گزارش زومیت از استارتاپ گرایند اصفهان با حضور میلاد منشی پور، موسس و مدیرعامل تپسی

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
هجدهمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان با حضور موسس تپ‌سی، میلاد منشی پور در تاریخ ۱۹ بهمن در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد.
تبلیغات

استارتاپ گرایند رویدادی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، با هدف آشنایی علاقه‌مندان به کارآفرینی و ارزش‌آفرینی برگزار می‌شود. در این رویداد، علاوه بر زمان‌هایی که به شبکه‌سازی و آشنایی متخصصان و علاقه‌مندان با یکدیگر اختصاص دارد، از یک کارآفرین موفق نیز برای جلسه‌ی پرسش و پاسخ دعوت می‌شود. اصفهان جزو معدود شهرهای ایران است که رویداد استارتاپ گرایند را به‌صورت جدی برگزار می‌کند. خوشبختانه سازمان‌های دولتی و خصوصی از جمله از اتاق بازرگانی این شهر نیز در پیشبرد اهداف، با گروه برگزارکننده همراه هستند.

هجدهمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان با حضور موسس تپسی برگزار شد. این رویداد به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان و در سالن اجتماعات آن برگزار شد. کارشناس گفتگوی این رویداد، هومن رضوانی، از اعضای تیم برگزارکننده‌ی استارتاپ گرایند و موسس وب‌سایت استارتاپ شو بود. حضور مدیرعامل و موسس تپسی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین استارتاپ‌های حال حاضر کشور، فرصتی بود تا علاقه‌مندان به حوزه‌ی کارآفرینی، بیشتر با چالش‌های آن آشنا شوند.

استارتاپ گرایند اصفهان

به رسم تمامی رویدادهای استارتاپ گرایند، در ابتدای شروع مراسم شرکت‌کنندگان به شبکه‌پردازی و آشنایی با افرادی با تخصص‌ها و علاقه‌مندی‌های مشترک پرداختند. در زمان شبکه‌سازی، شرکت‌کنندگان با نصب برچسب‌هایی روی لباس، حوزه‌ی فعالیت یا علاقه‌مندی خود را به دیگر افراد اعلام می‌کردند و در صورت تمایل، با آن‌ها به صحبت و تبادل ایده‌ها می‌پرداختند.

میاد منشی پور فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد MBA از فرانسه است

شروع جلسه‌ی گفتگو با معرفی کوتاهی از تپ‌سی، فعالیت‌های انجام‌شده و چشم‌انداز آینده‌ی این استارتاپ انجام شد. در ادامه، میلاد منشی پور خلاصه‌ای از بیوگرافی خود را عنوان کرد. منشی پور فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران است. او چند سال ابتدای پس از فارغ‌التحصیلی را به کار در صنعت نفت و گاز در ایران مشغول بود و سپس برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به فرانسه رفت. موسس تپسی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی MBA از فرانسه دریافت کرد و حدود ۱۰ سال پس از فارغ‌التحصیلی را به کار در این زمینه در شرکت‌های اروپایی و آمریکایی مشغول بود. فعالیت عمده‌ی او در این سال‌ها، مشاوره‌ی مدیریت بود تا این که دو سال قبل، به ایران بازگشت. منشی پور در مورد بازگشت ایران عنوان می‌کند که در دوره‌ای چهارساله با حمید مهینی، دوست و شریک کنونی‌اش مذاکره کرده و هر دو قانع شده‌اند که برای تأسیس شرکت به ایران سفر کنند. حمید مهینی فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف است که چند سالی را در سیلیکون ولی به‌عنوان مهندس ارشد نرم‌افزار فعالیت کرده است.

استارتاپ گرایند اصفهان

منشی پور در سال‌هایی که به مشاوره‌ی مدیریت می‌پرداخت، کمی از حوزه‌ی فناوری دور بود؛ اما در دو سال آخر فعالیت، در بخش فناوری شرکت BCG به مشاوره به شرکت‌های بزرگ می‌پرداخت. فعالیت‌های مشاوره‌ای او در این مدت به شرکت‌های بزرگ کمک می‌کرد تا با ساختارشکنی‌های ایجادشده توسط استارتاپ‌ها همگام شوند و از آن‌ها شکست نخورند.

منشی پور در میان صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که در ابتدا به فکر راه‌اندازی کسب و کار خودش نبوده است؛ اما در خلال سال‌های فعالیت به این نتیجه رسیده که می‌تواند با شروع یک کسب و کار، تأثیرگذاری بیشتری خصوصا در بازار ایران داشته باشد. تصمیم بزرگ او، بازگشت به ایران بود و منشی پور اطمینان داشت که در صورت بازگشت به وطن، باید کسب و کار خودش را داشته باشد.

موسس تپ‌سی دلیل انتخاب حوزه‌ی تاکسی‌یاب‌های آنلاین برای فعالیت را بازار رو به رشد و مستعد آن بیان می‌کند. از نظر او، بازارهایی مانند تاکسی‌های آنلاین و خرده‌فروشی‌ها در تمام جهان پتانسیل رشد بالایی دارند و می‌توانند به استارتاپ یونیکورن تبدیل شوند. او در مورد رقابت با شرکت‌هایی که پیش از تپسی در بازار تاکسی‌های آنلاین ایران حضور داشته‌اند، عنوان می‌کند که این بازار پتانسیل بالایی دارد و آن‌ها در ابتدای تأسیس می‌دانستند که بازار هنوز برای شرکت جدید تاکسی‌یاب آنلاین ظرفیت دارد.

تمامی کسب و کارها برای رسیدن به سوددهی به دوره ی زمانی مناسب نیاز دارند

نکته‌ی مهمی که منشی پور در مورد سوددهی استارتاپ‌ها بیان می‌کند، زمان مورد نیاز برای رسیدن به سوددهی است. از نظر او تمامی کسب و کارها چه سنتی و چه مدرن، نیاز به زمانی برای بلوغ کامل و شروع سوددهی دارند. البته به گفته‌ی موسس تپسی، آن‌ها به‌سرعت سرمایه‌گذار جذب کرده و سرعت رشد بیشتری داشته‌اند. منشی پور معتقد است دوران تأسیس و رشد استارتاپ‌هایی شبیه به گوگل و فیسبوک که بدون سرمایه‌ی خاص به رشدی عظیم رسیده‌اند در حال پایان یافتن است. به بیان او، بازارها به سطحی رسیده‌اند که بلوغ نسبی آن‌ها، نیاز دارد استارتاپ‌ها با سرعت بیشتری سرمایه جذب کنند و زمان برای سعی و خطا بسیار کم شده است. البته این زمان به نوع استارتاپ نیز وابسته است و استارتاپ‌هایی با رقبای کمتر، زمان بیشتری برای سعی و خطا دارند.

استارتاپ گرایند اصفهان

موسس تپسی در مورد روزهای ابتدایی شرکت به این نکته اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاری اولیه از سرمایه‌ی شخصی مؤسسان بود؛ اما تیم آن‌ها با وجود تمایل به جذب دیرتر سرمایه، به‌سرعت به دنبال سرمایه‌گذار بودند. منشی پور بزرگ‌ترین چالش‌های تیمش در شروع کار را ساخت تکنولوژی منحصربه‌فرد و قابل مقیاس‌دهی، و همچنین تشکیل تیم می‌داند. از نظر او برای استارتاپی که نیاز به رشد سریع و زیاد دارد، باید با دقت بیشتری این دو مرحله را بگذراند.

میلاد منشی پور تکنولوژی استفاده‌شده در تپسی را بسیار حرفه‌ای و پیشرفته می‌داند. حمید مهینی، وظیفه‌ی هدایت تیم توسعه‌ی این تکنولوژی را بر عهده دارد و منشی پور معتقد است تصمیم آن‌ها برای توسعه‌ی تکنولوژی از پایه در داخل کشور، رمز موفقیت فناوری تپسی بوده است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تپسی در تکنولوژی، قیمت‌گذاری هوشمند با توجه به مبدأ، مقصد، ترافیک و تعداد سفرهای احتمالی در مقصد است.

استارتاپ‌ها در ایران بیشتری پتانسیل را برای جذب و حفظ استعدادهای درخشان دارند

در مورد تشکیل تیم، منشی پور معتقد است که نیروهای خلاق و بااستعداد زیادی در کشور ایران حضور دارند و استارتاپ‌ها می‌توانند از پتانسیل آن‌ها استفاده کنند. چالش تپسی در این دوره، جذب این نیروها از داخل و خارج کشور و علاقه‌مند کردن آن‌ها به حضور در استارتاپی داخلی بوده و  چشم‌انداز نیروی انسانی تپسی در استخدام این افراد، پرورش استعدادهای آن‌ها است. منشی پور معتقد است وجود شرکت‌های استارتاپی به حفظ استعدادهای درخشان در داخل کشور کمک می‌کند. حدود ۱۲ نفر از تیم کنونی تپسی، پس از تحصیل در خارج از کشور به ایران و این شرکت آمده‌اند که نشان از علاقه‌مندی استعدادها به کار در داخل کشور دارد.

موسس تپ سی در مورد رقابت شدید با اسنپ، آن را ویژگی مثبتی به سود هر دو شرکت می‌داند. از نظر او، کشور ایران برای رشد سریع‌تر، می‌تواند از میانبر شرکت‌های استارتاپی فناوری استفاده کند و رقابت میان استارتاپ‌های بزرگ، سرعت این رشد را افزایش خواهد داد. منشی پور شایعات منتشرشده در مورد ارتباط نزدیک مؤسسان و وابسته بودن هر دو به سازمان‌های دولتی را تکذیب می‌کند.

استارتاپ گرایند اصفهان

یکی از چالش‌های بزرگ تاکسی‌یاب‌های آنلاین در ایران، مشکلات قانونی و شکایت‌های سازمان‌های مختلف از آن‌ها است. منشی پور در این مورد توضیح می‌دهد که این فعالیت‌ها، زمان زیادی از او و تیمش هدر داده است. البته منشی پور در ابتدای تأسیس تپسی، اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام داده است. او در روزهای ابتدایی تأسیس تپسی با بسیاری از سازمان‌های دولتی قانونگذار جلسه برگزار کرده و در مورد چشم‌انداز و اقدامات شرکتش، توضیحاتی ارائه داده است. منشی پور چالش‌های قانونی پیش روی استارتاپ‌ها را تقریبا طبیعی می‌داند؛ چرا که استارتاپ‌ها موجودات جدید و ناشناخته‌ای در بازار و جامعه هستند و پذیرش آن‌ها زمان خاص خود را می‌طلبد. به هر حال چالش‌های قانونی ایجادشده برای تاکسی‌یاب‌های آنلاین عموما از طرف رقبای سنتی بوده است و مسئولان امنیتی، مشکلی با فعالیت این استارتاپ‌ها ندارند. در ادامه منشی پور توضیح می‌دهد که تاکسی‌یاب‌های آنلاین، امنیت مسافربری شهری را نیز افزایش داده‌اند. در نهایت، آمادگی منشی پور و تیمش که با جلسات ابتدایی تأمین شده بود، به آن‌ها در حل چالش‌های حقوقی کمک کرد.

عموم چالش‌های حقوقی اسنپ و تپسی از طرف نهادهای غیر امنیتی ایجاد شده است

منشی پور یکی از اهرم‌های رقابتی در بازار استارتاپی را قیمت می‌داند. البته او معتقد است این اهرم هزینه‌ی زیادی دارد و قطعا باید در کنار استراتژی‌های دیگر به کار گرفته شود. او در مورد چالش‌های روزانه‌اش به دنبال مدیرعامل، یک‌سوم آن‌ها را قانون‌گذاری، یک‌سوم جذب سرمایه و یک‌سوم فعالیت‌های مدیریتی داخل شرکت می‌داند.

استارتاپ گرایند اصفهان

منشی پور در انتهای صحبت‌هایش بار دیگر به پتانسیل بالای بازار استارتاپ برای کشورهای در حال توسعه اشاره می‌کند. بعلاوه، او بازارهایی مانند استارتاپ‌های تحویل غذا و تاکسی‌های آنلاین را نیز بهترین نوع استارتاپ برای این کشورها می‌داند؛ چرا که این استارتاپ‌ها در فضاهایی با سرمایه‌ی کم و پتانسیل نیروی انسانی زیاد، به‌سرعت رشد می‌کنند.

موسس تپسی در پاسخ به سؤال حضار در مورد پرداخت مالیات رانندگان سرویس‌های تاکسی یاب آنلاین اینگونه پاسخ می‌دهد که مالیاتی از طرف رانندگان پرداخت نخواهد شد و وظیفه‌ی پرداخت مالیات در حال حاضر بر عهده‌ی شرکت‌های اصلی است. او در مورد سرمایه‌گذاری روی حوزه‌های دیگر نیز به این نکته اشاره می‌کند که بازار کنونی تاکسی‌یاب‌ها را مناسب می‌داند و برای سرمایه‌گذاری جدید تنها در صورتی وارد خواهد شد که مطالعه‌ی کافی روی آن‌ها انجام شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات