۱۰ توصیه کلیدی از وارن بافت در زمینه سرمایه‌ گذاری و تجارت

یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
استراتژی‌های سرمایه‌گذاری وارن بافت در دنیا بسیار معروف است. در مقاله‌ای قصد داریم به ۱۰ مورد از آن‌ها بپردازیم.
تبلیغات

از وارن بافت گاهی به‌عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم یاد می‌کنند. وی مدیرعامل و فرد اول هلدینگ برکشایر هاتاوی است که سهم‌ قابل توجهی در شماری از معروف‌ترین و باارزش‌ترین شرکت‌های دنیا دارد. ثروت ۷۸ میلیارد دلاری، بافت را پس از بیل گیتس در جایگاه دومین فرد ثروتمند دنیا جای داده است. وارن بافت توصیه‌های جالبی برای سرمایه‌گذاران ارائه داده است که در این مطلب از زومیت سعی خواهیم داشت به ۱۰ مورد از آن‌ها نگاهی داشته باشیم.

۱. هیچگاه در کسب‌و‌کاری که از آن شناخت ندارید، سرمایه‌گذاری نکنید

مفهوم این جمله کاملا مشخص است؛ ولی معمولا وقتی فردی در کاری موفق می‌شود، این نکته را فراموش می‌کند. در واقع کسی که در یک زمینه خاصی تبحر دارد، فکر می‌کند با این تبحر می‌تواند در سایر زمینه‌ها موفق شود، ولی اینگونه نیست. خود بافت به دلیل اینکه از تکنولوژی چیز زیادی نمی‌دانست وارد آن نشده بود و اخیرا پا به عرصه تکنولوژی گذاشت؛ چراکه مهارت‌هایی در آن کسب کرد.

۲. اگر می‌خواهید شرکتی بخرید، بهتر است شرکتی عالی با قیمت بالا بخرید تا شرکتی معمولی با قیمتی ارزان

این سخن از طرف شریک بافت، چارلی مانگر زده شد و نگرش بافت را عوض کرد. بافت از آن زمان به بعد به دنبال شرکت‌های با کیفیت بالا می‌گشت؛ چرا که زمان به نفع شرکت‌های با کیفیت بالا عمل می‌کند.

۳. اگر به این فکر نمی‌کنید که ممکن است ۱۰ سال صاحب یک شرکت باشید، بهتر است به ۱۰ دقیقه صاحب آن بودن نیز فکر نکنید

سرمایه‌گذاری مانند تجارت نیست. سرمایه‌گذاری مقوله‌ای است که در طولانی‌مدت جواب می‌دهد. ریسک در تجارت بسیار زیاد است. سرمایه‌گذاری عبارت است از به حداقل رساندن ریسک و خطر برای تولید ثروت در طولانی‌مدت. البته بافت از عبارت به حداقل رساندن استفاده نمی‌کند و به‌جای آن از کلمه‌ی قطعیت سخن می‌گوید. هر وقت از بافت سؤال می‌شود چرا در فلان شرکت سرمایه‌گذاری کرد، اینگونه جواب می‌دهد که آن شرکت قطعا در ۱۰ سال آینده سودآوری خواهد داشت.

اشتباه اکثر سرمایه‌گذاران این است که با کوچک‌ترین تغییر، به فروش سهام می‌اندیشند

پس سودرسانی در طولانی‌مدت باید مد نظر سرمایه‌گذاران باشد. بازار سهام به این دلیل طراحی شده است که پول را از نهاد فعال به نهاد صبور منتقل کند. در واقع بافت طرفدار خریدن سهام و نگه داشتن آن به مدت طولانی است. او معتقد است اشتباه اکثر سرمایه‌گذاران این است که با کوچک‌ترین تغییر، درصدد فروش سهام خود برمی‌آیند.

سهام بورس

۴. به خاطر داشته باشید که بازار سهام، یک اختلال دوقطبی است

بازار بالا و پایین‌های خودش را دارد. یک روز در بهترین شکل ممکن است و شما به‌عنوان سرمایه‌گذار با دیدن چنین روزی خوشحال هستید و یک روز نگران‌کننده است. اگر شما فردی بر‌پایه‌ی احساسات لحظه‌ای باشید، در راه سرمایه‌گذاری دچار مشکل خواهید شد. تحمل شما به‌عنوان سرمایه‌گذار باید بالا باشد.

۵. قرار نیست که سرمایه‌گذاری کار آسانی باشد و هرکس که فکر می‌کند آسان است، شخص نادانی است

بافت می‌گوید نیازی نیست که شما برای موفقیت در عرصه‌ی سرمایه‌گذاری یک نابغه باشید و در واقع این تلاش شما است که به‌عنوان سنگ محک عمل می‌کند. وقتی در دانشگاه، استاد درسی یک‌ساعتی به شما می‌دهد و در ادامه به شما می‌گوید که در طول ترم طبق همین یک ساعت درس کار خواهیم کرد، متوجه این حرف بافت می‌شویم. با وجود اینکه این درس تنها یک ساعت زمان برده است؛ ولی نیازمند کار و تمرین زیاد است.

۶. قیمت چیزی است که پرداخت می‌کنید و ارزش چیزی است که دریافت می‌کنید

فرض کنید می‌خواهید یک ماشین مدل بالا بخرید. برای این کار می‌توانید چندین کار انجام دهید. پول نقد بدهید، چک بدهید یا انواع معاملات دیگر. ارزش در اینجا، ماشین شما و قیمت چیزی است که با آن توانستید ماشین را بخرید. وقتی شما کار خرید را انجام دادید، ارزش‌گذاری شروع به‌کار می‌کند. با اینکه قیمت پرداخت‌شده توسط شما ثابت است، ولی ارزش پول شما با گذر زمان و طبق فرضیات پیش رو، تغییر خواهد کرد. بنابراین با اینکه اکثر افراد مفهوم کلمات قیمت و ارزش را شبیه به هم می‌دانند، این دو مفهوم کمی متفاوت‌اند.

ارزش های اساسی

۷. مراقب آن دسته از سرمایه‌گذاری‌های تجاری که با تشویق و تمجید همراه هستند، باشید. حرکات مهم و برجسته با خمیازه همراه هستند!

استفاده از کلمه‌ی خمیازه در اینجا بدین مفهوم است که حرکات مهم نیازمند صبر و بردباری زیادی هستند. بافت به‌عنوان کسی که خود در کمپانی‌های معروفی چون اپل سرمایه‌گذاری کرده است، در مورد تشویق شدن در سرمایه‌گذاری هشدار می‌دهد. در واقع تشویق شدن باعث می‌شود فرد دیگر به خطرات احتمالی و آینده فکر نکند و اگر نیاز بود تا احتمالات کار دوباره بررسی شود، نسبت به این کار بی‌تفاوت می‌شود. از نظر بافت سرمایه‌گذارانی‌هایی موفق هستند که به تشویق بقیه زیاد توجه نکنند.

۸. ما حاصل دست‌پخت خودمان را می‌خوریم

وقتی در یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید همان غذایی را بخورید که مدیران آن شرکت می‌خورند یعنی کاملا در سود و زیان آن سهیم هستید؛ ولی این اتفاق همیشه نمی‌افتد. درواقع منافع شما در شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید باید هم‌راستا با مدیران و دست‌اندر‌کاران آن شرکت باشد تا هر دو گروه به منافع مشترک خود برسند.

۹. وال‌استریت تنها جایی است که افراد با رولزرویس به آنجا می‌روند تا از افرادی که با مترو جابه‌جا می‌شوند، مشورت بگیرند

اعتماد کردن به پندهای هر شخصی با ایده‌های مختلف کار بسیار خطرناکی است. معمولا ایده و پندها از طرق مختلفی مثل رسانه به دست بقیه‌ی افراد می‌رسد. این افراد، معمولا انسان‌هایی عادی هستند؛ چراکه اگه سرمایه‌گذاران خوبی بودند، به‌جای استفاده از مترو، ماشین خودشان را داشتند. بافت و چارلی در تمام فعالیت طولانی‌مدتشان به افرادی ثابت و یکسان اعتماد می‌کردند و در گذر زمان این افراد عوض نمی‌شدند.

وال استریت

۱۰. ما در وام گرفتن محتاط عمل می‌کنیم و سعی می‌کنیم آن را در قسط‌های طولانی‌مدت و با قیمت ثابت پس دهیم

در واقع اینجا بافت در مورد شرکت‌هایی هشدار می‌دهد که وام‌های زیادی می‌گیرند؛ چراکه اگر شرکت در عملکردش در مدت‌زمانی خاص ضعیف عمل کند، نمی‌تواند وام را پس دهد و ورشکسته می‌شود و تمام ایده‌ها و زحمت‌هایش به باد می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات