چگونه برترین استعدادها را به شرکت جذب کنیم

سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جذب استعدادهای برتر برای هر کسب‌وکاری یک نیاز حیاتی است. برخی از این نیروهای کاری به‌عنوان قهرمانان شرکت شناخته می‌شوند.
تبلیغات

شرکت‌ها در کسب‌وکارهای مختلف علاوه بر تیم‌های سخت‌کوش و متعهد، به افرادی نیاز دارند که از استعداد بالا و توانایی حرفه‌ای در حوزه‌ای خاص بهره‌مند باشند. به‌عنوان مثال شرکتی که در زمینه‌ی خدمات ابری فعالیت می‌کند، نیازمند توسعه‌دهنده‌ای آشنا به این فضا با تجربه‌ای قابل توجه و همچنین توانایی پیاده‌سازی سیستم‌های ابری است. به همین ترتیب شرکت فعال در زمینه‌ی بازرگانی، نیازمند یک مدیر فروش باتجربه و حرفه‌ای است.

شرکت‌ها از روش‌های گوناگون برای جذب این استعدادها استفاده می‌کنند و بعضا موفق یا ناموفق هستند. قطعا آگهی‌های استخدامی راه مناسبی برای این چالش نیستند؛ چرا که متخصصین حرفه‌ای عموما مشغول به کار بوده و توجهی به آگهی‌ها نخواهند داشت. اولین راه‌حلی که در این حالت به ذهن مدیران نیروی انسانی می‌رسد، تهیه‌ی لیستی از متخصصین صنعت و اولویت‌بندی استخدامی آن‌ها است.

قدم بعدی ارسال دعوتنامه به شیوه‌های مختلف و دعوت به جلسه‌ی مصاحبه است. در این مرحله مسئول استخدام باید موارد متعددی را مدنظر قرار دهد تا از فرصت ایجاد شده برای مصاحبه، بهترین بهره را ببرد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، فاکتورهایی که در جذب و استخدام استعدادهای برتر تاثیر دارند را بررسی می‌کنیم.

شفافیت

افراد حرفه‌ای نیاز به توضیحی شفاف و کامل از شرکت، اهداف پیش رو و چشم‌اندازهای کوتاه و بلندمدت آن دارند. علاوه بر توضیح شفاف در دعوتنامه و در حین مصاحبه، باید به کوتاه بودن آن نیز توجه کنید. این افراد زمان زیادی برای صرف کردن روی پیشنهاد شما ندارند و مختصر و مفید بودن توضیحات، کمک بزرگی به جلب توجه آن‌ها می‌کند.

hiring

حفظ ارزش شرکت

این فاکتور خصوصا برای استارتاپ‌هایی که به دنبال استعدادهای برتر هستند، مفید خواهد بود. این حقیقت که شما در مراحل اولیه‌ی توسعه هستید، نباید صلاحیت استارتاپ برای جذب بهترین افراد را زیر سوال ببرد. در نظر داشته باشید که بسیاری از این افراد به دنبال کسب‌وکارهایی با سرعت رشد بالا هستند.

خلاقیت در جذب نیرو

در مراحل جذب نیرو تنها به یک یا چند راه برای برقراری ارتباط اکتفا نکنید. به‌عنوان مثال علاوه بر ایمیل به رویدادهای کسب‌وکار و شبکه‌سازی دقت کنید. برخی افراد متخصص حضوری جدی در این رویدادها دارند و می‌توان از فرصت شبکه‌سازی برای معرفی شرکت به آن‌ها استفاده کرد. علاوه بر آن در انتخاب لیست خود نیز دقت کنید. شاید فردی با تجربه‌ی پایین‌تر اما با تمایل به یادگیری و پیشرفت سریع، برای شرکت شما مفیدتر باشد.

ارزش های اساسی

توجه به ارزش‌ها

داشتن رزومه و تجربه‌ی عالی، شرط کافی برای استخدام در شرکت شما نیست. برخی اوقات استعدادهای برتر روش فکری و مسیر پیشرفتی متفاوت با شما دارند. در سوال‌های استخدامی علاوه بر تخصص فرد باید نظر او در مورد ماموریت و اهداف شرکت را نیز مورد بررسی قرار دهید. نکته‌ای ساده برای فهم همراه بودن فرد مورد نظر با شما، دقت به استفاده از کلمه‌ی «ما» به جای «من» در پاسخ‌ها است. این رفتار نشان می‌دهد که کاندید شما به همکاری و پیشرفت پروژه‌ی پیش رو علاقه‌مند است.

تعهد طولانی مدت

در رزومه‌ی فرد به دنبال زمان سپری شده در هر شغل باشید. این زمان‌ها نشان می‌دهد که کاندید مورد نظر به شغل‌های قبلی تعهد داشته و تنها برای تنوع، شرکت‌های مختلف را امتحان نکرده است. می‌توانید به جزئیات پروژه‌ها و تعداد موارد اتمام یافته هم دقت کنید تا تعهد به انجام کارها را متوجه شوید.

نکات گفته شده تنها بخش‌های اولیه‌ی شناخت کاندیداهای استخدام هستند. حقیقت این است که در دنیای کنونی تجارت و با رقابت شدید میان شرکت‌ها، استخدام کردن بسیار دشوار و چالشی خواهد بود. به‌هر حال برای ساختن کسب‌وکاری بزرگ و موفق، تمرکز روی این بخش حیاتی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات