شکایت ۲٫۱ میلیارد یورویی از گوگل با اتهام نقض قانون رقابت

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکتی سوئدی با طرح ادعای نقض قانون رقابت، می‌گوید به‌دنبال دریافت غرامت ۲٫۱ میلیارد یورویی از گوگل است.
تبلیغات

طرح دعوی بزرگ جدیدی علیه گوگل ثبت شده است که ادعا می‌کند این شرکت سرویس خرید اختصاصی خود را درمقایسه‌با رقبا در اولویت قرار داده؛ به‌همین‌دلیل، رفتار انحصارگرایانه از خود نشان داده است. به‌نوشته‌ی فون‌آرنا،‌ دعوی جدید گوگل در حالی ثبت می‌شود که اهالی مانتین‌ویو حدوداً یک سال است به‌طور مداوم با اتهاماتی مبنی‌بر انجام رفتار ضدرقابتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

بسیاری از منتقدان گوگل اعتقاد دارند این شرکت در حوزه‌های زیادی خودمحور است و رقابت را از بین می‌برد. منتقدان به‌طور مشخص‌تر به سیاست‌های گوگل درقبال دستیار صوتی گوگل اسیستنت اشاره می‌کنند و معتقدند سهمی که گوگل از کارمزد اپلیکیشن‌ها در پلی استور می‌گیرد، ناعادلانه است.

در همین زمینه، مشکلات حقوقی گوگل وارد مرحله‌ی جدیدی شده است. شرکتی که سرویسی به نام PriceRunner برای مقایسه‌ی قیمت‌ها ارائه می‌دهد و دفترش در سوئد قرار دارد، از ثبت شکواییه‌ای به ارزش ۲٫۱ میلیارد یورو علیه گوگل خبر داده است. پرایس‌رانر خود را نماینده‌ی کاربرانی معرفی می‌‌کند که شاهد توزیع عادلانه‌ی سرویس‌های مقایسه‌ی قیمت نیستند و این اتفاق ازلحاظ مالی به مشتریان و شرکت‌های رقیب گوگل که چنین سرویس‌هایی ارائه می‌دهند، ضربه می‌زند.

مایکل لیندال، مدیرعامل پرایس‌رانر، در بیانیه‌ای اعلام می‌کند آن‌ها به‌دنبال دریافت غرامتی هستند که نتیجه‌ی فعالیت‌های چندساله‌ی گوگل است. او می‌گوید به این طرح دعوی به‌عنوان جنگی برای مشتریانی نگاه می‌کند که به‌دلیل نقض قانون رقابت در ۱۴ سال اخیر و حتی امروز ضرر بزرگی متحمل شده‌اند. پرایس‌رانر می‌گوید ازآن‌جاکه اقدام گوگل برای نقض قانون رقابت همچنان ادامه دارد، ضرری که به مشتریان و شرکت‌ها وارد می‌شود، روزانه افزایش پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو، انتظار می‌رود مبلغ نهایی ضرر حاصل از فعالیت‌های گوگل، بسیار بیشتر باشد. پرایس‌رانر می‌گوید به‌طور منظم سرویس‌هایی ارزشمندتر از گوگل ارائه می‌دهد.

در چند ماه گذشته، گوگل با پرونده‌های متعددی در حوزه‌ی قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) مواجه بوده است و باید ببینیم نتیجه‌ی دادگاهی که به‌زودی برای گوگل و پرایس‌رانر برگزار می‌شود، به کجا می‌رسد. این نخستین‌باری نیست که گوگل خودش را در چنین دادگاهی می‌بینید و با‌‌توجه‌‌به ابعاد بزرگ شرکت، قطعاً آخرین دادگاه نیز نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات