معرفی استارتاپ تولید دوچرخه‌ فیبر کربنی با پرینتر سه بعدی

سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی تکنولوژی جدیدی برای ساخت دوچرخه‌ از جنس فیبر کربن ارائه داده است و قصد دارد در صنایع دیگر نیز وارد شود.
تبلیغات

تور دو فرانس (Tour de France) یا تور فرانسه، معتبرترین مسابقات دوچرخه‌سواری دنیا است و از سال ۱۹۹۸ تا به حال تمام دوچرخه‌های برنده در این مسابقه یک ویژگی مشترک داشته‌اند. این دوچرخه‌ها قابی از جنس فیبر کربن داشته‌اند که بسیار سبک و با دوام است و ارتعاشات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. به همین دلیل دوچرخه‌سواری با این دوچرخه‌ها بسیار لذت‌بخش و شانس برنده شدن آن‌ها در مسابقات بالا است. این ویژگی‌ها از طرف دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای بسیار مورد توجه است و حتی ورزشکاران متوسط نیز دنبال دوچرخه‌های هستند که ضربات و ارتعاش‌ها را کاهش دهد. اما تهیه‌ی قاب فیبر کربنی زمان‌بر و گران است و درنتیجه دوچرخه‌هایی از این جنس قیمت بسیار بالایی دارند.

arevo bicycle

برای ساخت دوچرخه‌هایی با الیاف کربن، کارگرها باید لایه‌های فیبر کربن اشباع‌شده با رزین را دور یک قاب با دست بپیچانند. سپس این قاب باید در کوره‌ی خلأ قرار بگیرد تا مواد آن به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شود. اتوماتیک کردن مراحل آزمون و خطای ساخت فیبر کربن تفاوت زیادی در قیمت دوچرخه‌های این جنس ایجاد خواهد کرد و این همان واقعیتی است که تبدیل به ایده‌ی اصلی یکی از استارتاپ‌ها شده است.

آرِوو (Arevo) نام یکی از استارتاپ‌های سیلیکون‌ ولی است که اولین دوچرخه‌ی فیبر کربنی را با استفاده از پرینتر سه بعدی تولید کرده است و این دوچرخه تنها ۳۰۰ دلار قیمت دارد. جیم میلر، مدیرعامل جدید این شرکت و سرپرست سابق عملیات جهانی گوگل می‌گوید:

راز موفقیت این محصول، نرم‌افزار اختصاصی آن است که مراحل بیهوده و مبتنی بر حدس و گمان ساخت فیبر کربن را از بین می‌برد. نرم‌افزار ما امکان طراحی‌های متفاوت با شکل، اندازه و مواد گوناگون را فراهم می‌کند و حتی قبل از پرینت گرفتن محصول تست فشار را روی آن انجام می‌دهد. این یعنی ما مجبور به تهیه‌ی نمونه‌های اولیه، اصلاح و تولید دوباره نیستم و این موضوع در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد کرد.
arevo bicycle

آرِوو از دوچرخه برای نشان دادن رویکرد منحصربه‌فرد خود در چاپ سه بعدی استفاده می‌کند. این فرآیند از صفحه نمایش مانیتور و با طراحی و تست اجزای مختلف آغاز می‌شود. سپس از یک هد دیپوزیشن متصل به دسته‌ی رباتیک برای پیش بردن روند پرینت استفاده می‌شود. آرِوو این تکنیک را «True 3-D printing» نامیده که مواد را در هر جهت و هر اندازه‌ای روی هم لایه‌بندی می‌کند. حرکات این ربات پرینتر آزاد است و با ابعاد چاپ محدود نمی‌شود. میلر می‌گوید:

اکثر پرینترهای سه بعدی در بازار امروزه، واحدهای کوچکی هستند که مواد را در لایه‌های مختلف پرینت می‌گیرند و روی هم می‌چسبانند. درواقع همان پرینترهای دو بعدی هستند که قابلیت سه بعدی به آن‌ها اضافه شده است.

سومین مؤلفه‌ی استارتاپ آرِوو مواد استفاده‌شده در تولید محصولات است. این مواد کامپوزیتی از یک ترموپلاستیک با فیبر کربن تعبیه‌شده در داخلشان ساخته شده‌اند. این شرکت ادعا می‌کند مواد اولیه‌ی آن پنج برابر از تیتانیوم قوی‌تر است و یک‌سوم آن وزن دارد. در طول فرآیند چاپ، از یک لیزر مخصوص برای ته‌نشینی ترموپلاستیک استفاده می‌شود و تنها چند ثانیه برای خنک شدن آن لازم است.

arevo bicycle

فروش دوچرخه یا قطعات آن هیچ موقع در نقشه‌ی کسب‌وکار استارتاپ آرِوو برنامه‌ریزی نشده بود. شاید بهتر بود از این تکنولوژی در صنایعی مانند هوافضا و خودرو یعنی صنایعی که به قطعات قوی و سبک بیشتر احتیاج دارند استفاده می‌شد. با این حال این دوچرخه توجه دنیای دوچرخه‌سواری را به خود جلب کرد و طبق گفته‌ی میلر، آرِوو قصد دارد تا پایان امسال محصولات خود را با همکاری یک یا چند کارخانه‌ی دوچرخه سازی به مشتری‌ها عرضه کند. قابلیت‌های تکنولوژی آرِوو به اندازه‌ای در صنایع مختلف زیاد است که نظر سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده و همه به فکر استفاده از تکنولوژی آرِوو در صنعت خود هستند. این شرکت اخیرا ۱۲.۵ میلیون دلار سرمایه دریافت کرده و به فکر همکاری با بهترین افراد برای توسعه و رشد برند خود است. میلر می‌گوید:

هدف ما این است که با استفاده از تکنولوژی خود فرآیند تولید کارخانه‌ها را بهتر، قوی‌تر و سریع‌تر کنیم. رویای من این است که تعدادی ربات آرِوو طراحی کنیم تا با همکاری یکدیگر قادر به تولید  بال‌ها یا بدنه‌ی هواپیما باشند. این رویا در ده سال گذشته یک موضوع علمی تخیلی محسوب می‌شد اما تکنولوژی آرِوو این رویا را به زودی محقق خواهد کرد.

علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری نیز باید بابت این موضوع خوشحال باشند. زیرا با کمک الیاف کربن، هر سفر با دوچرخه، تجربه‌ی دلنشین شرکت در مسابقات تور فرانسه را برایشان رقم خواهد زد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات