نکاتی برای تولید موفق اولین دوره آموزشی آنلاین

چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
آیا فکر می‌کنید هیچ مطلبی برای آموختن به دیگران ندارید؟ دوباره فکر کنید. تحلیل وب‌سایتتان دقیقا آن مطالبی را که باید به دوره‌های آموزشی تبدیل کنید، به شما می‌شناساند.
تبلیغات

طی سال‌های گذشته، اینترنت موقعیت‌های فراوانی را در اختیار ما قرار داده است. یکی از این امکانات هم امکان یادگیری دانش و مهارتی جدید در هر زمینه‌ای که می‌خواهید، برای همه‌ی افراد در سراسر دنیاست. امروز، میلیون‌ها دوره و آموزش آنلاین می‌توانید در اینترنت پیدا کنید. چرا یکی از آن‌ها آموزش شما نباشد؟

تولید یک محتوای آموزشی روشی عالی برای بالابردن سطح وب‌سایت یا وبلاگتان است. با داشتن دوره آموزشی آنلاین، نه‌تنها تبدیل به یک رهبر در حوزه‌ی فعالیتتان می‌شوید، بلکه می‌توانید درآمد غیرفعالی هم از این طریق برای خودتان ایجاد کنید. طبق گزارش‌های اخیر Statista (یک پرتال آماری آنلاین) برای بازار آموزش مجازی جهانی در سال ۲۰۲۲، مبلغی فراتر از ۲۴۳ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. اما سؤال اینجا است که چطور محتوای آموزشی را به‌گونه‌ای تهیه کنید که افراد برای ثبت‌نام یا خریدن آن مشتاق باشند؟

در این مطلب ۵ نکته مهم در مورد تهیه یک مطلب آموزشی را با شما درمیان می‌گذاریم.

یک عنوان مناسب انتخاب کنید

انتخاب عنوان مناسب برای محتوای آموزشی آنلاین چندان ساده نیست. این‌کار فراتر از انتخاب موضوع مورد علاقه‌تان و غرق شدن در آن برای تولید آموزش است. عنوان دوره‌ی آموزشی، چیزی است که مخاطب هدفتان ابتدا و پیش از محتوای اصلی می‌بیند و باید کاملا گویای این باشد که شما در این آموزش چطور در روبه‌رو شدن با مشکل و حل آن به مخاطب کمک می‌کنید.

بگذارید با یک مثال موضوع را روشن‌تر کنیم. اگر وب‌لاگتان در زمینه‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باشد، اما موضوع «بودجه‌بندی» را باتوجه‌به علاقه‌تان برای تولید آموزش استفاده و منتشر کنید، آیا فروش این آموزش روی وب‌سایتتان موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ احتمالا نه. اما اگر مخاطب هدفتان برای خواندن نکاتی در زمینه‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سراغ وب‌سایتتان می‌آیند، به‌احتمال زیاد یک آموزش خوب در همین زمینه می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز مخاطبتان باشد.

تولید دوره آموزشی آنلاین/online course

اگر دقیقا نمی‌دانید کاربری که به وبلاگتان می‌آید، دنبال چه چیزی است، به تحلیل وب‌سایتتان سری بزنید. پست‌هایی که عمومی‌ترند و بیشتر از سایر پست‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهند که مخاطبتان چه چیزی را می‌خواهد از شما بیاموزد.

از صفر شروع نکنید

بعد از اینکه توانستید موضوع دوره‌ی آموزشیتان را پیدا کنید، نوبت به تولید محتوای آموزشی می‌رسد. اما بهتر است قبل از شروع نگاهی به مطالب وب‌سایت خود بیندازید. احتمال دارد قبلا بخشی از آن‌را تولید کرده باشید. پس لازم نیست از صفر شروع به تولید محتوا کنید. محتواهای مرتبط با موضوع را از روی وب‌سایتتان انتخاب و آن‌ها را مجددا بازنویسی کنید و کاربری‌شان را تغییر دهید.

البته واضح است که آموزش آنلاینی که تولید می‌کنید، به‌هیچ‌وجه نباید تکرار همان مطالبی باشد که مخاطب به‌طور رایگان در وب‌لاگتان در اختیار داشته است. در این‌صورت با مشتریانی مواجه خواهید شد که خواستار بازگشت پولشان هستند. استفاده از محتوای قبلی و گسترش آن به‌منظور تولید محتوای آموزشی، صرفا با هدف صرفه‌جویی در وقت و پیدا کردن برنامه و طرح کلی آموزش باید انجام شود. عمیق شدن در محتوای موجود و بسط آن و افزودن مطالب مفیدتر به آن، می‌تواند باعث تولید یک درس آنلاین حرفه‌ای و موفق بشود. بنابراین محتوای قبلی‌تان را در جهت ایجاد تجربه‌ی آموزشی عمیق و درگیرکننده به‌کار ببرید.

محتوای تعاملی و بصری اضافه کنید

اگرچه محتوای متنی با تصاویر کم برای وبلاگتان مؤثر بود و کار می‌کرد، اما برای آموزش، چنین محتوایی جذاب نخواهد بود. تدریس آنلاین شما باید مخاطب را درگیر خود کند. اگر برای آن از افراد پولی درخواست می‌کنید، پس باید چیزی فراتر از آن محتوایی باشد که روی وب‌سایتتان منتشر می‌کنید.  این دلیل استفاده از محتوای تعاملی و بصری در تولید آموزش و دوره‌ی آموزشی آنلاین است.

تولید دوره آموزشی آنلاین/online course

توجهتان را روی اضافه‌کردن آزمون‌های آنلاین تعاملی، ویدیوهای آموزشی، کاربرگ‌ها و قالب‌ها معطوف کنید تا تدریس آنلاین خود را تمام و کمال انجام دهید. با این‌کار نه‌تنها افراد دروس را بهتر یاد می‌گیرند، بلکه کار با اجزای بیشتری که به آموزشتان اضافه کرده‌اید، برایشان شگفت‌آور است و حس خوشایند و دلپذیری پیدا خواهند کرد.

دسترسی به دوره‌ی آموزشی را ساده کنید

حالا شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که در چه بستری و چطور دوره‌ی آموزشی آنلاینتان را به‌دست مخاطب برسانید. پاسخ این است که نیاز به هیچ سیستم پیچیده‌ای برای این‌کار نیست. به‌ویژه اگر اولین‌باری است که آموزش آنلاین تهیه می‌کنید، تا حد ممکن این مسیر را ساده نگه‌دارید. خبر خوب این است که در حال حاضر راه‌های بسیار زیادی برای این‌کار وجود دارد؛ بدون آن‌که نیاز باشد وب‌سایتتان را دوباره طراحی کنید یا به ساختار آن دست بزنید.

دسترسی به دوره آموزشی‌تان تا حد ممکن باید ساده باشد.

برای مثال، ممکن است روش ارسال دروس به‌صورت مرحله‌به‌مرحله ازطریق ایمیل را انتخاب کنید. در این روش می‌توانید ساختار از پیش تعیین‌شده‌ای ایجاد کنید که هر روز یک بخش از دوره‌ی آموزشی را به‌طور خودکار به ایمیل شرکت‌کنندگان ارسال کند. همچنین می‌توانید امکان دانلود فایل‌ها را مستقیما از روی وب‌سایتتان فراهم کنید، که تمام مواردی را که فرد برای دریافت فایل متناسب با سرعت و زمان‌بندی خود باید پیگیری کند، داشته باشد.

برای دوره‌ی آموزشی خود تبلیغ کنید

انتظار نداشته باشید که دوره‌ی آموزشی‌تان را فقط روی وب‌سایتتان بگذارید و فروش زیادی داشته باشید. بلکه باید آن‌را به افراد بیشتری نشان دهید و برای آن تبلیغ کنید. هرچه افراد بیشتری دسترسی راحت‌تری به محتوای آموزشی‌تان داشته باشند، درآمدتان نیز بالاتر خواهد رفت. به‌طور مثال می‌توانید یک ایمیل خبررسانی تهیه کنید و آن‌را برای فهرست ایمیل‌های جمع‌آوری شده از وب‌سایتتان بفرستید. سعی کنید آن‌را در شبکه‌های اجتماعی نیز تبلیغ کنید و به مخاطبان سایت اکتفا نکنید.

تولید دوره آموزشی آنلاین/online course

همچنان‌که ثبت‌نام‌های بیشتری برای دوره‌ی آموزشی‌تان می‌گیرید، از افراد بخواهید برایتان توصیه‌نامه بنویسند. استفاده از توصیه‌های مشتریان راضی در شبکه‌های اجتماعی یکی از تاثیرگذارترین راه‌ها برای جذب مشتریان بیشتر است. به‌گفته‌ی پایگاه اینترنتی Psychology Today طبق مطالعات انجام‌شده، افراد برای اینکه بفهمند چه‌چیزی درست است، به عملکرد دیگران نگاه می‌کنند. بنابراین اگر ببینند دوره‌ی آموزشی برای مشتریانتان مفید بوده، به‌احتمال زیاد تصمیم به ثبت‌نام می‌گیرند.

خودتان را دست‌کم نگیرید. شما بیش از آن توانایی و مهارت دارید که مطالب باارزشی را به دیگران بیاموزید. پس منتظر چه هستید؟ دوره‌ی آموزشی آنلاین خودتان را تولید کنید. با استفاده از این نکات می‌توانید کارتان را شروع کنید و از یک درآمد غیرفعال دایمی بهره‌مند شوید.

با ثبت نظرات خود در زومیت با ما همراه شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات