی اینتل است که در سال ۲۰۲۳ روانه‌ی بازار می‌شوند.

در نقشه‌‌راه اینتل به لیتوگرافی خارجی به‌کاررفته در خانواده‌ی Lunar Lake اشاره نشده است. در این پردازنده‌ها، از لیتوگرافی اختصاصی 18A به‌همراه لیتوگرافی خارجی استفاده خواهد شد. احتمالاً همین‌جا است که سامسونگ وارد معادله می‌شود و پردازنده‌های Lunar Lake در سال ۲۰۲۴ از لیتوگرافی سامسونگ استفاده خواهند کرد. شاید سامسونگ بتواند ازطریق مذاکره با اینتل، قبل از سال ۲۰۲۴ نیز همکاری با این شرکت را آغاز کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات