اشتباهات مالی متداول کارآفرینان
در مورد نحوهی مدیریت مالی کسب و کارها نظرات متفاوتی وجود دارد. اما یک اصل کلیدی در این رابطه وجود دارد؛ بودجهی مالی را مثل سرمایهی شخصی خودتان مصرف کنید.
معمولا کارآفرینان برای بقای شرکت در روز مبادا بیش از حد به صرفهجویی روی میآورند. در واقع سعی میکنند تا حد امکان دست به جیب نبرند. بهندرت میتوان از آنها مخارج بیرویه یا هزینههای تبلیغاتی گزاف مشاهده کرد. این صرفهجوییها نوعی اعتماد کاذب به درایت مالی در آنها به وجود میآورد و متأسفانه از نکتهی مهمی غافل میشوند. در واقع اشتباه اصلی مخارج اضافه نیست، بلکه هزینههای اضافه در زمانهای نامناسب است. در ادامه به تعدادی از این اشتباهات از دیدگاه مینارد وب (فعال اقتصادی) اشاره میکنیم.
هزینههای زودهنگام
اگر هنوز محصولی به بازار عرضه نکردهاید و بالطبع درآمدی ندارید، لازم است که به غیر از توسعهی محصول، مخارج اضافه برای خود نتراشید.
عدم هزینهی کافی
با رونق گرفتن کسب و کار، اختصاص بودجهی مناسب برای توسعهی زیرساختها و نفوذ تبلیغاتی بهمنظور شکست رقبا و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار، بسیار ضروری است.
من این استراتژی را که از eBay یاد گرفته بودم، در زمان توسعهی بینالمللی کسب و کارمان به کار بردم. وقتی در مناطق شمالی آمریکا که بازار بزرگی بهحساب میآمد در حال خسران بودیم و نیاز به سرمایهگذاری برای عملکرد بهتر در آن مناطق داشتیم، تصمیم گرفتیم که تمرکزمان روی اهداف بینالمللی باشد و منافع آینده را قربانی بازارهای کوچک نکنیم؛ زیرا از ابتدا قصد داشتیم فعالیت بینالمللی داشته باشیم. تصمیم بسیار سختی بود ولی در نهایت به نفعمان تمام شد.
وقتی که ایبی را ترک کردم، درآمدهای بینالمللی بیش از ۵۰ درصد عایدی ما را تشکیل میداد و فعالیت جهانی باعث گسترش روزافزون شرکت شده بود.
استخدام زودهنگام تیم فروش
اگر یک محصول تجاری تولید میکنید، تشکیل دپارتمان فروش قبل از تولید یک اشتباه محض است. فشار بازار راهنمای مناسبی برای تشخیص زمان مناسب تشکیل تیم فروش و بازاریابی است. در عوض بهتر است این سرمایه را برای توسعهی محصول بهتر هزینه کنید. در هر زمان که برای فروش به افراد خبره نیاز پیدا کردید میتوانید فورا آنها را استخدام کنید.
بوروکراسی اداری
تشکیل معاونت مالی یا منابع انسانی قبل از جا افتادن در کسب و کار خردمندانه نیست. در صورت نیاز حتی میتوانید این وظایف را به شرکتهای ثالث برونسپاری کنید.
تجملات دفتری
بسیاری از کارآفرینان ذاتا صرفهجو هستند؛ اما بسیاری از آنان در برابر دکوراسیون و مبلمان اداری نفس ضعیفی دارند. توجیه آنها برای هزینههای سنگین زیباسازی فضای اداری، تشویق و تحریک کارکنان به فعالیت حرفهایتر و تأثیرگذاری بر ذهنیت مشتریان و مراجعهکنندگان است. معمولا مزایای این کار ارزش هزینههای آن را ندارد. تأثیر بدتر این موضوع، تلقین به کسب اهداف و شکوفایی شرکت است که این تصور کاذب موفقیت، منجر به خط مشیهای مدیریتی اشتباه میشود.
پرداخت حقوق و مزایای اضافه
پیشنهاد حقوق بالا در قدمهای ابتدایی استارتاپ بهترین راه برای هدر دادن سرمایه است. در یک استارتاپ همهی افراد باید ریسک را به عهده بگیرند و پرداخت غرامت بر اساس سهم و انصاف باشد. در صورت موفقیت نیز عدالت در تقسیم سود، بسیار ارزشمندتر از خود سود است.
عدم استفاده از منابع در دسترس
اگر به کمکی نیاز دارید، از مشاوران یا هیئت مدیره کمک بگیرید. از هیئت مدیره انتظار نداشته باشید که فقط وظایف را به شما دیکته کنند؛ بلکه آنها را نیز در امورات اجرایی درگیر کنید تا بتوانند نگرش صحیحتری داشته باشند. کارآفرینان هوشمند بهخوبی میدانند که چگونه در کنار افزایش قدرت نفوذ خود از درخواست کمک و راهنمایی شرمنده نباشند.
اتلاف زمان
سرمایه فقط پول نیست، زمان هم به همان اندازه ارزش دارد و مدیریت کارآمد آن بسیار حیاتی است. شما باید در هر روز، ماه و سال، هر آنچه میتوانید انجام دهید. استفادهی مفید از زمان یکی از مهمترین مهارتهای کارآفرینان است.
موارد ذکرشده خطاهای اساسی بودند که باید از آنها اجتناب شود. اگر اکنون متوجه شدهاید که در اشتباه بودهاید چه باید بکنید؟ هرچه سریعتر مخارجتان را سازماندهی کنید و برای افزایش شانس بقا از هزینههای اضافه اجتناب کنید. همیشه آمار و پیشبینیهایی دربارهی مخارج و درآمدهای فعلی و احتمالی داشته باشید و عمر گردش سرمایه را تخمین بزنید.
واقعیت تلخ مدیریت این است که اگر دخل و خرجتان متناسب نباشد و نتوانید مخارج را کاهش دهید یا درآمد اضافهای ایجاد کنید، باید سرگردانی در دادگاههای مالی را پیشروی خود تجسم کنید.
مدیرت مؤثر مالی هرگز سرحد و پایانی ندارد. حتی شرکتهای مشهور نیز در این مورد با مشکلاتی مواجه هستند. گواه این ادعا تعدیل نیروی گاه و بیگاهی است که از شرکتهای بزرگ شاهد بودهایم. زمانی باید صرفهجویی در پیش بگیرید و در زمانی دیگر باید برای فعالیتهای بازاریابی هر چه میتوانید خرج کنید. توانایی تصمیمگیری درست است که معجزه مدیریتی را رقم میزند.
نظرات