والمارت چگونه به‌‌عنوان رقیب قدرتمند آمازون فعالیت می‌کند؟

یک‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
والمارت که پیش از این کسب‌و‌کار خود را در بستر سنتی پیش‌ می‌برد، با کمک تکنولوژی سعی در مغلوب کردن رقیب خود، آمازون دارد.
تبلیغات

والمارات یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خرده‌فروشی در ایالات متحده است و نیروی کار زیادی را به خود جذب کرده است. این شرکت به‌تازگی خود را درگیر چالش جدیدی کرده است: ۹۰ درصد شهروندان آمریکایی در فاصله‌ی ۱۰ مایلی (معادل ۱۶ کیلومتری) یکی از فروشگاه‌های وال‌مارت سکونت دارند.

جرمی کینگ، مدیر فناوری والمارت، به‌تازگی طی کنفرانسی اعلام کرد که شرکتش به‌دنبال استفاده از روش‌های جدید برای گسترده‌تر کردن فضای خود است تا مشتریانش بتوانند تجربه‌ راحت‌تری از خرید حضوری یا آنلاین داشته باشند.

برای رسیدن به این هدف، والمارت تعداد انبارهای محصولات آنلاین خود را دو برابر می‌کند. دراین‌میان، شرکت‌های خرده‌فروشی دیگر مانند تارگت سعی در رقابت با آمازون دارند. بااین‌حال، هیچ‌کدام از خرده‌فروش‌های سنتی، وسعت و گستردگی وال‌مارت را ندارند. کینگ می‌گوید:

مهم‌ترین نکته در خصوص والمارت این است که در همین حالت فعلی هم سودآوری بالایی دارد. استفاده از این فروشگاه‌ها به‌عنوان انبار برای ما نوعی تعویض زمین بازی است. بیشتر هزینه‌های خریدهای آنلاین مربوط‌به بحث حمل‌و‌نقل محصولات خریداری شده است. چنانچه، فروشگاه‌های والمارت در فاصله‌ی ۵ مایلی (معادل ۸ کیلومتر) ۷۰ درصد شهروندان آمریکایی باشد، این سودآوری رشد چشم‌گیری پیدا خواهد کرد.
والمارت

ارسال محصول: سریع و برنامه‌ریزی‌شده

در والمارت، کاربران این امکان را دارند که سبدهای خرید آنلاین خود را ایجاد کرده و زمان تحویل آن‌ها را به‌صورت دلخواه برنامه‌ریزی کنند؛ ضمن اینکه می‌توانند تا شب قبل از زمان تعیین‌شده، موارد دیگر را به سبد خرید خود اضافه کنند. نزدیک بودن فروشگاه‌های والمارت به محل اقامت افراد این امکان را به آن‌ها می‌دهد که در آخرین لحظه سفارش خود را نهایی کنند. افزون بر این، والمارت با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشینی، خرید هفتگی موارد تکراری را در خصوص کاربرانش پیش‌بینی می‌کند. برای مثال، کینگ می‌گوید که ۸۵ درصد سفارش‌های هفتگی شامل موارد تکراری هستند.

والمارت

خرید حضوری و آنلاین هم‌زمان

والمارت تعداد فروشگاه‌های زیادی دارد و به همین دلیل، افراد زیادی به این برند خرده‌فروشی دسترسی دارند. بنابراین، ممکن است برای عده‌ی زیادی خرید حضوری از خرید اینترنتی توجیه‌پذیرتر باشد. فروشگاه‌های والمارت با بهره‌گیری از ماشین‌های برج‌مانند و قفسه‌های قفل‌دار، امکان انتخاب آنلاین را برای خریداران خود فراهم می‌کنند. موارد متنوع با ابعاد متنوع در این قفسه‌های قفل‌دار قرار می‌گیرند.این ایده، مشابه قفسه‌های سلف سرویس آمازون هستند که در فروشگاه‌هایی مانند 7-Eleven قرار دارند. با این تفاوت که آمازون قفسه‌های خود را از دیگر شرکت‌ها اجاره می‌کند و مجبور به پرداخت اجاره‌بهای ماهانه است؛ حال آنکه قفسه‌های وال‌مارت متعلق به خود این شرکت است.

والمارت

خرید مواد غذایی و خواروبار

کینگ عنوان کرد که والمارت در عرضه‌ی خواروبار هم با همین سازوکار پیش می‌رود. ازاین‌رو، افرادی که علاقه‌ای به هیاهو و شلوغی فروشگاه‌های مواد غذایی ندارند، می‌توانند با کمک ابزارهای فناوری والمارت، اقلام مصرفی خود را در مسیر محل کار تا منزل خود تهیه کنند. والمارات در مجموعه‌ی خود، کارکنانی به نام خریداران شخصی دارد. این افراد با استفاده از یک اپلیکیشن بهینه‌سازی، سفارش‌های مشتریان خود را آماده می‌کنند. بااین‌حال، آن‌ها سبد خرید مشتریان را تک به تک پر نمی‌کنند. بلکه ۸ سفارش خرید شامل ۵۰ تا ۱۰۰ آیتم را هم‌زمان تکمیل می‌کنند. این اپلیکیشن فرد را هدایت می‌کند تا از نزدیک‌ترین مسیر ممکن به جنس مورد نظر دسترسی پیدا کند. در الگوریتم بهینه‌سازی‌شده‌ی این اپلیکیشن موارد دیگری هم در نظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال، ابتدا اقلام سخت‌تر مانند کنسروها در سبد خرید جای‌گذاری می‌شوند و پس از آن نوبت به مواد غذایی نرم‌تر مانند نان، تخم مرغ و دیگر موارد می‌رسد. سپس، کارکنان در بخش مخصوص انتظار مشتریان، سبدهای خرید را به صندوق عقب خودروهای آن‌ها انتقال می‌دهند.

والمارت

مشکل موجودی اجناس

طبیعی است وقتی یک فروشگاه نقش انبار را بازی می‌کند، موجودی آن سریع‌تر از حالت عادی تمام ‌شود. کینگ در صحبت‌های خود توضیح داد که والمارت هرگز با چالش اتمام موجودی مواجه نخواهد شد. پیش از این، بعضی از کارکنان وظیفه داشتند تا در بین راهروها قدم بزنند و اجناس تمام‌شده را مشخص کنند. اکنون والمارت از یک ربات مخصوص که برای این کار طراحی شده است، استفاده می‌کند. این ربات‌ها مجهز به دوربین و نقشه‌ی قفسه‌ها هستند و ربات هم به‌دنبال شکار اقلام تمام شده است! چنانچه ربات مورد تمام‌شده را پیدا کند، به دیگر کارکنان برای شارژ موجودی هشدار خواهد داد.

در حال حاضر ۱۰۰۰ ربات گشت‌زن در والمارت وجود دارد. درکنار ربات‌های گشت‌زن، نوارهای نقاله‌ی آکاردیون‌مانندی وجود دارد که بار کامیون‌های اقلام دریافتی را تخلیه می‌کنند. تسمه نقاله به‌طور خودکار تمام جعبه‌ها را از کامیون در بخش‌های مختلف طبقه‌بندی می‌کنند. به این ترتیب، اگه ربات گشت‌زن متوجه تمام شدن مورد خاصی در قفسه‌ها شود، به ربات نوار نقاله اطلاع می‌دهد که هر مورد را بنا بر اولویت به قفسه‌ها منتقل کند. درواقع، ترکیب این تدارکات و اتوماسیون، توانسته است تا امتیاز انبار بودن را به فروشگاه بدهد.

بنا به‌گفته‌ی کینگ، والمارت در نظر دارد تا برای بعضی از خوار و بار پر مصرف، انبار جانبی در نظر بگیرد تا بدین ترتیب خریداران شخصی در مدت زمان کوتاه‌تری این موارد را جمع‌آوری کرده و وقت خود را صرف اقلام کم‌مصرف‌تر مانند وسایل آشپزخانه کنند.

بااین‌حال، آیا چنین اقداماتی برای مغلوب کردن آمازون کافی خواهد بود؟ برای دادن پاسخ قطعی به این سؤال، خیلی زود است. البته گزارش‌ها حاکی از آن است که سود والمارت یک روند افزایشی را طی می‌کند. در سال ۲۰۱۸، فروش آنلاین این شرکت رشد ۴۰ درصدی داشت و در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ توانست تا صورتحساب سالانه‌ی خود را با درآمد ۵۱۴.۴ میلیارد دلاری ببندد. والمارت با ترکیب فروش سنتی و تکنولوژی موفق شد جایگاه قدرتمندی را در بین فروشگاه‌های خرده‌فروشی برای خود ثبت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات