راه‌هایی برای دستیابی آسان به مشارکت موفق

دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
داشتن یک مشارکت موفق می‌تواند پایه‌های فعالیت تجاری شما را قوی‌تر کند و شانس موفقیت‌تان را افزایش دهید.
تبلیغات

مشارکت تجاری با سایر شرکت‌ها یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند سبب افزایش تعداد مشتری‌های شما شود. علاوه بر این باعث بالا رفتن میزان ارزش و اعتبار شما در بین مشتریان قبلی می‌شود.

برای بررسی صحت این مطلب می‌توان به مشارکت شرکت‌های اوبر و اسپاتیفای اشاره کرد. بر طبق توافقی که بین دو شرکت به‌عمل آمده مسافران تاکسی‌های اوبر می‌توانند تا زمان رسیدن به مقصد به جای رادیو از طریق اپلیکیشن اسپاتیفای به آهنگ‌های مورد دل‌خواه خود گوش دهند. هدف از این کار افزایش دامنه‌ی مشتریان هر دو شرکت بود.

چنین مشارکت‌هایی می‌تواند برای هر نوع کسب‌و‌کاری مفید باشد؛ به شرط این‌که هر یک از طرفین به روش‌های بهره‌برداری بیشتر از این مشارکت آگاه باشند. زمانی که شریک مورد نظر خود را پیدا کردید، سعی کنید بهترین همکاری را جهت آغاز کاری که بیشترین سود را در طی سال‌ها عاید هر دوی شما خواهد کرد، داشته باشید.

برای داشتن یک مشارکت تجاری موفق می‌توانید از چهار راه‌کار زیر بهره ببرید:

مشارکت (partnership)

 ۱- انتظارات خود را به طور واضح و روشن بیان کنید

اولین اصل مشارکت وجود ارتباطی صمیمی و محکم بین شرکای تجاری است؛ ولی در عین حال باید نحوه همکاری، انتظارات دو طرف از یک‌دیگر و سایر جزئیات به صورت واضح و شفاف مشخص شود. ساختار کسب‌وکار را تعریف کنید. میزان اختیارات هر دو طرف و دستاورد این مشارکت برای هر یک از طرفین را مشخص کنید. به این ترتیب سردرگمی و نگرانی رهبران، کارکنان و مشتریان هر دو شرکت کاهش خواهد یافت.

به عنوان مثال شاید شما رشد و ترقی شرکت را وابسته به این امر بدانید که کارمندان هر کاری که بابت موفقیت شرکت نیاز است انجام دهند. و در مقابل موفقیت شرکت برای شریک‌تان به این معنا باشد که هر کارمند یک عنوان مشخص با وظایف تعیین‌شده داشته باشد. تعریف انتظارات، از چنین اختلاف نظرها و مشکلات (که ممکن است از طرف هر یک از شرکا ایجاد شود) جلوگیری می‌کند.

مشارکت (partnership)

۲- شریک تجاری‌تان را بخشی از تیم کاری خود بدانید 

یکی از مشکلاتی که کسب‌وکار‌های مشارکتی با آن روبرو می‌شوند، رقابت‌ها و درگیری‌های ایجاد شده بین شرکا است. این مشکل سبب می‌شود حدود ۸۰ درصد از این کسب‌وکارها سرانجام با شکسست مواجه شوند. تعیین دقیق نقش هر فرد و تعریف وظایف اگر چه در ابتدا می‌تواند وقفه‌ای در شروع کار ایجاد کند ولی در نهایت از به‌وجود آمدن چنین مسائلی جلوگیری خواهد کرد. اگر هر دو طرف زمانی را برای کامل کردن یک‌دیگر صرف کنند در نهایت به رشد و شکوفایی خواهند رسید.

به عنوان مثال برای چنین رفتاری، می‌توان از همکاری دو شرکت نایک و آمازون جهت ایجاد یک فروشگاه دیجیتال برای محصولات نایک نام برد. جهت جلوگیری از به‌وجود آمدن هر‌گونه مشکل خاصی، آن‌ها در آغاز کار زمانی را صرف از بین‌بردن تمامی اختلافات و روشن کردن مسائل کردند. با این حال، دقت کنید که مشارکت تجاری شما به استفاده از تکنولوژی و مشتریان شرکت متقابل محدود نگردد. مشارکتی سازنده و مفید است که در مورد یادگیری و رشد و بهره‌برداری از دانش و تجربه یک‌دیگر باشد.

مشارکت (partnership)

۳- اتاقی را برای رشد و مشارکت دو طرف اختصاص دهید

به یاد داشته باشید که هنگام مشارکت شما تنها منابع خود را با یکدیگر به اشتراک نمی‌گذارید، بلکه تا حدی که امکان دارد توانایی‌ها‌یتان را نیز با‌هم شریک می‌شوید.

شرکت نرم‌افزاری Exago که با شرکت‌های Walmart و Autotask همکاری می‌کند، انعطاف‌پذیری و توسعه‌طلبی را در مورد مشارکت‌های فنی امری کلیدی می‌داند. به گفته‌ی این شرکت محصولاتی که در زمینه‌ی هوش تجاری (BI) تولید می‌شوند باید این قابلیت را داشته باشند که در طول سال‌های متمادی نیاز مشتری را حتی با وجود تغییر فراوان پوشش دهند.

از دیدگاه تجاری، یکی از اصل‌های مهم و حیاتی در هر مشارکتی انعطاف‌پذیری و توسعه‌طلبی است. زیرا میزان توانایی شما در گسترش منابع باعث می‌شود تا کارمندان آزادی عمل بیشتری برای نوآوری محصولات جدید، ارتباط متقابل با مشتری و غیره داشته باشند. یک مشارکت ارزشمند باید از توانایی سازگاری با گذر زمان و اشتراک‌گذاری منابع برخوردار باشد.

مشارکت (partnership)

۴- در مشارکت خود صداقت و شفافیت را اصل قرار دهید

ایجاد یک مشارکت و بررسی جوانب و شرایط موجود برای اطمینان حاصل کردن از توانایی رشد آن امری ضروری بوده ولی برای رسیدن به موفقیت کافی نیست. یک موفقیت ماندگار و طولانی مدت به صداقت و درستی و شفافیت طرفین نیازمند است.نقاط ضعف و قدرت خود را مشخص کنید و از طرف مقابل خود نیز درخواست کنید تا این کار را انجام‌دهد. هر دو شرکت قبل از شروع به شراکت باید در مورد توانایی‌ها و کمبود‌های خود روراست و شفاف باشند.این شفافیت سبب می‌شود تا بتوانید از فرصت‌ها استفاده بهتری بکنید و از شکست‌هایتان درس بگیرید. بهترین سیاست برای ایجاد هر رابطه‌ای صداقت است و اگر شما آن را به یک الویت تبدیل کنید از مشارکت تجاری خود بیشترین بهره را خواهید برد.

ممکن است گام بعدی برای شرکت شما آغاز یک شراکت باشد، و آینده شرکت شما به ساخت، نحوه تعامل و حفظ آن وابسته خواهد‌بود. با دنبال کردن مراحل بالا می‌توانید یک همکاری خوب و موفق داشته باشید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات