چگونه به یک کارمند غیر قابل جایگزینی تبدیل شویم

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تعدیل نیروی شرکت‌ها بحث تازه‌ای نیست و امکان دارد برای هر کارمندی پیش بیاید. چگونه می‌توان به یکی از کارمندان اصلی شرکت تبدیل شد و استرس ناشی از اخراج شدن را کاهش داد؟
تبلیغات

این روزها بحران اقتصادی باعث شده است که بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها کارمندان خود را تعدیل کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین هدف‌های هر کارمندی این است که در محیط کار خود پیشرفت کند و به مرحله‌ای برسد که هرگز توسط کارمند دیگری جایگزین نشود. درواقع وجودش به‌اندازه‌ای برای شرکت مهم باشد که رئیس شرکت او را جزو مهره‌های اصلی بداند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که برای رسیدن به این هدف به شما کمک می‌کنند.

employee

۱- نشان دهید انعطاف‌پذیر هستید

اگر ورزشکار نباشید و شروع به ورزش کردن کنید، متوجه می‌شوید که بدنتان تا چه اندازه خشک است و انعطاف‌پذیری کمی دارد. همچنین نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که با افزایش سن بدتر خواهد شد. این موضوع در مورد محیط کاری نیز صادق است. هر روزی که با انجام دادن کارهای تکراری سپری شود، از میزان انعطاف‌پذیری فرد می‌کاهد. تصور کنید شخصی که چندین سال سابقه کاری داشته باشد به انجام دادن یک سری کارهای روزانه عادت کرده و برایش سخت است که بخواهد کار جدیدی را از ابتدا آغاز کند. درصورتی‌ که هرقدر انعطاف‌پذیری بیشتری در محیط کار نشان دهد، وجودش برای شرکت حیاتی‌تر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین اهداف هر شرکتی این است که به مرور زمان گسترش پیدا کند و این یعنی کارمندان نیز باید بتوانند خودشان را پرورش بدهند و پیشرفت کنند.

ماندن و درجا زدن برابر با کاهش نوآوری و خلاقیت است و در دنیایی که با سرعت زیادی رو به جلو حرکت می‌کند، به معنای عقب ماندن از دیگران است. بنابراین سعی کنید در محیط کار انعطاف‌پذیر و چالاک باشید تا رئیس شرکت نتواند شما را با هیچ کارمند دیگری جایگزین کند.

۲- مشکلات را پیش از آگاه شدن رئیس حل کنید

پیش‌بینی کردن حوادث کار آسانی نیست و حتی گاهی اوقات غیر ممکن است. بنابراین کارمندانی که قبل از بزرگ شدن مسئله به فکر راه حل آن هستند، ارزش دیگری برای شرکت پیدا می‌کنند. حتی بسیاری از کارفرماها کارمندان خود را بر اساس میزان توانایی‌شان در حل مسئله انتخاب می‌کنند. ویلیام وندربلومن، مدیرعامل یک شرکت تحقیقاتی است و می‌گوید: «چند سال پیش به دنبال استخدام یک دستیار شخصی تمام‌وقت بودم و به همین منظور شخصی را به‌صورت موقت استخدام کردم. زمانی که برای یک سفر کاری داخل هواپیما بودم ایمیل مهمی به زبان اسپانیایی دریافت کردم. می‌دانستم دستیاری که استخدام کرده‌ام اسپانیایی بلد است بنابراین ایمیل را برای او فرستادم و خواستم که به موضوع رسیدگی کند. در طول پرواز متوجه شدم که ایمیل به زبان پرتغالی نوشته شده  است نه به زبان اسپانیایی. بعد از اینکه هواپیما فرود آمد با دفتر تماس گرفتم و متوجه شدم دستیارم ترتیب همه‌ی کارها را داده است. او متوجه شده بود که ایمیل به زبان پرتغالی نوشته شده است و آن را ترجمه کرده و پاسخ فرستنده را داده بود. بعد از فهمیدن ماجرا اولین فکری که به ذهنم رسید این بود که بهتر است او را به‌طور دائم در شرکت استخدام کنم.»

اینکه این کارمند توانسته بود مشکل را حل کند به اندازه‌ی کافی مهم است؛ اما اینکه توانسته بود نیاز مدیر را بدون اینکه خودش متوجه شود تشخیص دهد، بسیار باارزش است. کارمندان غیر قابل جایگزینی کسانی هستند که خودشان مشکلات را شناسایی و برای رفع آن‌ها اقدام می‌کنند.

employee

۳- خودکار کردن سیستم‌ها

کارمندانی که تبدیل به مهره‌های اصلی شرکت می‌شوند، سعی می‌کنند همه‌ی کارها را به نحوی اتوماتیک کنند تا وظایف خودشان کمتر شود. میل به آسان‌تر کردن کارها همیشه در انسان وجود داشته است و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از کمی خلاقیت و نوآوری می‌توان سیستم‌های کارآمدی تهیه کرد. برخی مشاوران کسب‌و‌کار معتقدند تمام ابزارها، تکنیک‌ها و تکنولوژی دنیا بدون مغز، قلب و دست‌هایی که بتواند از آن‌ها استفاده کند هیچ است.  

هر رهبری به‌خوبی می‌داند استراتژی، تفکر خلاق و متعهد بودن به وظایف برای سلامت هر سازمان یا شرکتی ضروری است. کارمندی که بتواند از این خصوصیات برای شکل دادن و رهبری یک تیم استفاده کند، به چشم یک سازنده دیده خواهند شد و امکان ندارد که بتوان او را با شخص دیگری جایگزین کرد.

۴- ساده‌سازی

دنیای اطراف ما روزبه‌روز شلوغ‌تر می‌شود و شرکت‌ها نیز با گذشت زمان پیچیده‌تر می‌شوند. بنابراین هرقدر کارها ساده‌تر برنامه‌ریزی شوند، بهتر درک می‌شوند و راحت‌تر پیش می‌روند. زمانی که شرکت وارد فصل یا فاز جدیدی از کار می‌شود، بهترین زمان برای این است که کارمندان نیز خودشان و روش کار و تفکرشان را تغییر دهند.

پس هنوز هم دیر نشده است و می‌توانید از همین حالا روی پرورش توانمندی‌های خود کار کنید و به یکی از کارمندان غیر قابل جایگزینی شرکت تبدیل شوید. باور به این موضوع نه‌تنها اعتمادبه‌نفس بیشتری به شخص می‌دهد بلکه از میزان استرس‌ او نیز خواهد کاست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات