ایلان ماسک: در صورت تصاحب توییتر، حقوق اعضای هیئت‌مدیره را قطع می‌کنم

سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پرداخت حقوق اعضای هیئت‌مدیره به‌صورت سالانه هزینه‌ی سه میلیون دلاری به توییتر تحمیل می‌کند. در همین راستا ایلان ماسک می‌گوید اگر توییتر را تصاحب کند، حقوق هیئت‌مدیره را به صفر می‌رساند.
تبلیغات

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد دنیا و مدیرعامل خبرساز شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا،‌ روز گذشته اعلام کرد اگر تلاش‌هایش برای تصاحب کامل شبکه‌ی اجتماعی توییتر (Twitter) به نتیجه‌ی موفقیت‌آمیز ختم شود حقوق اعضای هیئت‌مدیره‌ را قطع خواهد کرد.

آن‌طور که Fox Business می‌نویسد ایلان ماسک هفته‌ی گذشته پیشنهاد داد با پرداخت تقریباً ۴۳ میلیارد دلار توییتر را تصاحب و آن را به شرکتی خصوصی تبدیل کند. اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر در تلاشند جلوی این اتفاق را بگیرند. این افراد در‌حال‌حاضر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار حقوق می‌گیرند و این یعنی پرداخت حقوق اعضای هیئت‌مدیره در هر سال هزینه‌ای تقریباً سه میلیون دلاری به توییتر تحمیل می‌کند.

ایلان ماسک که به‌طور معمول خبرهای مهم را روی توییتر منتشر می‌کند، در توییتی جدید نوشته است: «اگر پیشنهاد خرید من به نتیجه برسد،‌ حقوق هیئت‌مدیره به صفر دلار خواهد رسید و با این کار هر سال تقریباً سه میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.»

گری بلک، کمیسیونر کشاورزی ایالت جورجیا، در توییتی گفته همین موضوع می‌تواند بسیاری از اتفاقات را توضیح دهد. منظور او مقابله‌ی شدید اعضای هیئت‌مدیره با ایلان ماسک است؛ چون به‌خوبی می‌دانند درصورتی‌که توییتر به تصاحب ایلان ماسک دربیاید، خبری از دریافت حقوق ۳۰۰ هزار دلاری نخواهد بود.

اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر طی روزهای اخیر برای مقابله با اقدام ایلان ماسک تصمیم گرفتند سراغ استراتژی موسوم به قرص سمی (یا حقوق کوتاه مدت سهام‌داران) بروند. این اقدام به تمامی سهام‌داران فعلی توئیتر به‌جز ایلان ماسک امکان می‌دهد بخش بیشتری از سهام را با هزینه‌ی کمتر تصاحب کنند. این اقدام ارزش شرکت را به‌شدت پایین می‌آورد، بااین‌حال باعث رقیق شدن سهم ماسک در توییتر می‌شود.

ایلان ماسک پیش‌ از این‌که اقدام به تصاحب توییتر کند گفته بود این شبکه‌ی اجتماعی به آزادی بیان متعهد نیست. در اوایل ماه جاری میلادی اعلام شد ایلان ماسک ۹٫۲ درصد از سهام توییتر را خریداری کرده است.

ایلان ماسک در توییتی نوشت توییتر در دنیای امروز محبوب‌ترین پلتفرم برای بیان نظر به‌صورت عمومی است و عدم پایبندی به اصول آزادی بیان، به‌طور اساسی دموکراسی را تضعیف می‌کند. او در ادامه نوشت: «چه باید کرد؟ آیا به پلتفرم جدیدی نیاز داریم؟»

از میان تقریباً ۸۰ میلیون فالور ایلان ماسک، اکثرشان در توییتر او را ترغیب کردند سراغ تصاحب کامل توییتر برود یا اینکه پلتفرمی اختصاصی بسازد. کریستینا پوشاو، دبیر مطبوعاتی فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، در توییتی با اشاره به شرکت توییتر به ایلان ماسک گفته بود: «همین را بخر.»

شایعه‌ها می‌گویند توییتر در سال‌های اخیر به‌صورت مکرر دیدگاه‌های محافظه‌کارانه را سانسور کرده است. این شبکه‌ی اجتماعی دسترسی حساب کاربری وب‌سایت طنز محافظه‌کار The Babylon Bee را به‌دلیل شوخی با یکی از مقامات رسمی دولت جو بایدن مسدود کرد. توییتر همچنین جلوی به‌اشتراک‌گذاری لینک‌های مقاله‌‌ای در نیویورک پست را که حاوی محتواهای فاش‌شده از لپ‌تاپ هانتر بایدن بود، گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات