شرط بقای خرده فروشی های معاصر سازگاری با تغییرات است

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برخی از خرده‌فروشی‌ها فکر می‌کنند بزرگ‌ترین ریسکی که با آن مواجه‌اند فروش آنلاین است، اما دیگر تغییرات بازار هم به همان اندازه اهمیت دارند.
تبلیغات

در سال‌های اخیر ‌خرده‌فروشی‌های مشهوری پس از حرکت به سمت فروش آنلاین، با چالش‌های بزرگی مواجه شده‌اند و برخی هم کاملاً سقوط کرده‌اند. کم نیستند صاحبان کسب‌وکارهایی که از ورود به دنیایی که آمازون و Ebay در آن حکمرانی می‌کنند، می‌ترسند و حاضرند به همین دلیل از تمام مزایای تجارت الکترونیک، بگذرند.

از طرف دیگر، بسیاری از کارآفرینانی که فقط در حوزه‌ی فروش آنلاین کار می‌کنند، قدم نهادن به دنیای خرده‌فروشی را مرحله‌ای از استراتژی رشد کسب‌وکارشان می‌دانند.

آنچه هر دو گروه باید درک کنند این است که ماهیت خرده‌فروشی برای موفقیت به‌جز افزودن مؤلفه‌ی آنلاین، به تغییرات دیگری هم نیازمند است. آن‌ها بایددر این بازار پرهیاهو، با به‌کارگیری تکنولوژی‌های مؤثر قیمت‌گذاری و توزیع سریع، انتظارات نسل امروز را برآورده کنند.

بسیاری از کارشناسان و متخصصان، از یک « آخرالزمان خرده‌فروشی» صحبت می‌کنند که از مدتی پیش، شروع‌شده است.

مایکل دارت و رابین لوئیس در کتابی بانام «تغییرات بزرگ خرده‌فروشی» تلاش می‌کنند علل این تحولات را برای کارآفرینان شرح دهند و به سرمایه‌گذاران نشان دهند که چگونه به‌جای مبارزه با این روند، باید روی آن سرمایه‌گذاری کنند. دارت و لوئیس با بیش از ۲۵ سال  تجربه‌‌ی مشاوره به شرکت‌های خرده‌فروشی و تولیدکنندگان خدمات مصرفی، واقعیت این تغییرات را به‌خوبی درک کرده‌اند.

در ادامه‌ی این مطلب، خلاصه‌ای از استراتژی‌های این کتاب را ذکر می‌کنیم که به خرده‌فروشی‌ها و کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک کمک می‌کند خود را برای رویارویی با چالش‌های آینده آماده کنند:

Retailers

تمایل خود را به روندهای سنتی کسب‌وکار کنار بگذارید

روش‌های جدیدی را که فکر می‌کنید به بازار شما بهتر جواب می‌دهند، تست کنید. هیچ سحر و جادویی وجود ندارد. بازار به‌سرعت تغییر می‌کند و نمی‌توانید انتظار داشته باشید روش‌هایی که درگذشته برایتان سودآوری خوبی داشته، در آینده هم کارایی خود را حفظ کنند. در این رقابت شرکت‌هایی به پیروزی می‌رسند که به‌جای نگاه کردن به گذشته‌ها، آینده را مدنظر قرار می‌دهند.

تفکر خلاق و خارج از چهارچوب‌های همیشگی را تشویق کنید

اطمینان حاصل کنید که همه‌ی اعضای تیم، نسبت به رویدادها کنجکاو هستند و با ذهنی باز به مسائل نگاه می‌کنند، نه با ایده‌هایی که شرکت به آن‌ها تحمیل می‌کند. عملکرد کارمندان باید با تأثیری که در روندهای جاری صنعت به‌جای می‌گذارند سنجیده شود، نه با نتایجی که شرکتتان قبلاً به آن‌ها دست پیداکرده است.

اگر شرکتی بهره‌وری‌اش را صرفاً با نگاه به آمار سابق خود افزایش دهد، بازی را به رقیبان خواهد باخت.

سرعت و چابکی کسب‌وکارتان را به‌وسیله‌ی معیارهای پویا بسنجید

دیدگاه‌های قدیمی نرخ‌های تغییر، امروز دیگر رقابتی نیستند. اجازه ندهید که دیدگاه ذهنی شما، روی واقعیت سایه بیفکند. برای پیشرفت مؤثر، باید تعداد پروژه‌های جدید، زمان و منابع موردنیاز را محاسبه کنید و همچنین میزان بازده درآمد، رضایت مشتری و صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان را اندازه‌گیری کنید. به‌علاوه همیشه در پی یافتن معیارهای جدید باشید.

ایده‌ی فروشگاه‌های معمولی را رها کنید

این روزها، شما به طرح و فرم متفاوتی از خرده‌فروشی برای جوامع شهری نیاز دارید و دیگر یک فروشگاه معمولی محله‌ای کارایی خاصی برایتان نخواهد داشت. برخی از این فروشگاه‌ها هیچ محصول باب روزی برای فروش ندارند و حتی به سفارش گرفتن و تحویل محصولات برای روز بعد فکر نمی‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر با استفاده از سبک‌های پیشرو، همه‌ی نیازهای فروشگاه‌های مجاور را نیز تأمین می‌کنند.

Retailers events

برای مشتریانتان یک تجربه‌ی غیر آنلاین به‌یادماندنی فراهم کنید

فقط خرده‌فروشی‌ها می‌توانند روابط واقعی انسان‌ها را منعکس کنند و این فرصتی عالی برای فراهم کردن تجارب خاطره‌انگیز برای مشتریان است. نقطه‌ی قوت خود را پیدا کنید. این مزیت خاص شما، مثل قیمت و حجم فروش قابل‌رقابت نیست. این روزها مشتریان به مسائل مهم‌تری مثل توجه به محیط‌زیست یا فعالیت‌های اجتماعی، بیشتر توجه می‌کنند.

رشد در بازارهای نوظهور جهانی را در اولویت قرار دهید

به‌جای اینکه فقط یک منطقه‌ی جغرافیایی را پوشش دهید، از تکنولوژی و منابع کم‌هزینه‌ای که شما را به سمت فرصت‌های جهانی سوق می‌دهند استفاده کنید. همیشه بازارهایی وجود دارند که فرهنگ یا محصولات خاص خود را به‌صورت آنلاین ارائه نمی‌کنند.

اجتماعی تشکیل دهید که مشتریان در آن باهم دیدار کنند

فروشگاه‌های خرده‌فروشی هوشمند، از رویدادهای زنده یا اجتماعاتی که مشتریان را کنار هم قرار می‌دهند، پشتیبانی می‌کنند و به خواسته‌های اجتماعی مردم  و تجارب انسانی که به‌صورت آنلاین قابل‌عرضه نیستند، توجه می‌کنند. تجربه‌ای که در آن، یک فنجان قهوه به مشتریانتان تعارف می‌کنید یا به هر روشی آن‌ها را سرگرم می‌کنید، فرصتی عالی برای شما است.

اگر تازه می‌خواهید کسب‌وکار خرده‌فروشی خود را راه‌اندازی کنید، باید به مبانی این حرفه توجه کنید و تیم خوبی تشکیل دهید. ولی اگر پیش‌ازاین مشغول کار بوده‌اید، شرایط  شما کمی سخت‌تر است. باید بسیاری از عادات قدیمی خود را کنار بگذارید، شاید مجبور شوید کارمندانتان را جایگزین کنید و مدل جدیدی برای کسب‌وکارتان طراحی کنید.

شاید زمین‌های آن‌طرف حصار سبزتر باشد. اگر نتوانید خودتان را با تغییرات هماهنگ کنید و همقدم با زمان پیش روید، کسب‌وکارتان آن‌قدر دوام نمی‌آورد که مزایای آن را حس کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات