بنیان‌گذار لینکدین از قدرت انطباق‌پذیری شگرف زاکربرگ می‌گوید

یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رید هافمن، بنیان‌گذار لینکدین و یکی از اولین سرمایه‌گذاران فیسبوک، به تشریح روند تکامل شخصیتی رهبر فیسبوک یعنی مارک زاکربرگ پرداخته است.
تبلیغات

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی فیسبوک، این روزها با اقتدار سکان هدایت یکی از قدرتمندترین کمپانی‌های جهان را با ارزش تقریبی ۵۱۷ میلیارد دلار در دست دارد. اما ۱۳ سال پیش، او یک جوان خام ۲۰ ساله بود که با سودای راه‌اندازی کسب‌وکار، عطای درس و دانشگاه را به لقایش بخشید.

رید هافمن، هم‌بنیان‌گذار میلیاردر لینکدین که از نزدیک شاهد سیر تحول و تکامل شخصیتی زاکربرگ بوده است، در یکی از پادکست‌های سایت بیزینس اینسایدر با عنوان «موفقیت! چگونه آن را به چنگ آورم» می‌گوید:

کار کردن با مارک از همان روزهای اول تا همین حالا، برایم بسیار دلپذیر و لذت‌بخش بوده است. او در مقایسه با سایر کارآفرینان جوانی که تابه‌حال دیده‌ام، قدرت انطباق‌پذیری و یادگیری خیره‌کننده‌ای دارد و اکنون هم یک مدیر کارآزموده و بسیار توانا است.

هافمن در سال ۲۰۰۴ با زاکربرگ ملاقات کرد. در آن زمان، زاکربرگ به دنبال جذب سرمایه برای توسعه‌ی شبکه اجتماعی خود با نام The Facebook بود و تا آن زمان نتوانسته بود سرمایه‌گذاری را با خود هم‌داستان کند. هافمن به ایده زاکربرگ علاقه‌مند شد؛ اما از آنجا که مشغول سر و سامان دادن به شبکه اجتماعی نوپای خود یعنی لینکدین بود، نمی‌خواست سرمایه‌گذار اصلی فیسبوک باشد. او سپس با دوست و شریک خود، پیتر تیل تماس گرفت و برای دیدار او با زاکربرگ، قرار ملاقاتی تنظیم کرد.

هافمن در مصاحبه‌ای با تیل در یکی از قسمت‌های پادکست «استادان مقیاس» (Masters of Scale - برنامه‌ای به میزبانی هافمن برای گفتگو با بزرگان سیلیکون ولی)‌، به مرور خاطرات ملاقات با زاکربرگ پرداختند و از دشواری برقراری ارتباط با او گفتند.

هافمن در این پادکست می‌گوید:

این روزها مارک یک سخنران حرفه‌ای است؛ اما آن زمان، برای مدت‌زمان زیادی گوشه‌ای می‌نشست و معمولا حرف نمی‌زد.

هافمن و تیل در گفتگوی خود به این نکته اشاره کردند که در آن زمان، زاکربرگ علاوه بر فیسبوک، ایده دیگری به نام وایرهاگ (Wirehog) که بستری برای ارائه خدمات انتقال فایل است، در آستین داشت تا در صورت رد شدن فیسبوک، دست خالی میز ملاقات را ترک نکند.

سال گذشته، بیزینس اینسایدر مصاحبه‌ای با آنتونیو گارسیا مارتینز، یکی از کارمندان سابق فیسبوک ترتیب داد. مارتینز بخش عمده‌ای از شالوده تبلیغاتی فیسبوک را پی‌ریزی کرده است. او به بیزینس اینسایدر گفت افرادی که از نزدیک با زاکربرگ آشنا نیستند، نمی‌توانند بفهمند که زاکربرگ به یک شخص دیگر تبدیل نشده، بلکه به‌تدریج قابلیت‌های رهبری خود را توسعه داده است.

مارتینز در ادامه اعلام کرد که زاکربرگ واقعا توانسته است در قد و قواره یک مرد آلفا (قوی‌ترین گونه شخصیتی مردان) و رهبری قدرتمند ظاهر شود. به گفته‌ی وی، هر انسان خودانگیخته‌ای تأیید می‌کند که  زاکربرگ با تمام وجود به رسالت خود مبنی بر اتصال تمامی ساکنان کره زمین به هم، پایبند است. بی‌شک بذر این توانمندی‌ها در زاکربرگ ۲۰ ساله وجود داشت؛ اما تأثیرگذاری فزاینده فیسبوک در سراسر جهان او را وادار کرده است تا قابلیت‌های فردی خود را توسعه دهد و خلقیات ناپسند خود را کنار بگذارد.

هافمن در مصاحبه خود با بیزینس اینسایدر بر این ادعا صحه گذاشت و گفت زاکربرگ در طول این سال‌ها به‌خوبی آموخته است که چگونه باید دلپذیر و برازنده به نظر برسد؛ اما هوش سرشار او و رؤیاپردازی بی‌کرانش از همان ابتدا همراهش بود. هافمن تکامل شخصیتی زاکربرگ را بیش از هر چیز مدیون قدرت بی‌نظیر او برای انطباق‌پذیری می‌داند؛ قدرتی که به‌خوبی با تیزبینی او برای یافتن بهترین مسیر ترکیب شده است.

هافمن در آخر گفت:

من اکنون هم از کارها و رفتار مارک، درس‌های زیادی می‌آموزم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات