چگونه در تیمی با مشکلات متعدد فعالیت کنیم

پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
وقتی با تیمی که مشکلات عملکردی دارد کار می‌کنید، بهتر است راه‌حلی برای بهبود اوضاع پیدا کنید و در مشکلات غرق نشوید.
تبلیغات

مشکلات محیط کار همواره وجود دارند و بیش از همه کارمندان یا پشتکار و حرفه‌ای را اذیت می‌کنند. این افراد پس از مدتی کار کردن در شرکت‌هایی با فضایی مسموم، علاقه و اشتیاق خود را از دست می‌دهند و دیگر توانایی روزهای ابتدایی را نخواهند داشت.

شاید شما هم از محیط کار خود راضی نباشید؛ اما از شغل و کلیت شرکت راضی و به آن علاقه‌مند هستید. در این مواقع اکثرا متوجه می‌شوید که اشکال کار از تیمتان است. به بیان دیگر اشکالات داخل تیم به‌مرور به همه‌ی افراد نفوذ و علاقه و اشتیاق شما را کمرنگ کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی عدم کارآمدی تیم‌ها، اختلال عملکرد است. این ایراد مانند یک صدای مزاحم در تیم‌ها وجود دارد و به ارتباطات و تعاملات صدمه می‌زند. شاید این اختلال در تیم شما به‌قدری نباشد که تصمیم به ترک کار بگیرید. در عین حال باید مراقب آن باشید و راه‌ حلی برای برطرف کردنش پیدا کنید تا به‌مرور موجب نفرت شما از تیم و شرکت نشود. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی مراحلی برای کشف و برطرف کردن این ایراد در تیم می‌پردازیم.

پیش از پیدا کردن نهایی مشکل، باید نشانه‌های آن را در تیم خود پیدا کنید. ایرادات و دشواری‌های تکرارشونده می‌‌تواند سرنخ خوبی باشد. اگر افراد به نظر یکدیگر احترام نمی‌گذارند، جلسات منظم ندارند، روش انجام کارها را فراموش می‌کنند یا از انتظارت بیش از حد دپارتمان‌های دیگر خسته می‌شوند، می‌توان گفت اولین نشانه‌ها از اختلال عملکرد در حال شکل‌گیری هستند. هر چه بتوانید این سرنخ‌ها را دقیق‌تر و جزئی‌تر کشف کنید، برای رفتن به مرحله‌ی بعدی کار آسان‌تری خواهید داشت.

team

۲- موارد قابل تغییر را کشف کنید

پس از پیدا کردن مشکل، باید به دنبال راه‌حل‌هایی باشید که شخصا توانایی انجام آن‌ها را دارید. به بیان دیگر، باید نگران آن مواردی باشید که خودتان می‌توانید تغییر دهید و این تغییر در مسیر حل مشکل باشد. رفتار اشتباه اکثر افراد در این موارد این است که مشکل را بیان نمی‌کنند و قدمی برای تغییر شرایط برنمی‌دارند. آن‌ها ایرادات همکاران را گزارش نمی‌دهند و مشکل را به‌مرور شخصی می‌کنند. پس از مدتی تحمل شرایط برایشان دشوار می‌شود و دیگر توانایی ادامه‌ی مسیر را ندارند.

بهترین راه این است که پس از کشف مشکل، هر کاری که در توانایی خودتان است انجام ندهید. ترسی از ارائه‌ی گزارش و توضیح دادن مشکلات به مدیران نداشته باشید. فرض کنید شما کارمندی سختکوش هستید که به خاطر تنبلی همکاران مجبورید تا دیروقت کار کنید. برای حل این مشکل می‌توانید با درخواستی ساده، راه‌ حل را از مدیرتان جویا شوید.

در این درخواست شرایط را توضیح دهید و بگویید برای انجام شدن یک وظیفه یا پروژه، تا دیروقت کار کرده‌اید. سپس توضیح بدهید که می‌توان این ساعات کاری را متعادل کرد و شما راه‌ حلی برای آن دارید. در آخر پیام از مدیرتان درخواست جلسه‌ی حضوری کنید تا مشکل را با او در میان بگذارید. این روند نشان می‌دهد که شما فعال و نگران شرکت هستید و هدفتان تنها ارائه‌ی گزارش خرابکاری همکاران نیست.

البته این راه حل برای بسیاری افراد ترسناک و ناراحت‌کننده است؛ ولی با این کار چرخه‌ی ایجاد مشکلات را در تیم قطع می‌کنید. فراموش نکنید که با ادامه‌ی روند قبلی شرایط روز به روز سخت‌تر می‌شود. نکته‌ی کلیدی در انجام این راه‌ حل، پیدا کردن زمان مناسب برای صحبت کردن در مورد مشکل است. این زمان مناسب تنها با توجه به فرهنگ سازمانی، همکاران، مدیران و شرایط شرکت قابل کشف است.

team

۳- از شرایط موجود درس بیاموزید

برخی مواقع به نقطه‌ای می‌رسید که راه‌ حلی برای آن ندارید. به عبارتی متوجه می‌شوید که نمی‌توان کاری برای شرایط موجود انجام داد. در این مرحله بهتر است به فکر پیشرفت تشخصی خود باشید. تلاش کنید از شرایط موجود درس بگیرید و خودتان را بهبود دهید. شاید تیم فعلی، شما را برای سختی‌های بعدی زندگی آماده‌تر کند.

فراموش نکنید که نکته‌ی اساسی کار کردن، رضایت شخصی است. اگر شما در پایان روز نتوانید با حال خوب از شرکت خارج شوید، ایرادی اساسی وجود دارد. تلاش کنید شرایط را (حداقل به‌صورت ذهنی) به نفع خودتان تغییر دهید.

در آخرین مرحله اگر نمی‌توانید تغییری ایجاد کنید و متوجه می‌شوید که تیم و شغل فعلی در بلندمدت برای شما مضر است، باید به فکر تغییر شغل و محیط کار باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات