آمازون چهارشنبهی هفتهی گذشته اعلام کرد که فعالیت در ترکیه را بهصورت رسمی کلید زده است و بدین ترتیب ۱۵ گروه کالایی را به کاربران خود در سراسر این کشور ارائه خواهد داد. سم نیکولز، مدیر وبسایت Amazon.com.tr در بیانیهای چنین میگوید:
Amazon خاطرنشان میکند که طیف گستردهای از کالاها را از برندهای تُرک تا برندهای بزرگ بینالمللی در اختیار کاربران خود در کشور ترکیه ارائه خواهد داد. در بیانیهی آمازون چنین آمده است:
نیکولز میگوید آمازون، هدفِ بدل شدن به برترین شرکت کاربر-محور دنیا را دنبال میکند؛ شرکتی که در آن کاربران میتوانند تمام کالاها و خدمات مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب پیدا کنند. او در ادامه میگوید:
آلپاگوت چیلینگیر، سرپرست خدمات فروش آمازون در وبسایت Amazon.com.tr میگوید:
آمازون ترکیه در نخستین روز فعالیت خود، تخفیفهایی را برای برخی از کالاها با وعدهی «ارسال آسانتر و سریعتر» در نظر گرفت. واحد آمازون در ترکیه، پتانسیل ارائهی خدمات به جمعیت ۸۰ میلیون نفری این کشور را خواهد داشت.
با این همه، غول آمریکایی خردهفروشی آنلاین ممکن است از طریق رقبای بومی موفقی همچون Hepsiburada و GittiGidiyor، یکی از زیرمجموعههای eBay دچار چالش شود. در آگوست سال ۲۰۱۶ اعلام شد که آمازون وارد بازار ترکیه خواهد شد و دفتری را استانبول تأسیس خواهد کرد. خاطرنشان میکنیم که سهامدار عمدهی فروشگاه آمازون در ترکیه، شرکت .Amazon Europe Core S.à r.l واقع در لوکزامبورگ است؛ بنابراین دفتر آمازون در ترکیه به شعبهی اروپایی این شرکت وابسته خواهد بود.
براساس اطلاعات ارائهشده از سوی اتحادیهی فناوری اطلاعات ترکیه موسوم به TÜBISAD، ارزش بازار خردهفروشی آنلاین این کشور در سال ۲۰۱۷ معادل ۴۲.۲ میلیارد لیره (۶.۷۲ میلیارد دلار) بود که افزایشی ۳۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ را نشان میدهد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه چهارشنبهی این هفته در آنکارا با مدیران بیش از ۳۰ شرکت آمریکایی از حوزههایی همچون فناوری اطلاعات و صنایع غذایی بر سر سرمایهگذاریهای آینده دیدار خواهد کرد.
جف بزوس، ثروتمندترین فرد حال حاضر دنیا، در سال ۱۹۹۴ آمازون را بهعنوان یک کتابفروشی آنلاین تأسیس کرده و طی ۲۴ سال آن را به بزرگترین خردهفروشی آنلاین دنیا بدل کرد. Amazon در حال حاضر دومین شرکت خصوصی آمریکایی با ۵۴۱٬۹۰۰ کارمند بهحساب میآید. پس از آنکه بهلطف رشد کسبوکار آمازون در زمینهی خردهفروشی و رایانش ابری، ارزش سهام آن طی یک سال گذشته، بیش از دو برابر شده بود؛ این شرکت در تاریخ ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) بهمدت کوتاهی بهعنوان دومین شرکت آمریکایی پس از اپل به ارزش بازار یک تریلیون دلار دست یافت.
نظرات