استفاده کسب و کارهای تجارت الکترونیک از ارز رمزنگاری شده

پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
این روزها با داغ شدن بازار بیت کوین و گرایش سرمایه‌گذاران به آیکوها، برخی از شرکت‌های تجارت الکترونیک نیز ورود به این عرصه را تجربه می‌کنند.
تبلیغات

در سال جاری پول‌های رمزنگاری‌شده نظیر بیت کوین، محبوبیت بیشتری به‌ دست آوردند. سرمایه‌گذاران خصوصی ناشناس شاهد آن بودند که ارزش سرمایه آن‌ها رشدی غیر منتظره و فوق‌العاده داشت (بیش از ۷۰۰۰ دلار در واحد). چنانکه شاهدیم سایر پول‌های رمزنگاری‌شده نیز همین روند را در پیش دارند.

Overstock.com اولین خرده‌فروشی بزرگ تجارت الکترونیک بود که در سال ۲۰۱۴، بیت کوین را به‌عنوان وجه پرداختی معاملات خود پذیرفت. این شرکت ماه گذشته هم یک سرمایه‌گذاری مشترک از طریق پول‌های رمزنگاری‌شده در آیکوها راه‌اندازی کرد. چرا یک خرده‌فروشی بزرگ تبادلات مالی خود را به پول‌های رمزنگاری‌شده منتقل می‌کند؟ در ادامه‌ی مطلب، توضیح می‌دهیم که چرا شرکت‌ها باید به این قبیل معاملات، توجه بیشتری داشته باشند:

بازار داغ پول‌های رمزنگاری‌شده

ارزش کل بازاری ترکیب پول‌های رمزنگاری‌شده تا به امروز بیش از ۸۰۰ درصد افزایش‌یافته است. تعداد سرمایه‌گذاران برتری که بیت کوین و آلت‌کوین را به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت و مشروع خود می‌پذیرند، مدام بیشتر می‌شود. این رویکرد سرمایه‌گذاران باعث می‌شود شرکت‌های تجارت الکترونیک هم تمایل بیشتری برای ورود به این عرصه داشته باشند.

کاهش پتانسیل تقلب در معاملات

طبق گزارش‌های Earn.com، سریع‌ترین و ارزان‌ترین هزینه‌ی تراکنش‌های بیت کوین، تقریباً معادل با ۳۱۰ ساتوشی یا ۰.۲۲ دلار است. شرکت‌های مبتنی بر کارت‌های اعتباری، بخشی از این هزینه را (حدود یک تا سه درصد مبلغ معامله) متقبل می‌شوند. با این حساب هزینه‌ی بیت کوین به‌خودی‌خود ارزان‌تر از کارت‌های اعتباری است. به‌علاوه در تبادلات بیت کوین، بسته به اینکه بخواهید تراکنش شما با چه سرعتی انجام شود، می‌توانید روی نرخی بالاتر یا پایین‌تر توافق کنید.

موضوع دیگری که تمایل به کارت‌های اعتباری را کمتر می‌کند، این است که کارت‌های اعتباری در پایان معاملات هزینه‌ای اضافه را به تجار تحمیل می‌کنند. همان‌طور که برایان یانگ مدیرعامل شرکت خدمات توسعه‌ی بلاک چین Cuvia Labs می‌گوید، رابطه‌ی بین تجار و شبکه‌های کارت‌های اعتباری، همیشه با نارضایتی و ناخشنودی همراه بوده است. او می‌گوید:

 هزینه بالای تراکنش‌ها و شارژ نهایی مجدد، همیشه به تنش و نارضایتی طرفین معامله می‌شود. ولی استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده هزینه‌ی تراکنش‌ها را به‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای پایین می‌آورد و توافق و  رضایت همگان را به دنبال دارد. از دید تجار، تنها مشکل این روال، هزینه‌ای است که بابت ریسک نوسانات ارزی متقبل می‌شوند.

و البته هنوز به مشکلات امنیتی گاه‌وبیگاه معاملات مبتنی بر کارت‌های اعتباری اشاره نکرده‌ایم. حتی سطح امنیت کارت‌های تراشه‌ای هم به ارزهای رمزنگاری‌شده نمی‌رسد. می‌توان گفت که توکن‌های رمزنگاری‌شده تقریباً غیر قابل جعل هستند، به همین دلیل امنیت معاملات را بی‌نهایت افزایش می‌دهند.

هزینه‌های ناخواسته‌ی کارت‌های اعتباری و همچنین مشکلات امنیتی آن‌ها، باعث می‌شود اغلب تجار گرایش بیشتری به استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده داشته باشند.

Crypto  E-Commerce

برنامه‌های پاداش‌دهی

بیت کوین و سایر پول‌های رمزنگاری‌شده می‌توانند برنامه‌های انگیزشی و پاداش‌دهی جالبی به مصرف‌کنندگان پیشنهاد کنند. اریک لامیسون وایت، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت پارتو می‌گوید:

این ارزها می‌توانند بر مبنای میزان تقاضای یک برنامه‌ی خاص، منافعی به کاربران عرضه کنند که ارزشی واقعی و قابل تجارت دارند.

در حال حاضر برخی از شرکت‌ها روی این تسهیلات نیز متمرکز شده‌اند. برای مثال ویزا موناکو یک کارت اعتباری است که به کاربران اجازه می‌دهد معاملاتشان را به‌وسیله‌ی بیت کوین و اتر انجام دهند. برنامه‌ی مشوق این کارت، استرداد دو درصد از هزینه‌ی کل معامله به کاربران است.

برنامه‌های تشویقی و پاداش‌دهی ارزهای رمزنگاری‌شده، از قدرتمندترین و مهم‌ترین عوامل انگیزه‌بخش فعلی به شمار می‌روند. هرچه تجار و مصرف‌کنندگان استقبال بیشتری از پول‌های رمزنگاری‌شده داشته باشند، احتمال تبدیل این پول‌ها به ارزهای جاری معاملاتی بیشتر می‌شود.

کارشناسان آینده‌ای روشن و قدرتمند برای پرداخت‌های لحظه‌ای بیت کوین در دنیای واقعی پیش‌بینی می‌کنند. این روزها سرمایه‌گذاران هم از رشد سریع و فوق‌العاده‌ی بیت کوین سود زیادی برده‌اند و دیگر شکی نیست که پول‌های رمزنگاری‌شده، صرفاً یک موج اشتیاق زودگذر نیستند.

شاید شرکت‌هایی نظیر Overstock که چندین سال پیش به بازار این فناوری قدم گذاشتند، از رقیبان خود جلوتر باشند؛ ولی ما هنوز در ابتدای راه شرکت‌های تجارت الکترونیک مبتنی بر بیت کوین هستیم. شرکت‌های هوشمند و آینده‌نگر، سعی می‌کنند هرچه سریع‌تر به این صحنه وارد شوند و بدین وسیله، مزیتی عالی بر سایر رقبایشان پیدا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات