گزارش مالی متا در سه‌ماهه پایانی ۲۰۲۱ منتشر شد؛ تمرکز بر ریلز و ساخت متاورس در ۲۰۲۲

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
متا با انتشار گزارش مالی خود برای سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۱، اعلام کرد حوزه‌ی متاورس و قابلیت ریلز از جمله اولویت‌های این شرکت برای سرمایه‌گذاری در‌ سال ۲۰۲۲ خواهند بود.
تبلیغات

متا (فیسبوک سابق) نتایج سه‌ماهه‌ی چهارم مالی خود را منتشر کرد. هجوم کلی به سمت این پلتفرم، منجر به کاهش بیش از ۲۰ درصد قیمت سهام این شرکت شده است. سود هر سهم برای سه‌ماهه‌ی چهارم کمتر از پیش‌بینی‌ها بود؛ جایی‌که بر‌ اساس اعلام Refinitic انتظار می‌رفت سود هر سهم در این بازه‌ی زمانی به ۳٫۸۴ دلار برسد اما نهایتاً سود هر سهم به ۳٫۶۷ دلار رسید. البته درآمد این شرکت به ۳۳٫۶۷ میلیارد دلار ارتقاء یافته که نسبت به پیش‌بینی رقم ۳۳٫۴ میلیارد دلاری، بیشتر است.

به گزارش جی‌اس‌ام آرنا، تعداد کاربران فعال روزانه و ماهانه‌ی متا نیز کمتر از انتظارات بود. تعداد کاربران فعال روزانه‌ی این شرکت در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۱ معادل ۱٫۹۳ میلیارد نفر بوده که نسبت به رقم پیش‌بینی شده‌ی ۱٫۹۵ میلیارد کاربر، کمتر است. علاوه‌براین تعداد کاربران فعال ماهانه‌ی این شرکت ۲٫۹۱ میلیارد نفر بوده که باز‌ هم نسبت به پیش‌بینی ۲٫۹۵ میلیارد کاربر کمتر است.

درآمد عملیاتی خانواده‌ی برنامه‌های متا شامل فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و مسنجر، به ۱۵٫۸۹ میلیارد دلار رسیده و در‌ نهایت درآمد کلی ۳۲٫۷۹ میلیارد دلار برای این شرکت به‌ثبت رسیده است. درهمین‌حال، بخش Reality Labs (شامل تحقیق‌وتوسعه‌ برای اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و فروش سخت‌افزار و راهکارهای Oculus) نیز درآمدی ۸۷۷ میلیون دلاری به‌دست آورده، اما ضرر عملیاتی این واحد معادل ۳٫۳ میلیارد دلار است.

زاکربرگ

مارک زاکربرگ مدیرعامل متا در یک پست فیسبوکی در‌ مورد برخی از کاستی‌ها و زمینه‌های بهبود شرکت تحت‌نظرش صحبت کرد. آشکارترین اقدام این شرکت تمرکز بر قابلیت ریلز است که همچنان در فیسبوک و اینستاگرام، محبوبیت بسیار بالایی دارد.

این‌روزها افراد انتخاب‌های زیادی برای نحوه‌ی گذراندن وقت خود دارند و اپلیکیشن‌هایی مثل تیک‌تاک نیز به‌سرعت به رشد خود ادامه می‌دهند؛ به‌همین دلیل است که تمرکز ما روی ریلز در درازمدت بسیار اهمیت دارد. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اپلیکیشن‌هایمان بهترین خدمات را برای بزرگسالان ارائه می‌کنند.

زاکربرگ در‌ مورد درآمدزایی از بخش استوری‌های فیسبوک گفت:

ما قبلاً این نوع انتقال‌ها را با خوراک (Feed) گوشی‌های هوشمند و استوری‌ها انجام داده‌ایم، جایی‌که در برنامه‌های کوتاه‌مدتمان (با اهداف بازدهی بلندمدت) با مخالفت مواجه شدیم. درحالی‌که درآمدزایی از ویدئوها از‌ نظر تاریخی کندتر بوده است، اعتقاد داریم که با گذشت زمان، ویدئوهایی نیز در کوتاه‌مدت وارد فاز درآمدزایی خواهند شد؛ بنابراین من خوش‌بین هستم که با ریلز به‌جایی که مدنظرمان است می‌رسیم.

زاکربرگ در‌ بخش دیگری از توضیحات خود به سرمایه‌گذاری‌هایی که متا انتظار دارد در سال ۲۰۲۲ انجام دهد، اشاره می‌کند:

اولین بخشی که متا روی آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد، قابلیت ریلز است. مشخصاً ویدئوی کوتاه بخش فزاینده‌ای از نحوه‌ی مصرف محتوا توسط مردم در مسیر حرکت روبه‌جلو خواهد بود و اکنون ریلز سریع‌ترین فرمت محتوای در‌ حال رشد ما است. این ویژگی درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشارکت‌کننده‌ در رشد تعامل اینستاگرام است و در فیسبوک نیز به سرعت در‌ حال رشد است.

متا، برنامه‌های انجمن مثل دیسکورد یا اسلک را مدنظر قرار داده و قصد دارد ویژگی‌هایی را به گروه‌های فیسبوک اضافه کند که از‌ جمله این ویژگی‌ها می‌توان به چت‌های اجتماعی برای ارتباطات دقیق‌تر بین گروه‌های فیسبوکی اشاره کرد.

بنابراین ما به کاربران واتساپ کمک خواهیم کرد تا چت‌های گروهی خود را بهتر سازماندهی کنند و یافتن اطلاعات برای جوامعی که در آن‌ها عضویت دارند (مثل گروه‌های والدین یا محله‌ها) را آسان‌تر می‌کنیم. علاوه‌براین در‌ حال ایجاد چت‌های انجمن در فیسبوک و مسنجر هستیم تا امکان مکالمات بی‌درنگ در گروه‌ها و جوامع در‌‌ دسترس افراد قرار گیرد.

متا تشخیص داد که تغییرات حریم‌ خصوصی iOS اپل و قوانین قوی‌تر داده‌های کاربر در اروپا بر درآمد تبلیغات و تبدیل‌ها از‌ طریق پلتفرم فروشگاه آن بر اینستاگرام تأثیر گذاشته است. این شرکت روی بازسازی تبلیغاتی خود تمرکز خواهد کرد تا از‌ طریق محدودیت‌های ارائه‌ی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده، کار کند.

بخش بعدی مدنظر متا، بخش تبلیغات است. با تغییرات iOS اپل و مقررات جدید اروپا، روند واضحی وجود دارد که داده‌های کمتری برای ارائه‌ی تبلیغات شخصی در‌ دسترس است؛ اما مردم همچنان تمایل دارند تبلیغات مرتبط با محتوا را ببینند و کسب‌وکارها همچنان به‌دنبال جذب مشتریان مناسب هستند. بنابراین ما در‌ حال بازسازی بسیاری از زیرساخت‌های تبلیغاتی خود هستیم تا بتوانیم به رشد خود ادامه داده و تبلیغات شخصی‌شده‌ی باکیفیت را ارائه کنیم.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات