چگونه دروغ‌های یک رزومه را تشخیص دهیم

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
امروزه با وجود فشارهای اقتصادی و بحران‌های شغلی دیگر نمی‌توان مثل گذشته به اطلاعات رزومه‌های داوطلبان استخدام اعتماد کرد و مدیران باید مهارت اعتبارسنجی رزومه را داشته باشند.
تبلیغات

در روابط کاری اعتماد و اعتبار بسیار مهم است. امروزه ارزش صداقت یا معرفی خود واقعی در تجارت بسیار بیش‌تر از گذشته شده است. حتی با صرف‌نظر از علاقه‌ی مشتریان به اصول اخلاقی، رهبران کسب و کار نیز خواهان شناخت دقیق‌تر شخصیت واقعی افرادی که استخدام می‌کنند، به منظور درک صلاحیت و انطباق آن‌ها با معیار و سیاست‌های شرکت هستند. مطالعات امسال موسسه‌ی اسکیل‌گپ از مرکز آموزش‌های آنلاین یودمی نشان می‌دهد که بسیاری از داوطلبان استخدام، مدیران منابع انسانی را در رزومه، پروفایل لینکیدین و مصاحبه‌ی استخدام با دروغ‌هایی که برای آن‌ها خوشایند است، فریب می‌دهند.  

بیش‌ترین دروغ‌گویان چه کسانی هستند؟

یودمی کشف کرده است که احتمال دروغ‌پردازی مردان در رزومه‌نویسی بیش‌تر از زنان است. افراد جوان‌تر و نسل‌های فعلی نیز بیش‌تر از سایرین در زومه‌های خود دروغ‌ می‌گویند و اغراق می‌کنند.

علت چیست؟

بهتر است برای درک علت دروغ‌گویی مردان و افراد جوان‌تر این آمارها را در کنار اطلاعات دیگری مطالعه کرد. افرادی که از این گرو‌ها هستند، به احتمال زیاد مجبور باشند توقعات و انتظارات شغلی کمتری برای رضایت از کار داشته باشند. با توجه به محدودیت‌های شغل‌ها براساس جغرافیا و جنسیت متوجه می‌شویم که رقابت شغلی در آمریکا برای مردان بسیار بیش‌تر از زنان است. (۷۱ درصد در برابر ۶۱ درصد) 

وضعیت شغلی مردان نسبت به زنان

به گفته‌ی دارن شیمکوس معاون تجاری یودمی؛ دلیل صداقت کمتر مردان به تغییر گرایش‌های استخدامی بازار کار مربوط می‌شود. فناوری‌های مکانیزاسیون و رباتیک شغل‌های تولیدی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این شغل‌ها از گذشته به دلیل قدرت بدنی بیش‌تر در انحصار مردان بوده است. در عین حال شغل‌هایی مانند پرستاری که به طور سنتی در اختیار زنان است، رشد قابل توجهی داشته‌اند.

به عقیده‌ی شیکوس کارجویان جوان‌تر نگرانی بیش‌تری در مورد تغییرات سریع شغل‌ها و این که چه تخصصی در آینده مورد تقاضا خواهد بود، دارند. حقیقتی که نسل‌های فعلی در حال حاظر با آن مواجه هستند این است که بیکاری در این سن بیش‌تر از سه برابر از میانگین کشوری است. نسل‌های جوان‌تر متوجه شده‌اند که مدارک دانشگاهی دیگر مانند گذشته کمکی به آن‌ها نخواهد کرد و درباره‌ی آینده‌ی شغلی خود خوش‌بینی کمتری دارند.

سلیقه‌ی کارفرمایان نیز این وضعیت را بدتر می‌کند. شلی آزبورن مدیر مرکز آموزش و توسعه‌ی یودمی می‌گوید: «رهبران کسب و کار به راحتی با معیار‌های ارزیابی خود، بسیاری از افراد مستعد و واجد شرایط را از چرخه‌ی استخدام حذف می‌کنند. در واقع توجه افراطی به فارغ‌التحصیلی داوطلبان از دانشگاه‌های تراز اول یا داشتن تجربه‌ی عالی در شرکت‌های مشابه مشکل‌ساز شده است. به گفته‌ی او این توجه افراطی باعث شده است که داوطلبان در مورد اطلاعاتی که شرکت‌ها به دنبال شنیدن آن‌ هستند، دروغ‌پردازی کنند. او در ادامه‌ می‌گوید:

ما در یودمی موارد بسیاری داشته‌ایم که مشتریان، برنامه‌نویسی یا توسعه‌ی اپلیکیشن را در سطح عالی خودشان به تنهایی یاد گرفته بودند. آن‌ها احتمالا مدرک مرتبط با کامپیوتر نیز نداشتند، اما لایق و سخت‌کوش بودند و افزون بر آن همواره اشتیاق به یادگیری را حفظ کرده و توانایی خود را رشد می‌دادند. وقتی کارفرمایان ارزش بیشتری برای روحیه‌ی یادگیری قائل شوند، به احتمال زیاد انگیزه‌های داوطلبان برای دروغ‌گویی کم‌تر خواهد شد.

در حالی که بازار کار و رفتار کارفرمایان احتمالا دو تکه‌ی مهم این پازل گم‌شده هستند، معیارهای مهم دیگری نیز باید در این میان وجود داشته باشد. برای مثال شاید علت دروغ‌گویی بیش‌تر مردان به این دلیل باشد که آن‌ها به دلایل سنتی از قدرت و اقتدار در کسب و کار لذت می‌برند و دروغ‌پردازی و کسب رده‌های شغلی بالاتر لذت بیش‌تری برای آن‌ها به همراه دارد.

اهمیت صداقت در رزومه نویسی

چگونه صداقت را ترویج دهیم

به عقیده‌ی شیمکوس کلید اصلی برای اجبار داوطلبان به صداقت بیش‌تر، اهمیت به اطلاعات غیر تخصصی مانند کارهای داوطلبانه برای سازمان‌های عام‌المنفعه است. از آن‌ها درباره‌ی آموزش‌های آنلاینی که طی کرده‌اند، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی که شرکت داشته‌اند، برنامه‌‌های آموزشی دنبال شده و هر کاری که برای بهبود تخصص خود انجام داده‌اند، سوال کنید. سپس این مهارت‌ها را به چالش بکشید و از آن‌ها بخواهید هنر و توانایی‌های خود را نشان دهند. اگر سابقه‌ی آن‌‌ها چندان مرتبط با شغل درخواستی نیست، برای آن‌ها پروژه‌ای تعریف کنید و توجه کنید که چگونه از استعداد و مهارت‌های خود برای انجام آن به نحو احسنت، استفاده می‌کنند.

شاید فناوری‌های جدید گره از مشکل بگشاید

صرف‌نظر از این که دلیل اصلی رزومه‌سازی چیست یا از چه روش‌هایی برای ترویج صداقت استفاده می‌کنیم، احتمالا در آینده‌ی نزدیک دیگر کسی قادر به فریب‌کاری نباشد. به تازگی شرکت‌هایی مانند یونیلیور و فرول از فناوری هوش مصنوعی نه فقط برای صحت‌سنجی رزومه، بلکه رصد شبکه‌های اجتماعی و سایر اطلاعات داوطلبان نیز استفاده می‌‌کنند. هوش مصنوعی به مدیران استخدام این امکان را می‌‌دهد که بتوانند اطلاعات قابل اعتمادتری از علاقه و تخصص داوطلبان به دست آورند. البته اعتبار این سیستم‌‌ها تضمین شده نیست و هنوز در مراحل آزمایشی هستند. این فناوری و سایر روش‌های جدیدتر اعتبار سنجی، باعث شده که به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، اگر رزومه‌نویسی هنوز از بین نرفته باشد، در حال کشیدن نفس‌های آخر خود است. سخن پایانی این که فراموش نکنیم ترویج صداقت وظیفه‌ی تک‌تک ما است. هر کسی در هر موقعیتی باید به وظیفه‌ی خود برای کوتاه کردن دست دغل‌بازان عمل کند. فراموش نکنیم که در این دنیا همه از یکدیگر تاثیر می‌پذیریم. با غصب نکردن موقعیت‌هایی که شایستگی‌ آن‌ها را نداریم، از منافع جمعی شایسته‌سالاری بهره‌مند می‌شویم و زندگی بهتری را تجربه خواهیم کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات