آیا شما هم ایمیل خود را نیمه شب چک می‌کنید

سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
یک لحظه دکمه‌ی «Pause» زندگی شلوغ خود را فشار دهید و به این فکر کنید که آیا زمانی را برای استراحت دادن به ذهنتان تعیین کرده‌اید؟ آیا از اهمیتِ داشتن چنین زمانی باخبر هستید؟
تبلیغات

آیا تابه‌حال با یک وسیله‌ی الکترونیکی مواجه شده‌اید که پس از کار کردن طولانی‌مدت خاموش شود؟ دلیل این خاموشی، کار کردن بیش‌ازحد و داغ شدن قطعات درونی آن است. بدن شما نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر بیش‌ازحد از بدن و ذهن خود کار بکشید، در آینده‌ای نه‌چندان دور دچار مشکلات زیادی خواهید شد. بهتر است هرچند وقت یک‌بار بدن و ذهن خود را از دفتر کار دور کنید و با دوستان خود یک برنامه‌ی طبیعت‌گردی بریزید. در ادامه با زومیت همراه باشید تا از زبان یک کارمند آمریکایی بیشتر دراین‌باره صحبت کنیم.

آخرین باری که یک استراحت کوتاه در دفتر کاری خود داشته‌اید، چه زمانی بوده است؟ منظور من این است که ذهن شما در این زمان استراحت خالی از دغدغه‌های کاری و زندگی باشد. هنگام استراحت کردن باید از کارهایی مثل چک کردن ایمیل، بررسی شبکه‌های اجتماعی و به‌روزرسانی لیست کارهای خود پرهیز کنید. با انجام دادن این کارها ذهن شما همچنان مثل قبل درگیر خواهد بود و احساس خستگی همچنان پابرجا می‌ماند.

من هم مانند خیلی از افراد یک آدم سخت‌کوش هستم. در این سال‌ها که هرروز در حال جنگ در دنیای کسب و کار بوده‌ام، بارها و بارها خود را نوسازی کرده‌ام. ولی چالش‌های خسته‌کننده و کارهایی که باید انجام شوند، خیلی زیاد هستند. خستگی حاصل از این شرایط چیزی نیست که فقط با یک تعطیلات آخر هفته حل شود. طبق تجربه‌ام من تنها فردی نیستم که در جهان چنین شرایطی دارد.

خستگی

بسیاری از صاحبان کسب و کار که در طول سال‌ها با آن‌ها کار کرده‌ام (و بسیاری از کسانی که در حال حاضر با آن‌ها کار می‌کنم)، دچار این مشکل مشترک هستند. آن‌ها نمی‌توانند زندگی خود را با زمان‌بندی نادرست و افزایش بار کاری مدیریت کنند. کار کشیدن بدون استراحت از ذهن باعث کاهش بازدهی شما خواهد شد. برای مثال من برای استراحت، تعطیلاتی با شرایط خاص برای خود ترتیب دیده‌ام.

پس از هر دوره‌ی کاری، ۴ روز تفریحی برای خود در نظر گرفته‌ام. در طول این تعطیلات کارهای قبلی را انجام نمی‌دهم. تقریباً نصف روز می‌خوابم. هر غذایی که می‌خواهم، می‌خورم. در طول تعطیلات چند کیلومتر پیاده‌روی می‌کنم. هنگام این تعطیلات احساس باورنکردنی در بدن خود دارم. ولی چیزی که فرق می‌کند، احساس ایجادشده در مغزم است. در تعطیلات دیگر خبری از درگیری‌ها و خستگی‌های ذهنی نیست. فکرهای تخریب‌کننده کمتر می‌شوند. گاهی احساس می‌کنم که مغزم به خاطر این استراحت، در حال تشکر کردن از من است.

زندگی من مانند بسیاری از صاحبان کسب و کار و کارمندان است. من هم درگیر هزاران ایمیل، پیامک، تماس‌های تلفنی، پیام‌های شبکه‌های اجتماعی، پیگیری کارهای انجام‌نشده، مدیریت کسب و کار و چالش‌های زندگی شخصی خود هستم. با وجود این شرایط هر کسی نمیتواند تمرکز خود را حفظ کند. درمان این شرایط دادن استراحت به ذهن و بدن شما است. تا چه زمانی ما باید این‌گونه به خود فشار بیاوریم و با مغز خود مانند یک برده رفتار کنیم؟ تا چه زمانی مغز ما می‌تواند با چنین شرایطی دوام بیاورد؟ اگر دراین‌باره با یک متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید، او در جواب خواهد گفت: «مغز شما زیاد دوام نخواهد آورد!». وقتی‌که حجم کار افزایش پیدا کند و مسئولیت‌های شما بیشتر شود، مغز شما در طول روز بیش‌ازپیش خسته خواهد شد. برخی افراد حتی شب هم به مغز خود استراحت نمی‌دهند. این افراد نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوند و به بررسی ایمیل و حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی خود می‌پردازند. این کار واقعاً سرعت تحلیل رفتن مغز شما را افزایش خواهد داد.

خستگی چشم

حال می‌خواهیم درباره‌ی این دوره‌ی بازیابی انرژی و استراحت صحبت کنیم. به نظر شما با این فشار کاری که در طی چند هفته با آن روبرو هستید، یک روز استراحت کافی خواهد بود؟ مانند بسیاری از موارد خیلی سخت است که یک روز استراحت بتواند تمام دردهای ما را درمان کند. گاهی اوقات نیاز است که به مدت یک هفته به جایی در بیرون از هیاهوی شهر بروید و به استراحت بپردازید. بهتر است در این سفر از بردن موبایل خودداری کنید یا جایی بروید که قابلیت آنتن دهی نداشته باشد.

همان‌طور که قبلاً گفتم، من در برنامه زمانی خود، ۴ روز را با دوستانم به طبیعت می‌رویم. در این ۴ روز هیچ کاری برای انجام دادن، هیچ‌وقتی برای جستجو در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی وجود ندارد. من فقط به خوردن، خوابیدن، استراحت و ورزش می‌پردازم تا این ۴ روز را به شکوهمندترین شکل ممکن بگذرانم. ایجاد این تفاوت بسیار لذت‌بخش است و من هرچند وقت یک بار به این ۴ روز نیاز پیدا می‌کنم تا انرژی خود را بازیابی کنم.

اما واقعیتی که وجود دارد این است که فردا خواهد آمد. فردایی همراه با کارهایی که نیاز به مدیریت من دارند و مشکلاتی که باید توسط من حل شوند، پیش روی من است. در پایان روز کاری من دوباره خسته خواهم شد. ولی من با این روال مشکلی ندارم، اولا من برای به دست آوردن هزینه‌ی زندگی بهتر نیاز به درآمدزایی دارم. ثانیا یک دوره‌ی تعطیلات هم برای بازیابی انرژی خود ترتیب داده‌ام.

شاید رهایی از کار روزمره برای کسی که این مقاله را می‌خواند، ساده به نظر برسد؛ ولی در جامعه اطراف ما افراد زیادی وجود دارند که نصف شب از خواب بیدار می‌شوند تا ایمیل‌های خود را بررسی کنند. اگر شما چنین شرایطی دارید، باید استراتژی مناسبی برای مقابله با این فاجعه در پیش بگیرید.

اگر من یک کارآفرین ارزش‌آفرین یا یک کارمند باشم، نیاز دارم برای داشتن کسب و کار یا موقعیت شغلی بهتر کارکنم. همچنین سعی می‌کنم برای حفظ سلامتی خود با مدیریت زمان به ذهن و بدن خود استراحت دهم. پس دیگر نیمه‌شب ایمیل خود را چک نمی‌کنم تا قدم درستی در تغییر زندگی خود برداشته باشم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات