چه نکاتی را هنگام استخدام اعضای خانواده و آشنایان باید رعایت کنیم

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تنها قانون در استخدام دوستان و اعضای خانواده این است که با آن‌ها مانند سایر کارمندان شرکت برخورد کنید. اما چگونه می‌توان روابط خانوادگی را در محیط کار نادیده گرفت؟
تبلیغات

معمولا زمانی که صحبت از استخدام اعضای خانواده به میان می‌آید هیچ شخصی احساس خوبی بابت این موضوع ندارد. مدیریت کردن آشنایان در محیط کار کمی سخت است؛ زیرا ممکن است این افراد برداشت شخصی از بازخوردهایی که می‌گیرند داشته باشند یا روی سایر کارمندان تأثیر منفی بگذارند. داشتن این احساس ناخوشایند طبیعی است؛ زیرا کسب‌وکارهای زیادی به دلیل استخدام خویشاوندان شکست خورده‌اند یا هزینه‌های سنگینی را متحمل شده‌اند. البته این طرز تفکر همیشه درست نیست و در بعضی موارد استخدام کارمندان از میان اعضای خانواده می‌تواند آن کسب‌وکار را نجات دهد. گاهی اوقات اعضای خانواده بدون هیچ منتی و فقط با نیت کمک کردن وارد شرکت می‌شوند و کنترل امور را به بهترین نحو در دست می‌گیرند. اما گاهی اوقات به دلیل شناخت بیشتری که از رئیس شرکت دارند، سطح توقعاتشان بالا می‌رود و این موضوع روی عملکردشان تأثیر می‌گذارد. بنابراین چگونه باید از چنین رفتارهایی جلوگیری کرد و کیفیت همکاری را بالا برد؟ در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی کارهایی می‌پردازیم که بهتر است هنگام استخدام اعضای خانواده انجام شوند تا خطر جدی کسب‌وکار را تهدید نکند.

work

۱- روز اول همه چیز را به‌طور کامل توضیح دهید

بهترین کار این است که تمام انتظارات خود را در اولین روز کاری برای فرد مورد نظر توضیح دهید. فراموش نکنید که باید علاوه بر در نظر گرفتن منافع کسب‌وکار، کاری کنید که آسیبی به روابط خانوادگی وارد نشود. یک قرارداد کاری تنظیم کنید و تمام وظایف را در آن به‌طور کامل شرح دهید. در این قرارداد بگویید چه انتظاراتی از کارمند خود دارید و انجام چه کارهایی به هیچ عنوان در شرکت جایز نیست. با او مانند سایر کارمندان رفتار کنید و از او بخواهید که در صورت توافق قرارداد را امضا کند.

۲- مدیریت آن‌ها را به شخص دیگری بسپارید

سعی کنید تا جای ممکن نظارت مستقیمی روی کارمند مورد نظر نداشته باشید. همه‌ی ما دوست داریم هنگام تصمیم‌گیری رفتار عادلانه داشته باشیم؛ اما غیر ممکن است که روابط خانوادگی را نادیده بگیریم؛ مخصوصا زمانی که خارج از محیط کار رابطه‌ی خوبی با یکدیگر داشته باشیم. بنابراین بهتر است که مدیریت دوستان و اعضای خانواده را به شخص دیگری در شرکت محول کنید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید از عملکرد او بازخورد بگیرید و همچنین خیالتان راحت است که با همه‌ی کارمندان عادلانه برخورد خواهد شد.

البته انجام دادن این کار برای شرکت‌های کوچکی که برای هر بخش مدیر جداگانه ندارند کمی سخت است. در این صورت به کارمند مورد نظر بگویید که در ساعات اداری مدیر او هستید و برخورد مشابهی مانند سایر کارمندان با او خواهید داشت. برای انجام این کار او را با اسامی مخفف صدا نزنید و از نام کامل استفاده کنید. همچنین از او بخواهید که در طول ساعات کاری در مورد اتفاقات شخصی صحبت نکند. به عبارتی سعی کنید مرزبندی‌های مشخصی برای روابطتان تعریف کنید.

work

۳- عملکردشان را بر اساس نتایج بسنجید

مدیران شرکت معمولا بعد از گذشت مدت زمانی عملکرد کارمندان خود را می‌سنجند. دوستان یا اعضای خانواده نیز این قاعده مستثنا نیستند و باید مانند هر کارمند دیگری مورد ارزیابی قرار بگیرند.  بسیاری از شرکت‌ها در پایان هر ماه به کارمندان خود بر اساس نتایجی که گرفته‌اند امتیاز می‌دهند. این بازخورد به آن‌ها نشان می‌دهد که چه عملکردی داشته‌اند تا بتوانند کارشان را بهبود دهند. اگر می‌بینید شخص مورد نظر عملکرد خوبی ندارد و این وضعیت هر ماه تکرار می‌شود، از او بخواهید که محیط کار را ترک کند. اجازه ندهید که روابط خانوادگی موفقیت کسب‌وکارتان را تهدید کند.

استخدام کردن دوستان و اعضای خانواده ریسک زیادی دارد؛ اما اگر با اصول صحیح مدیریتی همراه باشد نتیجه‌ی خوبی خواهد داشت. اگر موارد گفته‌شده در این مقاله را انجام دهید مطمئن باشید که استخدام کردن آشنایان هیچ اختلالی در روند کاری شرکت ایجاد نخواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات