تمرین های ذهنی که خلاقیت آزادکاران را افزایش می‌دهند

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
برای افزایش خلاقیت نیازی نیست در کلاس‌ها و دوره‌های پرهزینه شرکت کنید؛ بلکه کافی است از رویکردهای ساده‌ای استفاده کنید که ذهنتان را فعال‌تر می‌کنند.
تبلیغات

همان‌طور که تویلا تارپ، طراح هنرهای نمایشی معاصر می‌گوید، خلاقیت برای اهالی کسب کار در کشف راه‌های جدید برای فروش، برای مهندسان در یافتن راه‌ حل مسائل و برای والدین در پرورش فرزندان به شیوه‌ای است که جهان را از افق‌های جدیدی ببینند.

بدون شک آزادکاران برای موفقیت به خلاقیت بیشتری احتیاج دارند. برای مثال یک سرویس جدید باید نقاط قوت انحصاری جدیدی داشته باشد، استراتژی خوبی برای بازاریابی بیابد و بسیاری از مشکلات دیگر را هم حل کند. درنهایت افرادی در این رقابت پیروز می‌شوند که خلاق‌تر باشند.

متأسفانه خلاقیت به‌خودی‌خود افزایش پیدا نمی‌کند. اگر آزادکار هستید و می‌خواهید خدمات خلاقانه‌ای عرضه کنید، هرگاه احساس بی‌انگیزگی و ایستایی کردید، تمرین‌های ذهنی زیر را امتحان کنید!

Change your routine

روزمرگی‌هایتان را عوض کنید

عادات روزمره لزوماً بد نیستند و به‌هرحال اقداماتی برای برطرف کردن نیازهای همیشگی ما به شمار می‌روند. ولی متأسفانه بسیاری از ما آن‌قدر اسیر روزمرگی هستیم که ذهنیت باز خودمان را فراموش کرده‌ایم. وقتی به زندگی‌مان نگاه می‌کنیم می‌بینیم هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد و هیچ رشدی صورت نمی‌گیرد. با تغییر عادات روزانه، فعالیت‌های جدیدی آغاز می‌کنیم و اطلاعات جدیدی به دست می‌آوریم. این امر باعث می‌شود با تحریکات نوروپلاستی، مغزمان فعال‌تر شود. اصولاً هر چه بیشتر کارهای جدید را امتحان کنید، اتصالات بیشتری در مغز شکل می‌گیرد؛ این اتصالات توانایی خلاقانه فکر کردن را افزایش می‌دهند.

نکته‌ی خوب این تمرین ساده، این است که به تلاش زیادی نیاز ندارد. مثلاً برای چند روز، یک برنامه‌ی بهره‌وری جدید را امتحان کنید. محل کارتان را عوض کنید و بکوشید خارج از خانه کار کنید. سراغ آن بخش از حرفه‌ی خود بروید که بیش از همه از آن واهمه دارید. مثلاً خدماتتان را به بازیگران بزرگ صنعتتان پیشنهاد کنید یا با یک فرد تأثیرگذار در این صنعت که او را تحسین می‌کنید، مصاحبه‌ی کوتاهی داشته باشید.

daydreaming

از رؤیاپردازی نگریزید

اغلب مردم رؤیاپردازی را یک عادت منفی و معادل با افکار پوچی می‌دانند که انسان را از واقعیت دور می‌کند. درحالی‌که رؤیاپردازی و حتی خیال‌بافی، تأثیر بسیار مثبتی روی خلاقیت افراد دارد.

مطالعه‌ای که در دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا صورت گرفته است، نشان می‌دهد افرادی که ذهنشان حواشی مسائل مختلفی پرسه میزند، کارهای خلاقانه‌تری انجام می‌دهند. از بین داوطلبانی که در این تحقیقات شرکت کرده بودند، افرادی که رؤیاپردازی بیشتری داشتند، قادر بودند از ابزارهای محدود، استفاده‌های متفاوت و جدیدی داشته باشند. پس ذهنتان را آزاد بگذارید و ایده‌آل‌های حرفه‌ای‌تان را تصور کنید.

Play video games

از بازی‌های ویدیویی لذت ببرید

بسیاری از مردم استدلال می‌کنند که بازهای ویدیویی دشمن خلاقیت هستند. حتی برخی از مردم سرسختانه معتقدند که هر صفحه‌ی نمایشی، مانع از تفکر خلاق می‌شود. درست است که استفاده‌های ناسالم از بازی‌های ویدیویی، پیامدهای منفی غیر قابل‌ انکاری خواهد داشت؛ ولی بازی کردن با رویکردهای صحیح، مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها خلاقیت است.

درواقع تحقیقات نشان می‌دهند که گیمرها، از توجه و دقت و ادراک بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند؛ یعنی ویژگی‌هایی که سنگ بنای مهارت‌های تفکر خلاق به شمار می‌روند. به‌علاوه غالباً ماهیت بازی‌های ویدیویی به معنای دستیابی به راه‌ حل مشکلات، تعامل با افراد دیگر و حتی شاخ و برگ دادن به داستان‌های موجود است.

به یاد داشته باشید که لذت بردن از بازی‌های ویدیویی، لزوماً به معنی هزینه کردن بابت یک کنسول گران‌قیمت یا بازی‌های لوکس نیست. در حال حاضر وب‌سایت‌های مختلفی بازی‌های رایگان زیادی عرضه می‌کنند و شما بسته به علاقه‌ی شخصی‌تان، می‌توانید یک بازی مبتنی بر سرعت، پازل، استراتژی یا هر ژانر دیگری را انتخاب کنید. یک جلسه‌ی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای از بازی موردعلاقه، مغز شما را فعال می‌کند و ذهنتان را برای خلاقیت بیشتر آماده می‌سازد.

وظایف اصلی‌تان را با در نظر گرفتن یک سری محدودیت‌های خاص تکمیل کنید

آزادی مطلق به پروسه‌های خلاق صدمه می‌زند. درواقع وقتی مغز قادر است هر کاری که می‌خواهد، انجام دهد، علاقه‌اش را به آن کار از دست می‌دهد. این واقعیت علمی «خستگی تصمیم» نام دارد. به‌علاوه اگر بخواهید وظایف روزانه‌ی خود را با استفاده از تمام منابع و امکانات موجود انجام دهید، به‌طور طبیعی به دنبال ساده‌ترین و آشناترین راه‌ حل‌ها خواهید بود.

اگر می‌خواهید خلاقیتتان را بهبود دهید، خودتان را در موارد خاص به چالش بکشید. مثلا بجای اینکه فورا به سوپرمارکت محله بروید، سعی کنید با مواد غذایی موجود دریخچال و فریزر، یک غذای جدید بپزید. عملیات محاسباتی را تا حد ممکن بدون ماشین حساب انجام دهید. یا سعی کنید کارهایی را که معمولا به کمک اپلیکیشن یا نرم‌افزار انجام می‌دهید، خودتان (به‌صورت دستی) تکمیل کنید.

Get out your sketchbook

طراحی کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که نقاشی و طراحی، تا حد زیادی خلاقیت، ادراک و حافظه را تقویت می‌کند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های موفق کارمندانشان را تشویق می‌کنند در اوقات فراغت، به این قبیل فعالیت‌ها روی بیاورند.

احتمالاً شما هم از نقاشی و رنگ‌آمیزی لذت می‌برید. پس چرا هرروز چند دقیقه از وقتتان را به یک طراحی جالب اختصاص ندهید؟ حتی می‌توانید زمانی که ایده‌ی جدیدی به ذهنتان می‌رسد، آن را نقاشی کنید! بعدها متوجه می‌شوید که این کار به شما کمک می‌کند مشکلات و مسائل را از زوایای مختلف ببینید.

بهبود خلاقیت کار دشواری نیست. هیچ نیازی نیست که آزادکاران برای تقویت تفکر خلاقشان، در کلاس‌های خاصی شرکت کنند یا هزینه‌ای بپردازند. خیلی ساده، تمرین‌هایی را که ذکر کردیم امتحان کنید. این تمرین‌ها جالب، سرگرم‌کننده و آسان هستند و درعین‌حال، نتایج قابل‌ توجهی خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات