ماسک: تصاحب توییتر روشی برای درآمدزایی نیست؛ الگوریتم توییتر باید متن باز شود

جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک در مصاحبه‌ای جدید گفته معتقد است الگوریتم توییتر باید متن‌باز شود. او همچنین به نحوه‌ی عملکرد قابلیت ویرایش توییت اشاره کرده است.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، برای نخستین بار از زمان رسانه‌ای شدن تمایلش به تصاحب شبکه‌ی اجتماعی توییتر (Twitter)، به این موضوع واکنش نشان داده و گفته پیشنهاد تصاحب کل سهام توییتر را برای منافع عمومی ارائه داده است.

براساس آنچه The Verge می‌نویسد ایلان ماسک تأکید کرده که ارزش بالای پلتفرم توییتر برای منافع عمومی، به او برای تصاحب این شبکه‌ی اجتماعی انگیزه داده است. به گفته‌ی ماسک توییتر در دنیای امروز مثل میدان‌های معروف شهر، شناخته‌شده است و مردم باید این درک را داشته باشند که می‌توانند در چارچوب قانون، آزادانه صحبت کنند.

ایلان ماسک این گفته‌ها را در جریان برگزاری مصاحبه‌ای در کنفرانس TED 2022 در ونکوور بیان کرد. مدیرعامل تسلا می‌گوید به‌منظور محافظت از فضایی که توییتر ایجاد کرده، معتقد است که این شبکه‌ی اجتماعی باید «الگوریتم را متن‌باز کند.» به گفته‌ی ماسک با متن‌باز شدن الگوریتم، توییتر در بین کاربران ایجاد اعتماد و تضمین مفید بودن خواهد کرد: «کد الگوریتم توییتر باید روی گیت‌هاب قرار بگیرد تا مردم بتوانند آن را بررسی کنند.»

ایلان ماسک می‌گوید تصاحب سهام توییتر راهی برای کسب درآمد نیست و داشتن پلتفرمی عمومی که بسیار فراگیر و دارای حداکثر اعتماد در بین کاربران باشد بسیار مهم است. ایلان ماسک می‌گوید هیچ اهمیتی به جنبه‌ی اقتصادی ماجرا نمی‌دهد و آینده‌ی فرهنگ و تمدن برایش مهم است.

ایلان ماسک در بین سخنان خود به‌صورت جزئی به تغییراتی اشاره کرده که تمایل دارد آن‌ها را در توییتر مشاهده کند. او همچنین به این موضوع پرداخته است که گزینه‌ی ویرایش در توییتر قرار است چگونه عمل کند (اوایل ماه جاری میلادی ایلان ماسک نظرسنجی با محوریت اضافه شدن دکمه‌ی ویرایش به توییتر برگزار کرد و چند روز بعد به‌صورت رسمی اعلام شد این قابلیت به توییتر اضافه می‌شود).

به گفته‌ی ایلان ماسک قابلیت ویرایش تنها برای مدت‌زمانی کوتاه پس از انتشار توییت دردسترس کاربر قرار می‌گیرد و ویرایش توییت باعث بازنشایی ری‌توییت‌ها و لایک‌ها می‌شود و آن‌ها را صفر می‌کند.

وقتی از ایلان ماسک درباره‌ی کنترل پلتفرم‌های گفت‌‌و‌گومحور نظیر توییتر به دست یک نفر پرسیده شد، او اشاره‌ای به مارک زاکربرگ کرد. به گفته‌ی ایلان ماسک گرچه زاکربرگ صاحب فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ محسوب می‌شود، اما ساختار مالکیت سهام به‌گونه‌ای است که افراد دیگری نیز در کنترل این پلتفرم‌ها نقش دارند.

مصاحبه‌ی جدید ایلان ماسک تنها چند ساعت پس از پیشنهاد او برای تصاحب کل سهام توییتر با پرداخت ۴۳ میلیارد دلار نقد (۵۴٫۲۰ دلار به ازای هر سهم) برگزار شد. براساس داده‌های بلومبرگ، ماسک اکنون ۲۶۰ میلیارد دلار ثروت دارد و ثروتمندترین فرد دنیا محسوب می‌شود. ایلان ماسک در مصاحبه‌ی جدیدش گفت می‌خواهد تا جایی که می‌تواند سهام‌داران را حفظ کند.

درحال‌حاضر مشخص نیست که اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر با پیشنهاد ماسک موافقت می‌کنند یا خیر؛‌ بااین‌حال به‌نظر می‌رسد اکثر اعضای هیئت‌مدیره مخالف این موضوع هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات