بیشترین تعداد شعب کسب و کارهای آنلاین در کشور متعلق‌به تاکسی های اینترنتی است

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گزارش عملکرد سال ۹۸ خود به شرح وضعیت رسیدگی به شکایات کاربران و اقداماتی برای بهبود فضای کسب‌و‌کار کشور پرداخته است.
تبلیغات

«اتحادیه کشوری کسب و کارهای آنلاین» که تنها تشکل رسمی کسب و کارهای آنلاین در ایران محسوب می‌شود، تا پایان سال ۹۸ تعداد اعضای خود را به ۱۴۲۰ مورد رساند. اتحادیه کشوری کسب و کارهای آنلاین در تلاش برای بهبود فضای فعالیت برای کسب‌وکارهای آنلاین، سال گذشته توانست رسمیت‌بخشیدن به فعالیت تاکسی‌های هوشمند را عملی کند.

اتحادیه کشوری کسب و کارهای آنلاین از پنج کمیسیون فنی، بازرسی، آموزش، حل اختلاف و شکایت تشکیل شده و همچنین کارگروه‌های تاکسی آنلاین، نیازمندی آنلاین، طلا و جواهر و کارگروه بیمه و مالیات را تشکیل داده است.

اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین گزارش سال ۹۸ خود را منتشر کرده و طی آن، به شرح تلاش‌ها برای بهبود فضای کسب‌وکارهای اینترنتی پرداخته است. اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین به‌منظور حل‌و‌فصل مشکلات کسب‌وکارها و استارتاپ‌های آنلاین، تاکنون با سازمان‌های مختلفی مکاتبه کرده است. براساس گزارش اتحادیه، ۱۳۳۵ مورد مکاتبه ازسوی کسب‌وکارهای آنلاین به اتحادیه ارسال شده و ۲۹۹۹ مکاتبه برای حل مشکلات کسب‌‌وکارها به دستگاه‌های ذی‌صلاح ارسال شده است.

رسیدگی به شکایات کاربران

در سال ۹۸، ۷۷۶هزار و ۱۹۶ بار روی نماد اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین کلیک شده است. کاربران کسب و کارهای آنلاین می‌توانند شکایت و اعلام تخلف را به‌راحتی از وب‌سایت اتحادیه ثبت کرده و وضعیت رسیدگی به آن را پیگیری کنند.

اتحادیه کسب و کارهای آنلاین در سال گذشته، ۱۸۲۱ پرونده شکایت را مختومه کرده، ۳۸ پرونده درحال بررسی اتحادیه و ۱۰۴ پرونده نیز به مراجع قضائی ارجاع داده شده است.

شکایات کاربران علاوه بر پنل اتحادیه، در پنل نماد اعتماد الکترونیکی، سامانه مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشال اسلامی، اتاق اصناف ایران و شهرستان‌ها موردبررسی اتحادیه قرار گرفته است. مطرح‌شدن شکایات در سامانه‌ها باعث شده تا مراجعه‌ی حضوری افراد به سازمان‌ها کاهش قابل‌توجهی پیدا کند.

نمودار آمار کلی شکایات کاربران کسب و کارهای اینترنتی

در گزارش اتحادیه، روند رسیدگی به شکایات کاربران به شرح زیر توصیف شده است:

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

پروانه کسب‌وکارهای آنلاین صادرشده ازسوی اتحادیه

تعداد پروانه‌های صادرشده ازسوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای آنلاین در سال گذشته ۴۱۸ مورد بوده که ۲۰۶ عدد از آن‌ها در تهران صادر شده؛ همدان، لرستان،کرمانشاه، خراسان جنوبی و بوشهر کم‌ترین تعداد پروانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

پروانه‌های صادرشده ۲۳۲ مورد مربوط به افراد حقوقی، در ۱۸۶ مورد مربوط به افراد حقیقی، دو مورد مربوط به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، ۱۰ مورد مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان، پنج مورد مربوط به شرکت‌های خلاق و ۲۱۵ مورد مربوط به شرکت‌های عادی بوده‌اند. همچنین ۳۷۲ پروانه‌ی صادرشده، معادل ۸۹ درصد به آقایان و ۴۶ مورد معادل ۱۱درصد اختصاص یافته است.

تعداد شعب کسب‌وکارهای آنلاین در استان‌ها

برخی از کسب‌وکارهای عضو اتحادیه اقدام به راه‌اندازی شعبه در شهرهای مختلف کشور کرده‌اند. بیشترین تعداد شعبه‌های یک کسب‌و‌کار متعلق به شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و تاکسی‌های اینترنتی بوده است. در این میان، فارس با ۲۸ مورد بیشترین و البرز، سمنان، قم و یزد با یک شعبه، کم‌ترین تعداد شعبه را افتتاح کرده‌اند.

کردستان ۱۷ مورد، خراسان رضوی و اصفهان ۱۵ مورد و تهران سه شعبه راه‌اندازی کرده‌اند.

تیم بازرسی اتحادیه برای بررسی وضعیت کسب‌وکارهای آنلاین

اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین به‌منظور تحت‌نظرگرفتن وضعیت وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین، یک تیم بازرسی تشکیل داده است که پس ظرف ۹۰ روز، نتیجه را به کسب‌وکار مربوطه اعلام می‌کند. معیارهای تیم بازرسی اتحادیه شامل موراد زیر می‌شود:

  • ارزیابی بارگذاری وب‌سایت و عدم آزمایشی بودن
  • رعایت قانون‌مندی کسب‌وکار اینترنتی
  • درج لوگو و دارابودن اعتبار زمانی
  • تطابق اطلاعات صاحب امتیاز نماد با پروانه کسب
  • تطابق آدرس پستی اعلام‌شده در لوگوی نماد با آدرس اعلام‌شده در پروانه کسب مجازی
  • عدم تغییر فعالیت وب‌سایت
  • بررسی فرایند ثبت سفارش آنلاین در وب‌سایت
  • پیش‌بینی زبان فارسی در تمامی صفحات
  • بررسی تصاویر کالا یا خدمات

در گزارش اتحادیه آمده که در سال ۹۸، تعداد ۴۶۱۰ بازرسی موفق صورت گرفته است. ازجمله موضوعات جالبی که در سال گذشته به وضعیت آن‌ها رسیدگی شد، سایت‌های مشکوک به بازاریابی شبکه‌ای و کسب‌وکارهای فعال در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی و همچنین بررسی وب‌سایت‌هایی بود که از خارج کشور اقدام به خرید کالا کردند.

اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین به‌سبب گسترش اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین، در سال ۹۸ اقدام به برگزاری جشنواره وب و موبایل در شهرهایی غیر از تهران کرد. رویداد «هفت شهر» در شهرهای اصفهان، مشهد، رشت، قزوین، یزد، بابلسر و شیراز برگزار شد.

اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی درنظر دارد تا در آینده شعبه‌ی حل اختلاف کسب‌‌وکارهای مجازی را راه‌اندازی کرده و بر توسعه‌ی بخش بازرسی الکترونیکی، تولید محتوای آموزشی خرید اینترنتی امن، توسعه‌ی بخش شکایات، برگزاری کلاس‌های آموزش تمرکز کند. ایجاد میز خدمت در دادسرای جرائم رایانه‌ای جهت ارائه‌ی خدمت به مال‌باختگان فضای مجازی و معرفی خدمات کسب‌وکارهای آنلاین به کسب‌وکارهای آفلاین، از دیگر برنامه‌های اتحادیه برای آینده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات