۱۸۴۷ پروانه برای فعالیت کسب‌و‌کارهای مجازی صادر شده است

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
حوزه‌ی پوشاک، کیف و سیسمونی کودک، لوازم خانگی و لوازم سفر بیشترین تعداد فروشگاه‌های آنلاین را از سال ۱۳۹۶ تاکنون در ایران راه‌اندازی کرده‌اند.
تبلیغات

اتحادیه‌ی کشوری کسب‌وکارهای مجازی با انتشار گزارشی اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان تابستان، ۴۲۸ و از آغاز فعالیت خود در آبان ۱۳۹۶ تاکنون، ۱،۸۴۷ پروانه‌ی کسب صادر کرده است. در گزارش سال ۱۳۹۹ اتحادیه‌ی کشوری کسب‌وکارهای مجازی، پراکندگی پروانه‌های صادرشده و موضوع آن‌ها نشان داده شده است.

تعداد پروانه صادر شده اتحادیه کسب و کارهای مجازی از سال ۹۶ تا ۹۹

در گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی آمده است که ۴۳/۴ درصد از پروانه‌های صادرشده در رسته‌ی «عرضه‌ی انواع کالا و خدمات در فروشگاه‌های مجازی» و ۲۰/۱ درصد در رسته‌ی «عرضه‌ی انواع خدمات در فروشگاه‌های مجازی» و ۶/۸ درصد از آن‌ها در رسته‌ی «عرضه خدمات در یک گروه خاص در فروشگاه‌های مجازی» بوده‌اند. موضوع بیشتر پروانه‌های صادرشده از سال ۱۳۹۶ تاکنون نیز، فروشگاه‌های بزرگ با موضوعاتی همچون پوشاک، کیف و سیسمونی کودک، لوازم خانگی و لوازم سفر با ۱۸/۹ درصد بود‌ه‌اند. پس از آن‌ها، کسب‌و‌کارها‌ی حوزه‌ی محصولات دیجیتال و لوازم برقی با ۱۱/۵ درصد و جابه‌جایی هوشمند با ۹ درصد و موادشیمیایی و صنایع وابسته با کمترین میزان قرار می‌گیرند.

تهران، اصفهان، البرز، فارس و خراسان‌رضوی بیشترین پروانه‌ها و زنجان، لرستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، ایلام، اردبیل و سیستان‌و‌بلوچستان کمترین پروانه‌های صادرشده را از اتحادیه دریافت کرده‌اند.

۵۰/۲۹ درصد کسب‌وکارهای عضو اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی در استان تهران قرار دارند و بیشترین پروانه را با موضوع فروشگاه‌های بزرگ و کمترین میزان را با موضوع عرضه‌ی محصولات موادشیمیایی و صنایع وابسته دریافت کرده‌اند. همچنین، ۵/۷۳ درصد کسب‌وکارهای عضو اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی در استان البرز قرار دارند و بیشترین پروانه را با موضوع کسب‌‌وکارهای عرضه‌کننده‌ی محصولات دیجیتال و لوازم برقی دریافت کرده‌اند.

۷/۳ درصد کسب‌وکارهای عضو اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی در استان اصفهان قرار دارند و بیشترین پروانه را با موضوع فروشگاه‌های بزرگ دریافت کرده‌اند و کسب‌وکارهای حوزه‌ی موادشیمیایی و صنایع وابسته هم هیچ پروانه‌ای کسب نکرده‌اند. ناگفته نماند ۵/۳۶ درصد کسب‌وکارهای عضو اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی در استان فارس و ۴/۳۳ درصد در خراسان‌رضوی قرار دارند. فروشگاه‌های بزرگ در این دو استان بیشترین پروانه را دریافت کرده‌اند.

در مدت زمان فعالیت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، ۱۹۹ پروانه‌ی کسب‌و‌کار را زنان و ۱،۶۴۸ پروانه‌ی کسب‌وکار را مردان دریافت کرده‌اند. همچنین، ۹۲۰ پروانه را افراد حقیقی و ۹۲۷ پروانه را افراد حقوقی گرفته‌اند. طبق ماده‌ی ۳ آیین‌نامه‌ی اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه‌ی نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه‌ای، مراحل صدور پروانه‌ی کسب عبارت است از:

  • راه‌اندازی کسب‌وکار مجازی به‌دست متقاضی مطابق چک‌لیست‌های مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی
  • ثبت تقاضا به‌دست متقاضی در سامانه‌ی ای‌نماد و ارجاع تقاضای کسب‌وکار مشمول قانون نظام صنفی به‌وسیله‌ی مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی بلافاصله پس از ارزیابی و براساس فهرست مرکز اصناف و بازرگانان ایران به سامانه‌ی اصناف
  • بارگذاری مدارک مندرج به‌دست متقاضی در سامانه‌ی اصناف حداکثر در مدت سه ماه پیش از قبول تقاضا
  • تکمیل پرونده به‌دست اتحادیه
  • صدور و تسلیم پروانه‌ی کسب پس از تطبیق مدارک بارگذاری‌شده با اصل آن به متقاضی حداکثر در مدت ۱۵ روز
  • ارسال مشخصات پروانه‌ی کسب به سامانه‌ی ای‌نماد و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هم‌زمان با صدور پروانه‌ی کسب
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات