تغییرات iOS احتمالا ۱۰ میلیارد دلار به متا ضرر می‌زند

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیر ارشد مالی متا در جدیدترین کنفرانس مالی این شرکت گفت تغییراتی که اپل با قابلیت App Tracking Transparency در iOS اعمال کرده است، احتمالاً امسال ۱۰ میلیارد دلار به این شرکت ضرر می‌زند.
تبلیغات

چهارشنبه‌ گذشته متا (Meta)، شرکت مادر فیسبوک، پس از انتشار عمومی گزارش مالی سه‌ماهه‌ پایانی سال ۲۰۲۱ شاهد افت ارزش سهامش بود. در همین راستا متا پیش‌بینی پایین‌تر از حد انتظاری برای نخستین سه‌ماهه‌ سال ۲۰۲۲ انجام داده است.

براساس گزارش ZDNet،‌ متا در کنفرانس توجیهی گزارش مالی جدیدش اعلام کرد تغییراتی که اپل در سیستم‌عامل iOS اعمال کرده، آثار منفی شدیدی روی کسب‌و‌کار شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ گذاشته است. متا پیش‌بینی می‌کند این تغییرات در سال جاری میلادی ۱۰ میلیارد دلار به این شرکت ضرر بزنند.

به گفته‌ متا آثار تغییرات iOS روی کسب‌و‌کار این شرکت در سه‌ماهه‌ پایانی سال ۲۰۲۱ «هم‌راستا با انتظارات متا و مشابه اتفاقات سه‌ماهه‌ سوم»‌ بود. دیوید ونر، مدیر ارشد مالی متا، در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ضرر پیش‌بینی‌شده‌ ۱۰ میلیارد دلاری، اثر منفی قابل‌توجهی روی کسب‌و‌کار این شرکت می‌گذارد.

به‌روزرسانی iOS 14.5 اپل که در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) دردسترس قرار گرفت شامل قابلیتی به اسم App Tracking Transparency بود که تأثیر به‌سزایی روی تبلیغات دیجیتال گذاشت. بسیاری از کارشناسان پیش از آغازبه‌کار رسمی App Tracking Transparency درباره‌ی ضررهایی که این قابلیت به کسب و کارهای تبلیغاتی می‌زند هشدار داده بودند.

به موجب App Tracking Transparency، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های iOS باید به منظور پایش فعالیت‌های کاربر در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های دیگر، از او اجازه‌ مستقیم بگیرند و بسیاری از کاربران حاضر نیستند چنین مجوزی را صادر کنند. به غیر از متا، شرکت اسنپ (سازنده‌ اسنپ چت) نیز به سیاست‌های اپل اعتراض کرده و گفته App Tracking Transparency روی فعالیت‌هایش اثر منفی می‌گذارد.

مدیر ارشد مالی متا می‌گوید رشد متا در حوزه‌ تجارت الکترونیک در سه‌ماهه‌ پایانی سال ۲۰۲۱ به شکل معناداری کند شد و پیشرفت گوگل در این حوزه در همین بازه‌ زمانی اتفاقی قابل‌توجه است. دیوید ونر می‌گوید گوگل با مجموعه‌ متفاوتی از محدودیت‌ها از سوی اپل مواجه شده است. مدیر ارشد مالی متا ادعا می‌کند به موجب میلیاردها دلار پولی که گوگل به اپل داده است تا همچنان موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض iOS باشد، اپل انگیزه‌ بیشتری برای حمایت از گوگل دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات