جمعه مهمترین روز برای کسب موفقیت بیشتر در زندگی

پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
جمعه روز بسیار مهمی برای تفریح و شادابی و کسب انرژی برای هفته‌‌ی بعد است. این روز را با سپری کردن در دفترکار از بین نبرید.
تبلیغات

زمانی‌که شاغل هستید و تحت فشارهای کاری قرار می‌گیرید، گاهی اطرافیان با بیان دیدگاه‌هایی مانند شلوغی بیرون، کار یکنواخت روزانه و ساعت‌های کاری طولانی ذهنتان را درگیر می‌کنند. حتی زمانی‌که با آن‌ها درد‌دل می‌کنید ممکن است چنین جمله‌هایی نیز از آن‌ها بشنوید: «یا حداکثر تلاش خود را بکن یا استعفا بده و به خانه برو»، «آنقدر به خودت تلقین کن تا از عهده‌ی انجام آن بربیایی». این عقاید می‌توانند روحیه و انگیزه‌ی شما را در ادامه یا ترک شغلتان تحت تاثیر قرار دهند. به‌طور‌کلی، این روز‌ها فرهنگ حاکم در جامعه بر این باور است که برای کسب موفقیت شغلی باید از پرداختن به زندگی شخصی خود چشم‌پوشی کنید.

بدون‌شک رسیدن به موفقیت شغلی کارآسانی نیست. روند آن بسیار پراسترس و ناآرام است و گاهی‌اوقات انجام کارها در نظرتان کاملا غیرممکن به‌نظر می‌رسد. اما تنها تلاش فرد کارآفرین برای برداشتن موانع کافی نیست. نتایج تحقیق‌های صورت گرفته حاکی از این است که اگر برای دستیابی به تعادل در کار و زندگی و لذت‌ از دستاوردهایتان امید دارید، باید یک قدم به عقب بردارید. متیو اسلیت، نویسنده و پزشک سابق اورژانس، در مصاحبه‌ای که اخیرا با شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان داشت به اهمیت استراحت یک روزه در طول هفته اشاره کرده است. اسلیت در این گزارش بیان کرد که حدود ۲۰۰۰ سال است که فرهنگ‌ غربی اشتغال ۲۴ ساعته در روز‌ یکشنبه (که معادل روز جمعه در کشور ما است) را لغو کرده‌ است.

در این مقاله‌ی زومیت به توضیح سه روش می‌پردازیم که از طریق آن‌ها با تعطیلی روز جمعه موفقیت شغلی بیشتری کسب می‌کنید، انرژی از دست رفته‌ی خود را مجددا بدست می‌آورید، استرس و افسردگی را از خود دور می‌کنید و به‌ شخصی موفق تبدیل خواهید شد.

۱. جمعه بهترین زمان برای رفت‌وآمد با خویشاوندان است

انسان موجودی اجتماعی است. صرفنظر از اینکه چقدر مشغول هستید، طبیعت انسانی همواره به روش‌های مختلف ضرورت وجود افراد دیگر را در زندگیتان یادآوری می‌کند. در برابر این حس و نیاز درونی مقاومت نکنید. درواقع، پذیرفتن این تمایل شدید اجتماعی شدن برای سلامت بیشتر بهداشت عمومی است.

خانواده

جمعه اوج زمان ایجاد رابطه‌ی جدید یا حفظ روابط قبلی است. در چنین روزی باید بیرون از دفتر کار و مشغول انجام کاری باشید که از آن لذت می‌برید. علت انجام این کارها را دبرا آمبرسون، جامعه‌شناس و پروفسور دانشگاه تگزاس در شهر آستین، در مصاحبه‌ای با مجله‌ی تایم اینگونه بیان می‌کند: «روابط اجتماعی قوی موجب حفظ سلامت مغز می‌شود، و این جریان نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس و کاهش فعال‌سازی قلبی‌عروقی خواهد شد.»

حفظ روابط اجتماعی بر سلامت مغز و کاهش استرس تاثیر بسزایی دارد

با انکار عدم نیاز به این زمان برای کاهش استرس‌هایتان، چیزی به‌دست نمی‌آورید. تحقیق‌ها نشان می‌دهد که در‌هر‌حال شما این زمان را به‌شکل بیماری یا شادی خواهید گذراند. بر‌اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ در روزنامه انجمن پزشکی آمریکا به انتشار رسید، نزدیک به ۸۰٪ از ویزیت‌های پزشکان مراقبت‌های اولیه مربوط به استرس بوده است.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت، گذراندن اوقات خوش با افرادی که در زندگی برایتان اهمیت دارند به بهبود سلامتی و از بین بردن استرس کمک بسزایی می‌کند. این دو فاکتور، یعنی سلامتی و استرس، در موفقیت شغلی بسیار تاثیرگذارند.

۲. جمعه زمان مهمی برای مراقبت‌شخصی است

مراقبت شخصی

برای تجدید روحیه‌ی جوانی باید به مراقبت‌های ذهنی و جسمی خود بپردازید. اگر کارهایتان را در روز جمعه دسته‌بندی کنید، مدت زمان بیشتری را می‌توانید به خودتان اختصاص دهید. اضافه کردن مراقبت‌شخصی به برنامه‌ی هفتگی از روی‌ هم جمع‌شدن معایب آن جلوگیری می‌کند. این کار علاوه‌بر کاهش استرس و فشار عصبی، به تمرکز دوباره بر اهدافتان کمک می‌کند.

مراقبت‌شخصی به عنوان یک مزیت جانبی کمک می‌کند تا در مورد خودتان احساس بهتری داشته باشید. 

برای انجام این ‌می‌توانید ورزش، تفریح یا حتی یک دوش ساده را در نظر بگیرید. به‌این صورت زمانی را به خودتان اختصاص می‌دهید که باعث می‌شود احساس سرزندگی کنید و حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. احساس خوب از عملکردتان معلوم می‌شود. زمانی که از نگاه کردن به خودتان در آینه لذت می‌برید، حس اعتماد به نفس در ‌ذهنتان نقش می‌بندد و انرژی مثبت‌تان افزایش می‌یابد.

متاسفانه برعکس‌ این حالت نیز صحت دارد. یعنی اگر فکر کنید که شخصی خشن، از کار افتاده، خواب‌آلود و نگران هستید، این نگرش در کارتان نیز آشکار می‌شود و شغلتان به کاری ناخوشایند تبدیل خواهد شد.

در اینجا به چند نکته‌ی مراقبت‌شخصی اشاره می‌کنیم که به تقویت تندرستی عمومی کمک می‌کند.

برای زمان خود برنامه‌ریزی کنید

باید در ظاهر و باطن عالی به‌نظر برسید چون معرف شغلتان هستید. وقتی‌که تعهد می‌کنید زمانی را در آخر هفته به خودتان اختصاص دهید این حرکتتان موجب ایجاد انگیزه در طول هفته‌ی کاری می‌شود.  

مدیتیشن کنید

مدیتیشن

مدیتیشن کمک می‌کند تا ذهنتان را از استرس و افکار منفی پاک کنید. انجام مشتاقانه تمرین‌های مدیتیشن، لحظه‌های آرام‌بخشی را به‌وجود می‌آورد تا مجددا روی اهداف خود تمرکز کنید. توجه مداوم به اولویت‌ها موجب ایجاد نیرو و زندگی تازه در وجودتان می‌شود.

شب‌ها خوب بخوابید

در ابتدا امکان دارد که این کار سخت و غیرممکن به نظر برسد اما باید در اولویت قرار بگیرد. طوری برنامه‌ریزی کنید که در بازه‌ی زمانی مشخصی بخوابید و بیدار شوید. قدم اصلی برای عادت به این برنامه‌ی خواب و تبدیل آن به برنامه‌ی روزمره، تکرار و پافشاری بر آن است. بدانید که به چه مقدار خواب احتیاج دارید و فقط به همان میزان ساعت خواب اکتفا کنید.

از زندگیتان لذت ببرید

زمانی که کارآفرین هستید و شغلی را برای خودتان ایجاد می‌کنید، کارفرمایی وجود ندارد که به شما دستور بدهد چه کاری را انجام بدهید یا ندهید. در این شرایط از مقرراتی که خودتان ایجاد کرده‌اید نهایت لذت را می‌برید.

یکی از جذاب‌ترین دستاوردهای کارآفرینی ایجاد شرایط دلخواه است

درحقیقت، این یکی از جذاب‌ترین دستاوردهای کارآفرینی برای بسیاری از افراد است. در ساعت‌های کاری که خودتان تعیین کرده‌اید کار می‌کنید و برای کسب موفقیت در زمینه‌کاری مورد علاقه‌ی خود تلاش می‌کنید. به‌ گذشته نگاه ‌کنید و به‌خاطر تمام موفقیت‌هایی که تا‌کنون کسب کرده‌اید خود را تقدیر‌ کنید. از بازتاب تشویق خودتان یعنی رسیدن به آرامش و کامیابی، برای رسیدن به هدف نهایی بهره ببرید.

۳. روز جمعه برنامه‌ریزی‌ها را جلو می‌برد

کارآفرینان نوآوران کاردانی هستند که روش‌های کاری غیرمعمول را به‌وجود می‌آورند. با این‌ حال، شما نیز از ساعت کاری خود در دفترکار می‌توانید به‌طور عاقلانه استفاده کنید و برای هفته‌ی پیش روی خود برنامه‌ریزی کنید. اگر یک یا دو ساعت از روز جمعه را برای برنامه‌ریزی اختصاص دهید، این زمان به‌نوعی جزو ساعت‌های کاری محسوب می‌شود. اما این کارتان نسبت به وظایفی که در دفترکار انجام می‌دهید موثرتر و جالب‌تر است. این عمل موجب می‌شود تا تمام افکاری را که تاکنون در ذهنتان جمع‌آوری کرده‌اید مورد توجه قرار دهید و با برون‌ریزی آنها روی کاغذ یا در فایل دیجیتالی از باقی روز جمعه‌ی خود لذت ببرید.

برنامه ریزی

از نظر بسیاری از کارآفرینان این‌ برنامه‌ریزی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند به تعادل برسند. برنامه‌ریزی‌های این چنینی زمانی را فراهم می‌آورد تا آن‌ها به‌دقت به هفته‌ی گذشته‌ی خود نگاه کنند و بر اساس آن کارهای خود را در هفته‌‌ی آینده ساماندهی کنند.

در زیر چند ویژگی مهمی را که یک برنامه‌ی هفتگی باید داشته باشد بررسی می‌کنیم.

هدف

هر کارآفرینی باید اهداف هفتگی، ماهیانه، سالیانه و کلی داشته باشد. حتی صاحبان مشاغل مهم‌ و بزرگ نیز در‌حالی‌که روی اهداف بلند‌مدت خود متمرکز هستند باید پیگیر زمان دستیابی به اهداف کوتاه مدتشان نیز باشند. موفقیت‌های کوچک در هر صورت موفقیت محسوب می‌شوند. تجلیل و جشن گرفتن دستاوردها در طول مسیر مشوق و محرکی برای تلاش بیشتر است. از سوی دیگر، عدم کسب حد متوسطی از موفقیت، نشانه‌ی خوبی برای تغییر مسیر یا جلوگیری از خطر‌های احتمالی در روندکاری است.

برنامه ساعت‌کار

زمان همیشه رو به‌جلو در حرکت است و باید با‌ آنچه در اختیار دارید کارتان را انجام دهید. به‌ این‌ ترتیب، با هیچ پولی نمی‌توانید زمان از دست رفته را باز پس بگیرید. بسیار مهم است که زمان مورد نیاز برای هر فعالیت را به‌طور دقیق ارزیابی کنید. در غیر این‌ صورت،‌ قبل از اتمام کار زمان را از دست خواهید داد.

زمان بندی

زمان‌بندی

زمان‌بندی تهیه‌ی لیستی دست‌نیافتنی از آرزوهایتان نیست؛ بلکه به معنای ایجاد یک برنامه و تبعیت از آن است. کارآفرینان موفق می‌دانند که چه‌چیزی ارزش لحاظ‌ شدن در برنامه را دارد. به‌ یاد داشته باشید به‌همان میزان که زمان‌بندی برای ساعت‌کاری، جلسه‌ و آخرین فرصت‌ها ضروری است، اختصاص چند ساعت در برنامه برای خانواده و دوستانتان نیز بسیار حائز اهمیت است. نمی‌توانید به تمام روابط اجتماعی خود تنها در روز جمعه قوت ببخشید. باید در طول هفته نیز زمان کمی را برای دیدار دوستان و خویشاوندان تعیین کنید. حتی یک پیاده‌روی یا جلسه‌ای دونفره نیز این اهداف را محقق می‌کند. این کار را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهید. به‌ این ترتیب، هیچگاه افراد مورد علاقه‌ی خود را در انتظار نخواهید گذاشت یا بدتر اینکه این فکر به ذهنتان خطور نخواهد کرد که هیچ زمانی برای آن‌ها ندارید.

روز جمعه به‌عنوان روز تفریح و استراحت، در ۷ روز هفته تنها به‌مدت ۲۴ ساعت برایتان باقی است. آن را به‌طور مطلوب برنامه‌ریزی کنید. اگرچه مدت آن کم و فقط یک روز است اما از آن برای استراحت و آرامش ذهن ‌و جسم و دور بودن از مسائل و دغدغه‌های کاری استفاده کنید. به این صورت، روز کاری شنبه‌ را سرحال و سرزنده شروع خواهید کرد. انرژی و روحیه‌ای که از دیدار دوستان و اقوام مورد علاقه‌ی خود کسب می‌کنید باعث کم‌رنگ جلوه دادن مسائل و مشکلات کاریتان در هفته‌ی قبل خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات