استفاده از فناوری بلاک‌چین برای ترویج سلامتی توسط استارتاپ‌ها

جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
استارتاپ‌های فعال در حوزه‌ی بلاک‌چین مدیریت داده‌های مرتبط به سلامتی را در اختیار کاربر قرار داده و تعریف جدیدی از قوانین ارائه می‌دهند.
تبلیغات

فناوری بلاک‌چین، پتانسیل زیادی دارد و می‌تواند با از بین بردن سلسله مراتب و دخالت موسسات، مدیریت داده‌ها و تصمیم‌گیری را به مردم واگذار کند. استارتاپ‌هایی که پتانسیل فناوری بلاک‌چین را درک کرده‌اند در تلاش هستند با برجسته کردن نقش بیمار در فرآیند، بهبود انقلابی در زمینه‌ی مراقبت از سلامتی ایجاد کنند. کلید موفقیت مشترک استارتاپ‌ها مالکیت داده و استفاده از آن در مسیری جدید است. این استارتاپ‌ها داده‌ها را مستقیما در اختیار بیمار و نه موسسات درمانی قرار می‌دهند تا فرآیند درمان را شخصی‌سازی، تعاملی، قابل پیش‌بینی و مقرون‌به‌صرفه کنند. ۵۲ درصد کاربران تلفن‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات مرتبط با سلامتی را روی دستگاه‌های خود دریافت می‌کنند و این یعنی در آینده شاهد تحولات گسترده‌ای در صنعت مراقبت از سلامتی خواهیم بود. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی پنج استارتاپی می‌پردازیم که از فناوری بلاک‌چین برای تحول در صنعت مراقبت از سلامتی استفاده می‌کنند.

‍۱- استارتاپ Bowhead Health

این شرکت قصد دارد خدمات مرتبط با مراقبت از سلامتی را به یک فرآیند سرگرم‌کننده تبدیل کند. به این صورت که درک، تفسیر و دسترسی به اطلاعات بهداشتی و سلامتی را تسهیل می‌کند. اپلیکیشن این استارتاپ اطلاعاتی در مورد سلامتی، میزان مصرف آب، وضعیت مزاج، خواب، انرژی و سطح فعالیت را به‌عنوان ورودی دریافت کرده و اهدافی به منظور بالا بردن سطح سلامتی کاربر به او پیشنهاد می دهد. کاربر می‌تواند پیشرفت فرآیند را نظارت کند و از آخرین خدمات و محصولات مرتبط با سلامتی آگاه شود.

کاربران با تنظیم اهداف مرتبط با سلامتی در این برنامه و رسیدن به آن‌ها توکن مخصوص به نام AHT دریافت می‌کنند و برای ادامه‌ی همکاری انگیزه می‌گیرند. آن‌ها همچنین می‌توانند داده‌ی خود را به صورت ناشناس در اختیار شرکت‌های فعال در زمینه‌ی سلامتی یا محققان قرار داده و توکن AHT دریافت کنند.

بنیان‌گذاران این استارتاپ قصد دارند در آینده  امکاناتی مانند ‌مجموعه کیت‌های تست خانگی، مکمل‌های غذایی و تعامل کاربردی با پزشکان را مهیا کنند. علاوه‌براین فناوری بلاک‌چین این استارتاپ سیستم مدیریت داده‌های مرتبط با سلامتی را با بیمارستان‌ها، پزشکان و کلینیک‌ها تجمیع خواهد کرد تا اشتراک‌گذاری داده در آینده آسان‌تر شود.

نکات جالب در مورد استارتاپ: این استارتاپ تعامل کاربر با اپلیکیشن و فرآیند رسیدن به اهداف سلامتی را به شکلی سرگرم‌کننده و نه ترسناک و جدی طراحی کرده است. علاوه‌براین توکن‌هایی که در ازای دست‌یابی به اهداف در اختیار کاربر قرار داده می‌شود، انگیزه‌ی او برای ادامه‌ی مسیر را چند برابر می‌کند. همچنین کاربر در اطلاعات ورودی اپلیکیشن نیازی به مشخص کردن جنسیت خود ندارد و درنتیجه از نظر جنسیتی هیچ تبعیضی بین کاربران گذاشته نمی‌شود.

blockchain

۲- استارتاپ Sweatcoin

اپلیکیشن این استارتاپ قدم‌های طی شده توسط کاربر را اندازه‌گیری می‌کند و با واحد پول مخصوص اپلیکیشن به کاربر جایزه می‌دهد. از این واحد پول می‌توان برای خرید تجهیزات ورزشی و ثبت‌نام در سالن‌های بدن‌سازی استفاده کرد. این اپلیکیشن با سایر ردیاب‌های تناسب اندام همگام نمی‌شود اما به جی‌پی‌اس دستگاه متصل می‌شود و قدم‌های کاربر را به درستی می‌شمارد. این اپلیکیشن تنها گام‌هایی را می‌شمارد که خارج از محیط بسته برداشته می‌شوند. بنیان‌گذاران این استارتاپ امیدوار هستند که Sweatcoin را به یک ارز دیجیتال مستقل و نه تنها واسطه‌ای برای مبادله‌ی کالا با کالا تبدیل کنند.

نکات جالب در مورد استارتاپ: این استارتاپ برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از اپلیکیشن خود روی فعالیت در محیط باز تمرکز کرده است. علاوه‌براین معتقد است ورزش کردن در محیط باز و قرار گرفتن در هوای آزاد برای کاربران لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

blockchain

۳- استارتاپ wHealth

این استارتاپ نیز مانند سایر استارتاپ‌های فعال در این زمینه، مالکیت و مزایای اطلاعت سلامتی و بهداشتی هر کاربر را در اختیار خودش قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند اطلاعات مرتبط با خود را از میان مجموعه داده‌های تجمیع شده در اپلیکیشن انتخاب کنند. اطلاعات وارد شده در اپلیکیشن به موسسات بهداشتی تأیید شده فروخته شده و به کاربران پاداش داده می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند با انجام چالش‌های از پیش تعیین شده در اپلیکیشن مانند ۱۵ هزار قدم در روز، داشتن خواب کافی و همگام کردن دستگاه‌های خانه با اپلیکیشن توکن WLTH دریافت کنند. توکن‌های دریافت شده می‌توانند برای خرید محصول و خدمات درون برنامه‌ای استفاده شوند.

نکات جالب در مورد استارتاپ: این استارتاپ از راه‌های مختلف سعی می‌کند فرآیند درآمدزایی از طریق فروش داده را تسهیل کند. همچنین مجموعه داده‌های استفاده شده در این اپلیکیشن بسیار زیاد است و نیاز نیست کاربر برای ورود و مدیریت داده‌های خود زحمت چندانی بکشد. علاوه‌براین تکنولوژی استفاده شده در این اپلیکیشن به راحتی با سایر اپلیکیشن‌ها همگام می‌شود و کاربر می‌تواند پاداش خود را برای خرید سایر محصولات و خدمات استفاده کند.

blockchain

۴- استارتاپ HealthWizz

اپلیکیشن این استارتاپ تمام اطلاعات بهداشتی و سلامتی افراد را تجمیع و مدیریت کرده و مالکیت آن را به کاربر می‌دهد. این اپلیکیشن اطلاعات مورد نظر خود را از گجت‌های پوشیدنی، سوابق پزشکی، نتیجه‌ی آزمایش و ملاقات با پزشک جمع‌آوری می‌کند. کاربران مالک تمام اطلاعات بهداشتی و سلامتی خود هستند و در صورت تمایل می‌توانند این اطلاعات را در اختیار متخصصان و محققان حرفه‌ای و شناخته شده قرار دهند. علاوه‌براین کاربران می‌توانند اطلاعات خود را در اختیار چند مرکز قرار داده و از این راه درآمد کسب کنند. این استارتاپ همچنین از آزمایش‌های بالینی حمایت مالی می‌کند و کاربران می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

نکات جالب در مورد استارتاپ: استارتاپ Healthwizz برخلاف سایر استارتاپ‌ها به جای تمرکز روی چالش‌های سلامتی به مالکیت داده‌ها و دسترسی به اطلاعات پزشکی بیماران توجه می‌کند.

blockchain

۵- استارتاپ Lympo.Io

این استارتاپ زمینه‌ی کاری مشابه با Bowhead دارد و روی تناسب اندام و تشویق کاربران به ورزش و تحرک تمرکز کرده است. به این صورت که کاربران با دنبال کردن مراحل تناسب اندام توکن‌های LYM پاداش می‌گیرند و می‌توانند از آن‌ها برای خرید محصول و خدمات مرتبط با تناسب اندام استفاده کنند. این استارتاپ داده‌های جمع‌آوری شده در اپلیکیشن را به سایر کارآفرینان نوآور و علاقه‌مند به راه‌اندازی شرکت‌های مبتنی بر داده می‌فروشد. درنتیجه راه‌حل‌های سازنده‌تری از سوی این شرکت‌ها در زمینه‌ی تناسب اندام ارائه خواهد شد. کاربران این اپلیکیشن می‌توانند از توکن‌های خود برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های مورد علاقه‌ی خود استفاده کنند.

نکات جالب در مورد استارتاپ: این استارتاپ اکوسیستمی ساخته است که بر اساس داده‌های واقعی کارآفرینان را تشویق می‌کند اهداف تناسب‌اندام را عملی کنند. این کار مفهوم اجتماع را تقویت می‌کند مخصوصا اگر تمامی استارتاپ‌ها یک هدف مشترک داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات