وجود تیم‌های انسانی برای مدیریت ربات‌ها ضروری است

جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مهارت‌هایی مانند خلاقیت و هوش هیجانی تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار نمی‌گیرند و حتی اهمیتشان بیشتر نیز خواهد شد. درنتیجه شرکت‌ها باید این مهارت‌ها را در کارمندان تقویت کنند.
تبلیغات

پیدایش هوش مصنوعی عصر جدیدی از اتوماسیون را به زندگی بشر آورده و دنیای کسب‌وکار و اشتغال را با تغییرات جدی همراه کرده است. برخی تحلیل‌گران معتقدند در ۲۰ سال آینده حدود ۴۷ درصد شغل‌های آمریکا به‌صورت اتوماتیک انجام خواهد شد و این یعنی دیگر نیازی به نیروی انسانی نخواهد بود. البته این تغییرات شامل همه‌ی مشاغل نخواهد شد. به‌عنوان مثال رانندگی یکی از مشاغلی است که به‌طور کامل در آینده توسط ربات‌ جایگزین می‌شود. بنابراین کسب‌وکارها باید برای اقتصاد ترکیبی جدیدی آماده شوند که قرار است ربات‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در کنار یکدیگر کار کنند. اقتصاد ترکیبی مفهوم جدیدی از هوش مصنوعی به نام هوش مصنوعی افزوده را معرفی می‌کند که روی نقش‌های کمکی هوش مصنوعی برای بهبود هوش انسان تمرکز می‌کند نه برای جایگزین کردن آن. کارآفرینان شرکت‌ها باید به فکر استراتژی‌هایی برای حفظ بقای خود در عصر ماشین‌ها باشند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر این استراتژی‌ها می‌پردازیم.

robots

۱- دنبال کارهایی باشید که از مزایای اتوماسیون بهره می‌برند

اولین کاری که کسب‌وکارها باید انجام دهند این است که ببینند چگونه می‌توانند سرعت و بهره‌وری کارها را از طریق هوش مصنوعی افزایش دهند. برای انجام این کار باید فرآیندها و کارهای اصلی با ترکیبی از توانایی‌های انسان و هوش مصنوعی ارزیابی شوند. اگرچه این واقعیت وجود دارد که هر کاری را می‌توان از طریق هوش مصنوعی انجام داد و جایگزین کرد؛ اما این موضوع باید با فرهنگ، کارمندان، رابطه با مصرف‌کنندگان و مأموریت اصلی شرکت همراه باشد. همچنین اولویت اصلی باید با اتوماسیون کارهایی باشد که وقت کارمندان را آزاد کند تا به کارهایی مهم‌تری که فقط انسان‌ها از عهده‌ی انجام آن برمی‌آیند مانند خلاقیت رسیدگی کنند.

به‌عنوان مثال نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و ربات‌های چت می‌توانند جایگزین کارهای تکراری انسان مانند نوشتن گزارش و مرتب کردن قرارهای ملاقات‌ شوند. درنتیجه ابزارهای هوش مصنوعی باید طوری به کار گرفته شوند که زمان کارمندان را برای انجام کارهای مهم‌تری مانند حل مشکلات و ساختن روابط قوی با مشتری‌ها و تیم‌ها افزایش دهند.

۲- انواع نیروهای غیر انسانی را بررسی کنید

کسب‌وکارها برای شناسایی تکنولوژی، ابزارها و فرصت‌های استراتژیک در بازار پویای هوش مصنوعی به متخصصان رباتیک و هوش مصنوعی احتیاج دارند. شرکت‌ها با بهره‌گیری از خدمات مشاوران داخلی و خارجی می‌توانند با مفاهیم هوش مصنوعی آشنا شوند تا ببیند انجام چه کارهایی را باید چگونه به ماشین‌ها بسپارند. آشنا شدن با دنیای رباتیک و هوش مصنوعی همچنین از این نظر حائز اهمیت است که یک کسب‌وکار باید با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این خدمات آشنا شود تا بتواند بهترین سرویس را با توجه به بودجه‌ی مورد نظر شرکت خود انتخاب کند.

robots

۳- کارمندان را با هوش مصنوعی آشنا کنید

پیش از اینکه هوش مصنوعی وارد هر کسب‌وکاری شود، کارمندان آن شرکت باید یاد بگیرند که چگونه از ربات‌ها، ماشین‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند. به‌عنوان مثال اگر از ربات چت استفاده می‌کنید، کارمندانتان باید بدانند که چگونه عملکرد آن را ارزیابی کنند یا در صورت بروز مشکل چگونه نواقص را برطرف کنند. گاهی اوقات برخی از ربات‌های هوش مصنوعی تنها برای انجام دادن یک کار مانند ترتیب دادن قرار ملاقات طراحی شده‌اند درنتیجه کارمند شرکت واسطه‌ی میان هوش مصنوعی و مصرف‌کنندگان است و نقش پررنگی در این زمینه دارد.

همچنین با رشد نرم‌افزارهای تجزیه‌وتحلیل و پیش‌بینی و ابزارهای آماری و هوش مصنوعی، کارمندان باید در زمینه‌ی داده‌ها مهارت کسب کنند تا به ماشین‌ها بگویند چه گزارش و تحلیلی را تهیه کنند. درنهایت می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که آشنایی انسان با هوش مصنوعی برای بهبود کسب‌وکار در آینده ضروری خواهد بود.

۴- روی بخش انسانی کار تمرکز کنید

هوش مصنوعی روی کارهای متفاوت تأثیر متفاوتی خواهد داشت. کسب‌وکارهایی که با جمع‌آوری داده، تحلیل داده و پیش‌بینی دستی همراه هستند بیشتر از هر کار دیگری تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند. مدیریت دیگران، کارهای تخصصی و کارهایی که با مهارت‌های فیزیکی در ارتباط هستند مانند ساخت‌وساز و تعاملات متقابل از جمله مشاغلی هستند که کمتر تحت تأثیر اتوماسیون قرار خواهند گرفت. این یعنی کارهایی که به مهارت‌های انسانی احتیاج دارند تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار نمی‌گیرند و ممکن است حتی اهمیتشان بیشتر شود. مهارت‌هایی مانند دلسوزی، تعهد، خدمات شخصی، حل مشکل و تصمیم‌گیری استراتژیک بیشتر از هر زمانی اهمیت پیدا خواهند کرد. بنابراین شرکت‌هایی که می‌خواهند در عصر هوش مصنوعی دوام بیاورند باید به دنبال تقویت این مهارت‌ها در کارمندان خود باشند.

۵- تعریف دوباره‌ی مشاغل و آماده‌سازی استعدادها

نقش مهارت‌های تخصصی انسانی احتمالا در شغل‌ها و وظایف فنی مانند توسعه‌ی نرم‌افزار و مهندسی افزایش پیدا خواهد کرد. در شرکت‌هایی که از خدمات هوش مصنوعی بهره می‌برند، داشتن مهارت‌های فنی برای تعامل انسان و ماشین‌ها کاربردی نخواهد داشت. بنابراین شرکت‌ها با چالش طراحی و تعریف دوباره‌ی مشاغل روبه‌رو هستند و هم اشخاص و هم شرکت‌ها باید شرایط جدید را یاد بگیرند. شرکت‌ها باید مؤلفه‌ی انسانی را در مشاغل فنی پررنگ کنند و اهمیت تقویت مهارت‌هایی مانند خلاقیت، ارتباطات و هوش هیجانی را در نیروی کار خود بالا ببرند.

در نظر گرفتن این نکات و به کار بردن آن‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که با آمادگی بیشتری از عصر هوش مصنوعی استقبال کنند. شرکت‌ها علاوه بر این نکات باید به یاد داشته باشند که استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکار چالش آسانی نیست و نیازمند فهم عمیق و برنامه‌ریزی دقیق است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات