نکات انگیزشی از زبان اسطوره های موفقیت

پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
همه‌ی ما در مراحلی از زندگی خود دچار سردرگمی و بی‌انگیزگی می‌شویم، برای رهایی از این شرایط راهکار‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم با به‌کارگیری این راه‌کارها با انرژی و انگیزه بیشتر برای دستیابی به اهدافمان تلاش کنیم.
تبلیغات

اغلب ما انسان‌ها با آغاز سال جدید شروع به نوشتن اهداف خود و برنامه‌ریزی جهت رسیدن به این اهداف می‌کنیم ولی آیا برای بهبود شخصیت و زندگی خود نیاز به آغاز سال جدیدی یا اتفاق خاصی داریم؟ در واقع هر روز از زندگی می‌تواند روزی پر از انگیزه، تعهد و تلاش فروان جهت رسیدن به اهدافمان باشد. افراد موفق با دانستن این نکته، طرز فکر، شیوه زندگی و عادت‌های‌ روزمره خود را مطابق اهداف و اولویت‌هایشان تنظیم می‌کنند و همین امر برایشان یک موفقیت مادام الاعمر را به ارمغان می‌آورد.

در ادامه با بررسی زندگی باانگیزه‌‌ترین و موفق‌ترین افراد جهان ۱۲ نکته را برای داشتن انگیزه بیشتر گردهم آورده‌ایم:

۱- همیشه و در همه حال به تلاش کردن ادامه دهید

ایلان ماسک مخترع، کارآفرین و میلیادرمعروف را می‌توان یکی از افراد موفق، سرشناس‌ و تأثیر‌گذار عصر حاضر نام برد. بیشتر موفقیت‌ها و دست‌آوردهای ماسک نتیجه‌ی تصمیم‌گیری درست و به موقع وی و نحوه‌ی عملکردش در شرایط سخت و بحرانی و ناامید کننده‌ است. در سال ۲۰۰۸ هنگامی که شرکت اسپیس ایکس به خاطر هزینه‌های بالای ساخت و راه‌اندازی موشک فالکون یک با مشکل‌های مالی مواجه شد و همچنین زمانی که شرکت تسلا در آستانه‌ی ورشکستگی بود ماسک بیشتر ثروت شخصی خود برای سرپا نگه‌داشتن این شرکت‌ها خرج ‌کرد، وی همچنین برای ساخت شهرخورشیدی جدید خود نیز زیر بار وام‌های بانکی فراوانی رفت و به این ترتیب توانست این شرکت‌ها را سرپا نگه دارد.

بدون شک اکثر انسان‌ها دراین شرایط ناامید می شدند و دست از تلاش می‌کشیدند، اما ماسک مانند یک رهبر موفق سخت تلاش کرد و با تمرکز روی اهداف خود، موفق شد شرایط را به بهترین حالت ممکن تغییر دهد. حتی زمانی که اوضاع و شرایط بر وفق مراد شما نیست و احساس شکست می‌کنید، سعی کنید که با تمرکز عالی و تلاش فراوان شرایط را به دلخواه خود تغییر دهید و به این ترتیب یک شخصیت قوی و مؤثر از خود به نمایش بگذارید.

ملودی هابسون

۲- با سخت کار کردن احساس غرور کنید

با سخت کار کردن و سعی و کوشش فراوان می‌توانید آنچه را که می‌خواهید به دست آورید، دکتر سوزان وینزچنک بنیان‌گذار و مدیر مؤسسه وینزچنک و همچنین نویسند‌ه‌ی کتاب «نحوه استخدام افراد برای انجام کارها» می‌گوید:

شاید مهم‌ترین مسئله در زندگی هر انسانی داشتن هدف و تفکر مثبت نسبت به آینده است، هدف به شما کمک می‌کند تا الویت‌های خود را در زندگی مشخص کنید و تفکر مثبت سبب می‌شود تا اتفاق‌های خوب زیادی در زندگی شما رخ دهد.

ملودی هابسون رئیس هیات مدیره‌ی شرکت سرمایه‌گذاری آریل است، او موقعیت فعلی خود را به خاطر سهام و ثروت زیاد خود به دست نیاورده است؛ بلکه با سخت‌کوشی فراوان و اثبات توانایی‌های خود توانسته به این مقام برسد.

خود او در این باره می‌گوید: "اطرافیان و دوستانم با دیدن لیست کارهایی که انجام می‌دهم می‌گویند که این حجم کاری بیش از اندازه زیاد و سنگین است ولی من اصلا چنین حسی ندارم و می‌دانم که با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت درست زمان می‌توانم همه آن کارها را سریع‌تر و بهتر ازهر کس دیگری انجام دهم." هابسون به کمک این طرز فکر و سخت کوشی و اعتماد به نفس خوب خود که ریشه در دوران سخت و فقیرانه کودکی‌اش دارد توانست تحصیلات تکمیلی‌اش را در دانشگاه پرینستون ادامه‌ دهد و به سمت رئیس هیت مدیره مؤسسه انتخاب شود. در حال حاضر خانم هابسون سعی می‌کند تا به عنوان بالاترین مقام مؤسسه از موقعیت و نفوذ خود جهت حضور زنان بیشتری در جلسات هیئت مدیره استفاده کند.

شریل سندبرگ

۳- به دیگران انگیزه بدهید

هیچ کاری مانند کمک به دیگران جهت دستیابی به اهدف‌شان نمی‌تواند به تجدید انرژی ما کمک کند. اینکه مربی یا مشاور کسی باشیم تأثیر شگفت انگیزی در بهبود روحیه مثبت خواهد داشت و به ما کمک خواهد کرد تا به اهداف و چالش‌های زندگی خود از یک زاویه‌ی متفاوت نگاه کنیم.

شریل سندبرگ یکی از موفق‌ترین و قدرتمند‌ترین زنان عصر حاضر و مدیر اجرایی شرکت فیسبوک است، در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که چنین شخص موفقی هیچ نیازی به تجدید انگیزه ندارد، او در فیسبوک خود به‌طور مداوم از طریق نوشته‌های خود، پادکست‌های آموزشی، سخنرانی‌های عمومی، معرفی کتاب‌های خودیاری و توسعه شغلی در حال انگیزه بخشی به دیگران است و به این علت صفحه مدیر اجرایی فیسبوک به یک منبع الهام بخش برای دیگران تبدیل شده است و همه این ها سبب افزایش انگیزه وی می‌شود.

وی در سایت لین‌این می‌گوید با انتقال انگیزه و انرژی مثبت به دیگران باعث افزایش هرچه بیشتر انگیزه خود خواهید‌شد، در واقع هنگامی که شما کاری را برای دیگران انجام می‌دهید نتایج مثبت آن کار بروی شما نیز تأثیر خواهد داشت.

جک ما - علی بابا

۴- موانع را به فرصت‌ها تبدیل کنید

طرز تفکر و دیدگاه شما نسبت به جهان باعث ایجاد انگیزه در شما می‌گردد. بارزترین و زیباترین خصوصیت افراد کارآفرین توانایی آن‌ها در حل مشکل‌ها است. در واقع کارآفرین‌ها قادر به شناسایی فرصت‌های موجود از میان مواردی هستند که سایر مردم جهان آن‌ها را به‌صورت مشکل و مانع می‌بینند.

جک ما بنیان‌گذار و مدیر اجرایی سایت علی‌بابا می‌گوید: فرصت‌ها را در جاهایی می‌توان یافت که میزان بالایی از نارضایتی و مشکل‌ها وجود دارد.

کودکی جک ما با پول و ثروت همراه نبوده است، او به عنوان یکی از سه بچه خانواده‌ای فقیر در چین متولد شد و همیشه به‌ دنبال فرصت‌هایی برای بهبود وضعیت خویش بود، در سال ۱۹۷۲ هنگامی که رئیس جمهور آمریکا ریچارد نیکسون برای بازدید از چین آمد و روابط دو کشور بهبود یافت او از این فرصت استفاده کرد و اقدام به برگزاری تورهای گردشگری برای گردشگرانی که به چین می‌آمدند کرد و در قبال خدمت‌های خود از آن‌ها زبان انگلیسی یاد می‌گرفت.

بنابراین می‌توان گفت که ما قبل از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در رشته آموزگاری یک کارآفرین بوده است. پس از مدت کوتاهی ما شغل تدریس را رها کرد و شروع به راه‌اندازی شغل شخصی خود به عنوان یک مترجم کرد. ایده شرکت علی بابا در یک سفر کاری به آمریکا زمانی که ما به عنوان مترجم برای یک شرکت تجاری چینی کار می‌کرد به دهنش خطور کرد.

در اوایل شروع به کار اینترنت در سال ۱۹۹۵، ما که قبلا در آمریکا با خرید آنلاین آشنا شده بود تصمیم گرفت که یک محصول چینی را بصورت آنلاین از اینترنت خرید کند ولی در کمال تعجب در نتایج جستجو هیچ محصول چینی از جنس درخواستی ما نمایش داده نشد. این قضیه نظر ما را به خود جلب کرد و به لحظه‌ای الهام‌بخش و حیاتی در زندگی او تبدیل شد و باعث دگرگونی زندگی او شد. جک ما که به پدر سرمایه‌گذاری چین معروف است با یک سرمایه کم و اراده‌ای قوی تصمیم به راه‌اندازی یک شرکت سرمایه‌گذاری چینی کرد. پروژه او دو بار با شکست موجه تقریبا بعد از ۴ سال ما و تیمش موفق به ساخت علی بابا شدند.

بیل گیتس

 ۵- هر هفته چند فعالیت انگیزه بخش انجام دهید

در اطراف همه ما موارد فراوانی وجوود دارد که می‌توانیم با کمک گرفتن و استفاده درست و مفید از آن‌ها روحیه و انگیزه خود را بهبود بخشیم و در سطح بالایی نگه داریم.

این موارد می‌تواند شامل سخنرانی‌های سایت TED ، پادکست ها و ویدئو هایی در مورد موفقیت و افزایش انگیزه در یوتیوب یا مقاله‌ها و کتاب‌های الهام بخش باشد که شما می‌توانید به انتخاب خود تعدادی از این موارد را در برنامه هفتگی خود قرار دهید.

با نگاهی به زندگی ثروتمندترین فرد جهان و غول دنیای تکنولوژی بیل گیتس می بینیم او نیز چنین فعالیت‌هایی را در برنامه فشرده روزانه خود جای داده‌است.

بیل گیتس که به عنوان مدیر عامل شرکت مایکروسافت مشغول به کار بود بعد از بازنشستگی شروع به فعالیت در بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس کرد این بنیاد در زمینه سلامتی و آموزش و تحصیل فعالیت می‌کند. یکی از کارهایی که باعث افزایش انگیزه بیل گیتس می‌شود مطالعه و کتاب خواندن است او به‌طور تقریبی در سال پنجاه عدد کتاب می‌خواند و از کتاب‌هایی که به زمینه فعالیت بنیاد خیریه‌اش یا حوزه های مورد علاقه او مرتبط است حمایت می‌کند.

مارک زاکربرگ

۶- از خود سؤال کنید که آیا کاری که برایتان مهم است را انجام می‌دهید؟

زمانی که اهداف و تصمیم‌ها براساس الویت‌های زندگی تنظیم می‌شوند قابلیت دسترسی به آن‌ها افزایش می‌یابد. به عنوان مثال اگر الویت اصلی شما داشتن یک جسم سالم و پر انرژی باشد نتیجه آن این خواهد بود که می‌توانید زمان بیشتری را به خانواده خود اختصاص دهید این تصمیم‌ها و اهداف اهمیت بیشتری نسبت به کاهش سایز یا اندازه بودن یک لباس یا شلوار دارد.

مارک‌ زاکربرگ از جمله افرادی است که نه به خاطر پول و شهرت بلکه جهت دستیابی به هدف مهم خود که برقراری ارتباط بر اساس تکنولوژی مابین افراد بود وارد دنیای فناوری شد. زمانی که او دوازده سال سن داشت یک سیستم پیام‌رسان برای مطب دندان پزشکی پدرش طراحی کرد و در دوران دبیرستان نیز موفق به طراحی یک نرم‌افزار موسیقی شد. چند شرکت از جمله مایکروسافت و AOL پیشنهاد‌های خوبی را جهت خرید آن نرم‌افزار و حتی همکاری با مارک مطرح کردند ولی او با اینکه می‌توانست از این طریق درآمد بالایی داشته باشد همه پیشنهاد‌ها را رد کرد.

به جای آن جهت ادامه تحصیل وارد دانشگاه هاروارد شد و در سال دوم دانشگاه موفق به راه‌اندازی فیسبوک شد.

مدیر اجرایی فیسبوک در پاسخ به این سؤال که چه کاری باعث افزایش انگیزه‌اش می‌شود این طور جواب داد : من هر روز از خودم می پرسم آیا مشغول به انجام مهم‌ترین کاری هستم که می‌توانم انجام دهم؟

۷- در برنامه خود زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص دهید

اگر می‌خواهید که همیشه با نشاط، متمرکز و با انگیزه باشید زمانی را برای تجدید قوا و استراحت خود در نظر بگیرید و کارهایی را که دوست دارید و باعث افزایش آرامش شما می‌شوند را انجام دهید. فعالیت‌های کوچکی مانند یک مدیتیشن نیم ساعته، خواندن کتاب یا ورزش کردن می‌توانند احساس آرامش را برای شما به ارمغان بیاورند در واقع نکته اصلی در این است که تمرکز و انگیزه بالا سبب افزایش سلامت ذهنی و جسمی شما می‌شود.

ریچارد برنسون کارآفرین برتر و مدیر شرکت‌های ویرجین برای داشتن مکانی اختصاصی جهت تمرکز و بهبود روحیه و تجدید قوای خویش جزیره نکر واقع در اقیانوس اطلس را خریداری کرد. برنسون در وبلاگ شرکت‌های ویرجین می‌نویسد: "زمانی که برای تفریح به جزیره نکر می‌رود هر روز کایت سواری می‌کند زیرا این ورزشی عالی جهت تفریح و ایجاد آرامش و مدیریت استرس است."

۸-کارهایی که انجام می‌دهید را آگاهانه انتخاب کنید

هرکاری که در زندگی انجام می دهید یک انتخاب است حتی کارهایی که فکر می‌کنید از روی اجبار است به عنوان مثال شما مجبور نیستید سر کار بروید یا مالیات بپردازید ، دلایل قانع‌کننده‌ای وجود دارد که شما انتخاب می‌کنید که این کارها را انجام دهید. در واقع آن چه که انجام می‌دهید ناشی از تصمیم شما است انتخاب‌کردن به شما قدرت می‌بخشد.

جان رمپتون موسس و سرمایه‌گذار نرم‌افزار اینوویس می‌گوید برای مبارزه با تعلل های عمدی در انجام کارها شما باید عادت‌ها و رفتارهای خود را تغییر دهید در مرحله اول شما باید عامل مقاومت خود را شناسایی کنید اصلی‌ترین عامل مربوط به گفتگوهای منفی درونی شما است که باید با گفت‌وگوهای مثبت جایگزین شوند پس به جای جمله‌هایی مانند نمی‌توانم، مجبورم ، من باید این کار را انجام دهم یا من نباید این کار را انجام دهم از جمله‌های مثبتی مانند من انتخاب میکنم این کار را انجام دهم زیرا من را به هدفم نزدیک می‌کند یا می‌‌خواهم کارهایی که دوست دارم را انجام دهم استفاده کنید.

تامی لاسوردا

 ۹- تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه کسی باشید

تامی لسوردا بیسبالیست بزرگ معروف و افسانه ای می‌گوید : در بیس بال و در بیزینس سه نوع افراد وجود دارند افرادی که سعی می‌کنند تا کاری را انجام افرادی که در کناری می ایستند و انجام شدن کاری را تماشا می‌کنند و کسانی که از عملی شدن آن کار تعجب می‌کنند.

در اطراف همه ما انسان‌هایی وجود دارند که همیشه در مورد برنامه‌ها و کارهایی که می‌خواهند انجام دهند صحبت می‌کنند اما هیچ تلاشی را برای به عمل رساندن برنامه هایشان انجام نمی‌دهند یا افرادی که به موفقیت‌های دیگران حسادت می ورزند و برای بی‌ارزش جلوه دادن میزان موفقیت آن‌ها می گویند که به‌راحتی می‌توانند آن کار را انجام دهند ولی هیچ وقت موفق نمی‌شوند.

تمرین کنید که مانند یک رهبر موفق و فعال در زندگی خود باشید . می‌توانید تصمیم بگیرید که هر روز یک ساعت زودتر از خواب بلند شوید و ورزش کنید یا کار تمام وقت خود را رها کنید و شرکتی یا کاری را که همیشه رویای آن را در سر می پروراندید بروید.

کارهایی که شما انجام ‌می‌دهید باید به عنوان نمونه‌ای باشد که دیگران می‌خواهند دنبال کنند.

۱۰- همیشه با افراد باانگیزه و پر انرژی ارتباط برقرار کنید

اطرافیان شما و کسانی که همیشه با آن‌ها در ارتباط می‌باشید تأثیر فراوانی روی موفقیت شما دارند. اگر شما بیشتر وقت خود را با افرادی که دارای انرژی مثبت، پرتلاش ، با اراده، موفق، شاد با انگیزه هستند بگذرانید به یک آرامش و حال خوب روحی دست می رسید و زمینه‌ای فراهم می‌شود که بتوانید بهترین نمونه از خودتان باشید.

در مقابل هنگامی که با افراد بی ارده، منفی باف، تنبل و شاکی ارتباط برقرار می‌کنید تمام وقت و انرژی گرانبهای خود را از بین می‌برید. دیپ پاتل نویسنده کتابPaperboy’s Fable: the 11 Principles of Success می نویسد که این افراد سمی هیچ دلیلی برای تشویق کردن شما برای رسیدن به اهدافتان ندارند بنابراین سعی کنید به سرعت از این افراد دور شوید.

الکساندر چالتز

۱۱- اهداف و برنامه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

فهرستی از اهداف و برنامه‌های خود تهیه کنید و سپس آن‌ها را با یک گروه پشتیبان مانند خانواده یا جمعی از دوستان یا همکاران خود در میان بگذارید، شما می‌توانید این کار را از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز انجام دهید.در واقع شما با انجام این کار خود را فردی هدفمند و مسئولیت‌پذیر به دیگران معرفی می‌کنید. این افراد در مورد اهدافتان از شما سؤال می‌کنند و موفقیت‌هایتان را با شما جشن می‌گیرند و در هنگام شکست و سختی‌ها با توصیه‌ها و پیشنهاد‌های خیرخواهانه خود به شما کمک می‌کنند.

همچنین شواهد و دلایلی موجود نشان می‌دهد که به اشتراک‌گذاری اهداف و برنامه‌ها و میزان پیشرفت در جهت دستیابی به آن‌ها می‌تواند به شما انگیزه بیشتری جهت رسیدن به اهدافتان را بدهد.

یک مطالعه روی کاهش وزن نشان داده است که کسانی که روند ویشرفت خود را از طریق توییتر به اشتراک می گدارند موفقیت بیشتری نسبت به کسانی دارند که به تنهایی این راه را طی می‌کنند یا اطلاعات کاهش وزن خود را به اشتراک نمی‌گذارند.

الکساندر چاتلز مدیر اجرایی برنامه Complete که یک نرم‌افزار مخصوص مدیریت کار و زمان است و همچنین کاربران می‌توانند از طریق این برنامه اهداف و پیشرفت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند می‌گوید: در بین افرادی که از  این برنامه استفاده می‌کنند احتمال موفقیت و پیشرفت کسانی که اهداف خود را به اشتراک می‌گذارند چهار برابر  بیشتر از کسانی است که این کار را انجام نمی‌دهند.

جیمز رئوس

۱۲- از انجام دادن چند کار به‌طور هم‌زمان اجتناب کنید

هیچ وقت سعی نکنید که چند کار را با هم انجام دهید به جای آن تمامی حواس خود را روی انجام یک کار متمرکز کنید.البته می‌توان گفت که در عصر حاضر و با وجود دستگاه‌ها و گجت‌های هوشمند به‌راحتی می‌توان چند کار را با هم انجام داد، دلایلی که در ادامه وجود دارند به شما می‌گوید که چرا انجام دادن یک کار می‌تواند باعث افزایش انگیزه در شما شود. دلیل اول این است که مغز ما برای انجام چند کار به‌طور هم‌زمان طراحی نشده است و هنگامی که حین انجام یک کار به کار دیگری توجه می‌کنیم‌، نمی‌توانیم روی هر دو کار به خوبی متمرکز شویم در نتیجه در انجام کار‌ها با مشکل مواجه می‌شویم.. زمانی که شما نتوانید کاری را به درستی و خوب انجام دهید، انگیزه کافی برای انجام سایر کارها نخواهید‌ داشت.

جیمز رئوس متخصص طب سنتی و نویسنده کتاب Think Eat Move Thrive می‌گوید: هنگامی که ما به‌ جای تمرکز برای انجام‌دادن جداگانه کار‌ها چند کار را هم‌زمان و باهم انجام می‌دهیم در واقع کمتر از پنجاه درصد هر کدام ار آن کارها را با موفقیت به پایان می‌رسانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات