کاهش اضطراب در جلسات شبکه‌سازی

جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
وارد شدن به محیط جدید و ملاقات با افراد نا آشنا بسیار استرس‌آور است اما هر کسب‌وکاری برای توسعه‌ی روابط خود به شبکه‌سازی نیاز دارد.
تبلیغات

رویدادهای شبکه‌سازی برای بسیاری از افراد منبع استرس و اضطراب هستند. تصور کنید در محیطی با عده‌ای افراد غریبه هستید و هیچ‌کدام را تا به حال ملاقات نکرده‌اید. نمی‌دانید چگونه سر صحبت را باز کنید یا چگونه به مکالمه پایان دهید. دائم در مورد وضع ظاهری خود نگران هستید و حتی نمی‌دانید چه لباسی باید بپوشید. در نهایت شاید به این نتیجه برسید که بهتر است به جلسه نروید. اما گاهی اوقات شرکت در این جلسات اجتناب‌ناپذیر است. به‌عنوان مثال یا رئیس شرکت از شما می‌خواهد به نمایندگی از برند در جلسه حضور داشته باشید یا برای توسعه ارتباطات و شبکه‌سازی کسب‌وکار خود مجبور به این کار هستید. این احساس برای اغلب افراد مشترک است اما با افزایش آمادگی می‌توان بر استرس غلبه کرد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی راه‌هایی برای کاهش اضطراب حضور در جلسات شبکه‌سازی می‌پردازیم.

Networking Events

۱- خودتان را با اعتمادبه‌نفس معرفی کنید

اولین تأثیری که روی فرد مقابل می‌گذاریم بسیار مهم است. بنابراین جلوی آینه بایستید یا با دوستتان در مورد نحوه‌ی سلام کردن، لبخند زدن و دست دادن تمرین کنید. راحت و با اعتمادبه‌نفس کامل بگویید: «سلام، من ... هستم، نام شما چیست؟» به همین راحتی یخ میان شما و طرف مقابلتان شکسته خواهد شد. اگر هنوز هم می‌ترسید و احساس نگرانی می‌کنید بهتر است بدانید طرف مقابل نیز شرایط مشابهی دارد. همه‌ی افراد حاضر در جلسه قرار است با فرد جدیدی آشنا شوند پس طبیعی است که همه نگران باشند. بنابراین بهتر است با معرفی خودتان مکالمه را هدفمند پیش ببرید.

۲- سوال‌ها را در ذهنتان مرور کنید

حال خودتان را به طرف مقابل معرفی کرده‌اید و نام او را نیز می‌دانید. به جای صحبت کردن در مورد آب‌وهوا و موضوع‌های بی‌ربط دنبال پیدا کردن نقاط مشترک باشید. مواردی که بتوانید بیشتر در مورد آن صحبت کنید و ارتباط قوی‌تری ایجاد کنید.

به عنوان مثال بپرسید: «هدف شما از حضور در این جلسه چیست؟» در بسیاری از مواقع پاسخ آن‌ها بیان کننده‌ی یک نیاز یا هدفی است که می‌توانید بیشتر در مورد آن صحبت کنید. هر سوالی که می‌پرسید باید پایان باز داشته باشد تا بتوانید از دل پاسخ آن‌ها سوال‌های بیشتری مطرح کنید. بهترین سوال‌ها آنهایی هستند که طرف مقابل را به بیان یک نیاز یا هدف وادار می‌کنند.

۳- به محیط عادت کنید

اگر رویداد در محل جدید و ناشناخته برگزار می‌شود، طبیعی است کمی استرس داشته باشید. در این شرایط بهتر است عوامل ناشناخته را از بین ببرید. پیش از حضور در جلسه در مورد مکان آن تحقیق کنید تا با شناخت بیشتری به محل مورد نظر بروید. یک جستجوی ساده در گوگل یا پرس‌وجو از افراد آشنا بهترین گزینه است. اگر رویداد در شهر دیگری برگزار می‌شود از افراد حاضر در جلسه اطلاعات کسب کنید. به‌عنوان مثال از آن‌ها بخواهید نزدیک‌ترین و بهترین رستوران را معرفی کنند. شاید با همین سوال تشویق شوند مراکز دیدنی شهر را به شما معرفی کنند و درنتیجه روابط بهتری شکل بگیرد. این مورد در شرایط عکس نیز جواب می‌دهد. اگر رویداد در شهر شما برگزار می‌شود و افرادی از سایر شهرها در آن حضور دارند، به این بهانه می‌توانید آن‌ها را در سطح شهر بچرخانید و ارتباطات خود را گسترش دهید. پیدا کردن دغدغه‌های مشترک و مورد علاقه بهترین راه برقراری ارتباط و توسعه‌ی آن است.

Networking Events

۴- در مورد سایر شرکت‌کنندگان تحقیق کنید

اگر رویداد مورد نظر اطلاعات سایر شرکت‌کنندگان را در اختیارتان قرار می‌دهد نام آن‌ها را در لینکدین جستجو کنید، مقالاتشان را بخوانید، به سایتشان سر بزنید و پروفایل شبکه‌های اجتماعی‌شان را چک کنید. برخی رویدادها در فیسبوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی اطلاعات خود و شرکت کنندگان را وارد می‌کنند. داشتن پیش زمینه شناخت بهتری از افراد و برندشان به شما می دهد و راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید. همچنین ممکن است در میان شرکت‌کنندگان چهره‌ی آشنای همکاران سابق یا دوستان خود را ببینید و درنتیجه استرس کمتری داشته باشید.

۵- شخصی را همراه خود ببرید

گاهی اوقات تنها شرکت کردن در رویدادی با افراد غریبه بسیار سخت است پس از یکی از دوستان یا همکاران خود بخواهید شما را همراهی کند. حضور یک فرد آشنا کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید و بعد از آشنایی با محیط با سایر افراد ارتباط برقرار کنید. همچنین ممکن است دوستتان افراد حاضر در رویداد را بشناسد و شما را به آن‌ها معرفی کند.

۶- اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید

فکر کردن به اینکه باید با تمام افراد حاضر در جمع آشنا شوید کمی ترسناک است. در عوض برای خودتان هدف مشخص و واقع‌بینانه تعیین کنید. به‌عنوان مثال با سه یا پنج نفر آشنا شوید و عمق روابط خود را گسترش دهید. در رویدادهای شبکه‌سازی کیفیت بسیار مهم‌تر از کمیت است. به جای آشنایی سرسری با تمام افراد حاضر در جمع، با افرادی که زمینه‌ی کاری مشترکی دارید ارتباط عمیق‌تر و با کیفیت‌تری برقرار کنید.

Networking Events

۷- در ساعات اولیه حضور پیدا کنید

ساعات اولیه‌ی هر رویدادی معمولا خلوت‌تر بوده و صحبت کردن با دیگران راحت‌تر است. پس پیش از شلوغ شدن در محل مورد نظر حضور داشته باشید تا هم با دیدن جمعیت استرس نگیرید و هم راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

۸- استراحت کنید

هر زمان احساس کردید در شرایط نامناسبی قرار گرفته‌اید از جمع معذرت خواهی کنید و به محیط باز بروید. کمی با گوشی خود کار کنید و اجازه دهید مغزتان اطلاعات جمع شده را تحلیل کند. اگر شرایط مهیا بود به فضای آزاد بروید و کمی با خودتان خلوت کنید.

۹- افراد مورد نظر را شناسایی کنید

برای صحبت کردن با فرد مورد نظر در دیدرس آن‌ها قرار بگیرید. همیشه در همه‌ی رویدادها برخی مکان‌ها شلوغ‌تر هستند و همه از آنجا بازدید می‌کنند. معمولا اگر غرفه‌ی غذا باشد همه آنجا جمع می‌شوند یا حداقل یک بار از کنار آن عبور می‌کنند. این موقعیت‌ها را شناسایی کرده و با فرد مورد نظر صحبت کنید. درهای ورودی نیز محل خوبی برای در نظر گرفتن شرکت‌کنندگان است.

رویدادهای شبکه‌سازی ابزار خوبی برای آشنایی با افراد جدید و برقراری ارتباط هستند. فراموش نکنید همه با هدف مشترک یعنی شبکه‌سازی در رویداد حضور پیدا کرده‌اند و از آشنایی با دیگران خوشحال می‌شوند. تا جای ممکن در رویدادهای مرتبط با صنعت کاری خود شرکت کنید و با افراد فعال در آن حوزه آشنا شوید. مطمئنا بعد از شرکت در چند رویداد متوجه می‌شوید کدام‌یک بیشتر برایتان مناسب هستند و تجربه‌ی بیشتری در مورد نحوه‌ی برقراری ارتباط با دیگران کسب خواهید کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات