اعتراض گسترده نسبت به تبعیض جنسیتی در مایکروسافت

جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
اعتراضات در مایکروسافت پیرامون نابرابری و آزار جنسی علیه زنان شدت گرفته است. نادلا و دیگر مدیران رده‌بالا در تلاش هستند تا به این مسئله پایان دهند.
تبلیغات

روز پنج‌شنبه، عده‌ای از کارمندان مایکروسافت در جلسه‌ای گروهی با ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت، حضور پیدا کردند تا اعتراض خود نسبت به برخورد نامناسب با زنان در ردموند را به گوش وی برسانند. آن‌ها از نادلا خواستند تا به ادعاهای مربوط‌به تبعیض‌جنسی گسترده در رابطه با ترفیع‌های شغلی و همچنین آزار و اذیت جنسی در شرکت رسیدگی کند.

در حقیقت، اعتراض به تبعیض جنسی از دو هفته پیش در تالارهای گفتگوی داخلی مایکروسافت شروع شده بود. حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از کارکنان در جلسه‌ی پرسش‌وپاسخ حضور داشتند و عده‌ی دیگری از کارکنان هم به‌صورت آنلاین این جلسه را دنبال می‌کردند.

مشخص نیست که چه تعداد از حضار برای اعتراض به تبعیض جنسی در جلسه‌ی گروهی با نادلا حضور داشتند؛ اما تعدادی از کارکنان زن و مرد، با پوشیدن لباس سفید اعتراض خود را نشان داده بودند. این اقدام، به‌نوعی شبیه به اقدام زنان عضو کنگره‌ی آمریکا است که در جریان سخنرانی سالانه‌ی رئیس‌جمهور در ماه فوریه، لباس سفید پوشیده بودند تا پیام مشابهی را منتقل کنند.

کثلین هوگان مدیر ارشد بخش کارکنان مایکروسافت / Microsoft CPO

کثلین هوگان، مدیر ارشد بخش کارکنان مایکروسافت

در واکنش به نگرانی‌های کارکنان، نادلا با کارکنان ابراز همدردی کرد و ناراحتی خود را در رابطه با این مشکل اظهار داشت. به‌گفته‌ی یکی از کارمندان حاضر در جلسه، کثلین هوگان، مدیر ارشد بخش کارکنان نیز قول داده است تا در رابطه با ترفیع‌های شغلی در مایکروسافت، شفافیت بیشتری وجود داشته باشد.

صحبت از تبعیض جنسی در مایکروسافت زمانی شدت گرفت که در اواخر ماه مارس، ایمیلی برای کارکنان زن مایکروسافت ارسال شد. این ایمیل توسط یکی از کارکنان زن نوشته شده بود که پس از سال‌ها تلاش برای پیشرفت شغلی در مایکروسافت و باوجود پشتیبانیِ مدیران و همکارانش، با درهای بسته روبه‌رو شده بود. او در نامه‌ی خود نوشته بود:

تیم مردان در تمام زمینه‌ها پیروز شده است.

پس از انتشار نامه‌ی اعتراضی در مایکروسافت، صدها پاسخ برای نویسنده ارسال شد. برخی از پاسخ‌ها حاوی راهنمایی و توصیه بودند، برخی نیز دست به حمایت از او زده بودند. اما در تعدادی دیگر از نامه‌ها، دیگر کارکنان نیز از تجربیات خود پیرامون تبعیض و آزار جنسی در مایکروسافت صحبت کرده‌بودند.

یکی از کارمندانِ زن مایکروسافت به مرگ تهدید شده است

در یکی از بحث‌های مطرح شده در گفتگوهای آنلاین، یکی از کارکنانِ زن بخش مهندسی، از تجربه‌ی همکاری خود با مردی گفته بود که برای یکی از شرکای مایکروسافت کار می‌کرد. به‌ادعای وی، این مرد او را به‌دلیل امتناع از برقراری رابطه به مرگ تهدید کرده بود. هرچند کارمند یادشده مشکل خود را با مدیریت و بخش منابع انسانی مطرح می‌کند؛ اما مدیر وی که یک مرد بوده است، اظهارات کارمند مرد را نوعی شوخی قلمداد می‌کند و از وی می‌خواهند تا آنچه را که اتفاق افتاده فراموش کند.

مایکروسافت / Microsoft

پس از مواجه شدن با چنین پاسخی، کارمند زن از مدیر خود تقاضا می‌کند تا شغل وی را تغییر دهد؛ هدف زن از این کار دور شدن از شخص تهدیدکننده بوده است. اما در مقابل، مدیرش خواسته‌ی او را نوعی ناتوانی در انجام وظائف قلمداد می‌کند و از وی می‌خواهد تا در مدت ۶۰ روز نقش جدیدی برای خود پیدا کند یا استعفا دهد. درنهایت، کارمند زن مجبور می‌شود تا از بخش مهندسی به بخش عملیاتی کوچ کند.

یکی دیگر از کارمندان زن نیز از تجربه‌ی خود در زمانی می‌گوید که در حضور مدیر بخش منابع انسانی و دیگر مدیران، با درخواست‌های ناشایست جنسی مواجه می‌شود؛ درحالی‌که در مواجهه با چنین درخواست‌های نابه‌جایی، هیچ‌کدام از مدیران لب به اعتراض نمی‌گشایند. علاوه‌براین، مدیر بخش منابع انسانی مدتی بعد ترفیع می‌گیرد؛ اما این زن، به‌زعم اعتراضاتش، به‌دلیل پیروی‌نکردن از «سیاست‌ها» سرزنش می‌شود.

زنان احساس می‌کنند از پیشرفت شغلی آن‌ها جلوگیری می‌شود

زن دیگری نیز ادعا می‌کند که در یک جلسه‌ی عمومی با دیگر زنانِ درگیر در پروژه‌ی ایکس‌باکس، تقریبا تمام آن‌ها اذعان داشتند که در محیط کار، برای مخاطب قرار دادن‌شان از الفاظ رکیک استفاده می‌شود. یکی دیگر از انتقاداتی که به‌وفور مطرح شده است، به مسئله‌ی ترفیع شغلی مربوط می‌شود. بسیاری از زنان احساس می‌کنند که از پیشرفت شغلی آن‌ها جلوگیری می‌شود و در عین حال از آن‌ها خواسته می‌شود تا خونسردی خود را حفظ کنند. جنبه‌ی دیگری از تبعیض جنسی در مایکروسافت نیز، وجود این دیدگاه است که زنان صرفا برای «حفظ تنوع جنسی در محیط کار» استخدام شده‌اند.

یکی از کارکنان مایکروسافت در این رابطه به وب‌سایت Wired گفته است:

ما خسته شده‌ایم. می‌دانم که افرادی شبیه به جیمز دامور (یکی از کارکنان گوگل که در اعتراض به تبعیض جنسی علیه زنان در این شرکت شغل خود را از دست داد) در مایکروسافت نیز حضور دارند.
men and women

در دو هفته‌ی گذشته، صحبت از نابرابری جنسی در مایکروسافت بیشتر و بیشتر شده است. تا زمان نگارش مقاله‌ی پیش‌رو (صبح روز پنج‌شنبه، پانزدهم فروردین‌ماه)، کارکنان همچنان در حال واکنش نشان دادن به این مسئله بودند. روز بیست‌ونهم مارس (۹ فروردین‌ماه)، هوگان در پاسخ به کارمندان ناراضی گفت که این مسئله را با نادلا در میان گذاشته است:

ما با شنیدن این تجربه‌ها در بهت و اندوه فرو رفتیم. واقعا دردناک است که چنین داستان‌هایی را می‌شنویم و اطلاع پیدا می‌کنیم که افراد در مایکروسافت با چنین رفتارهایی روبه‌رو می‌شوند. ما باید کار بهتری انجام دهیم.از تمام کسانی که چنین تجربه‌های ناراحت‌کننده‌ای داشته‌اند، از جمله کسانی که احساس می‌کنند از سوی مدیریت و مسئولان منابع انسانی نادیده گرفته‌شده‌اند، تقاضا می‌کنم تا ایمیل‌های خود را به‌صورت مستقیم برای من ارسال کنند. من با کمک تیم خود، این وضعیت را مورد بررسی قرار می‌دهم. اثرات ویران‌گر چنین تجربه‌هایی را درک می‌کنم و [ساتیا نادلا] هم می‌خواهد تا از چنین رفتارهایی مطلع شود. ما تمام کارهای لازم را برای پایان دادن به این مشکل انجام می‌دهیم.

هوگان دست به برگزاری جلساتی با حضور کارکنان و مدیر بخش تنوع جنسی و نژادی مایکروسافت زده است. هدف از برگزاری این جلسات، صحبت پیرامون برنامه‌هایی برای حل معضل اخیر است. هوگان می‌گوید:

وقتی چنین داستان‌های ناراحت‌کننده را می‌خوانم، در عین‌حال خوشحال می‌شوم و افتخار می‌کنم که افراد قدرت صحبت کردن پیدا کرده‌اند؛ تا بگویند که این کار درست نیست و برای تغییر دست در دست هم دهند. از شما متشکرم.
مایکروسافت

این اعتراضات، تاحدی شبیه به اعتراض علیه تبعیض جنسی و نژادی در گوگل است. ولی در فرهنگ سازمانی اهالی ردموند، مفاهیمی همچون اعتراض و بحث هنوز به‌اندازه‌ی گوگل جا نیفتاده‌اند. در ایمیل‌های ارسال‌شده، برخی از کارکنان از این مسئله اظهار نگرانی کرده‌اند که ممکن است اعتراضات به‌عنوان نوعی دسیسه‌چینی برای نادلا قلمداد شوند؛ در نقطه‌ی مقابل، برخی نیز ابراز اطمینان کرده‌اند که نادلا آماده است تا به نگرانی‌های آن‌ها پاسخ دهد.

در سال ۲۰۱۵، یک محقق امنیت رایانه‌ای به‌نام کیتی موسوریس، که پیش‌تر در مایکروسافت مشغول به کار بود، شکایتی را علیه مایکروسافت مطرح کرد. موسوریس این شکایت را به‌نمایندگی از کارمندان زن مایکروسافت طرح کرده بود. در شکایت موسوریس، به تبعیض جنسی علیه زنان در زمینه‌ی افزایش حقوق و ترفیع شغلی اشاره شده بود و براساس آن، زنان در مایکروسافت به‌عنوان کارمندان درجه دوم دیده می‌شوند. سال گذشته این شکایت مردود دانسته شد؛ اما شاکیان خواستار تجدیدنظر در این رابطه هستند. با وجود اظهار نارضایتی‌های اخیر، زنان امیدوارند تا اطلاعات بیشتری در رابطه با پرداخت‌ها و ترفیع‌های شغلی دریافت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات