دادگاه ایلان ماسک را به فریب‌کاری درباره‌ خصوصی‌سازی تسلا متهم کرد

یک‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
قاضی ادوارد ام. چن می‌گوید ایلان ماسک آگاهانه ادعاهایی نادرست درباره‌ی تأمین بودجه‌ی موردنیاز برای خصوصی‌سازی تسلا مطرح کرده و مرتکب فریب‌کاری شده است.
تبلیغات

سهام‌داران تسلا این شرکت و مدیرعاملش، ایلان ماسک را به تقلب در اوراق بهادار متهم می‌کنند. در یکی از پرونده‌های دادگاه که اواخر جمعه منتشر شد، آنان اعلام کردند که موفق شده‌اند برنده‌ی بخشی از حکم دادگاه در شکواییه‌ی گروهی خود شوند.

به‌نوشته‌ی CNBC،‌ شکایت اصلی سهام‌داران تسلا این است که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ با انتشار توییتی باعث شد سهام‌داران با کاهش سرمایه مواجه شوند. مدیرعامل تسلا در آن زمان گفته بود که ایده‌ی خصوصی‌کردن این شرکت را در ازای پرداخت ۴۲۰ دلار برای هر سهم بررسی می‌کند و بودجه‌ی موردنیاز برای عملی‌کردن این کار دردسترس است.

به‌دنبال انتشار توییت ایلان ماسک، معاملات سهام تسلا در ابتدا تعلیق شد و سپس چند هفته بعد از توییت ماسک، شاهد نوسان شدید در ارزش سهام تسلا بودیم. ایلان ماسک مدتی بعد گفت مذاکراتی با صندوق ثروت ملی عربستان سعودی کرده و مطمئن شده است که بودجه‌ی موردنیازش با قیمت پیشنهادی او تأمین می‌شود. بااین‌حال، معامله‌ی بین تسلا و صندوق ثروت ملی عربستان سعودی هیچ‌گاه انجام نشد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا تحقیقاتی را ترتیب داد و اعلام کرد ایلان ماسک با توییت‌هایش مرتکب کلاه‌برداری مدنی در حوز‌ه‌ی اوراق بهادار شده است. ماسک و تسلا در سال ۲۰۱۹ بر سر این اتهامات به توافق‌نامه‌ای دست یافتند؛ بااین‌حال، ماسک اکنون در تلاش است این توافق‌نامه را منقضی کند. خسارات ناشی از شکواییه‌ی گروهی سهام‌داران تسلا ممکن است به میلیاردها دلار برسد و این مبلغ را باید ایلان ماسک و تسلا به کسانی پرداخت کنند که عضو شکواییه‌ی گروهی هستند.

وکلای سهام‌داران تسلا می‌گویند قاضی ادوارد ام. چِن، ریاست دادگاه، اعلام کرده است که ایلان ماسک هنگام انتشار توییت مربوط به تأمین بودجه‌ی مدنظر برای خصوصی‌کردن تسلا، آگاهانه اظهارنظرهایی اشتباه مطرح کرده است. اطلاعات جدید پرونده ازطریق درخواست وکلای سهام‌داران برای صدور قرار منع موقت منتشر شده است. وکلای سهام‌داران درخواست کرده‌اند دادگاه ازطریق قرار منع موقت نگذارد ایلان ماسک به‌طور عمومی درباره‌ی جنبه‌های پرونده اظهارنظر کند. مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس حین برگزاری مصاحبه‌ی خبرساز جدیدش در کنفرانس TED 2022، در این زمینه سخنانی بیان کرد.

ظاهراً درخواست صدور منع موقت هم‌راستا با حکم پیشین قاضی چِن است که فعلاً جزئیات آن منتشر نشده است؛ چون به مدارکی اشاره می‌کند که از نگاه تیم حقوقی ایلان ماسک محرمانه قلمداد می‌شوند. یکی از وکلای سهام‌داران می‌گوید انتظار می‌رود جزئیات حکم به‌زودی اعلام شود. ایلان ماسک در مصاحبه‌ی خود مسئولان تنظیم مقررات دفتر کمیسیون بورس و اوراق بهادار در سان‌فرانسیسکو را «حرام‌زاده» خطاب قرار داده بود. همچنین، ماسک گفت کمیسیون بورس و اوراق بهادار می‌دانست بودجه‌ی موردنیاز را می‌شد تأمین کرد؛ اما تصمیم گرفت تحقیقاتی عمومی و فعال را دنبال کند.

به‌گفته‌ی ایلان ماسک، تسلا در آن زمان وضعیت مالی ناپایداری را تجربه می‌کرد و بانک‌ها به ماسک گفته بودند که اگر با این کمیسیون به‌توافق نرسد، ارائه‌ی سرمایه درگردش را متوقف می‌کنند و تسلا بلافاصله ورشکست می‌شود: «این کار مثل این است که اسلحه‌ای روی سرِ فرزندتان گرفته باشند. من به‌طور غیرقانونی مجبور شدم که تسلیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شوم.»

مشخص نیست ایلان ماسک درحالی‌که می‌دانسته است نمی‌تواند سرمایه درگردش تسلا را تأمین کند، چطور مطمئن است که توانایی تأمین میلیاردها دلار برای خصوصی‌کردن تسلا را دارد. در‌حال‌حاضر، ایلان ماسک ثروتمندترین فرد دنیا محسوب می‌شود و قصد دارد با پرداخت حدودا ۴۳ میلیارد دلار شبکه‌ی اجتماعی توییتر را بخرد و آن را به شرکتی خصوصی تبدیل کند. تاریخ برگزاری دادگاه پرونده‌ی ایلان ماسک و سهام‌داران تسلا برای ۳۱ می ۲۰۲۲ (۱۰ خرداد ۱۴۰۱) تعیین شده است. این جلسه در دادگاه فدرال سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود؛ البته فعلاً هیچ‌چیز قطعی نیست و احتمال تغییر تاریخ و محل برگزاری جلسه‌ی دادگاه وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات