مزایای توجه به فضای مشارکتی کارمندان

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت‌هایی که در پی جلب رضایت کارمندانشان هستند، در بلندمدت به شهرت و اعتبار بهتری دست پیدا می‌کنند و مشتریان خشنودتری خواهند داشت.
تبلیغات

حتماً تاکنون زیاد شنیده‌اید که مدیران می‌گویند: «کارمندان بزرگ‌ترین دارایی ما هستند.» اما وقتی نحوه‌ی برخورد همین مدیران را با این دارایی‌های ارزشمند می‌بینید، متوجه می‌شوید که اصلا این‌طور نیست. مدیران اجرایی زیادی وجود دارند که بالاترین خدمتشان به کارمندان، تعریف و تمجید ظاهری از آن‌ها است.

البته تعریف کردن از کارمندان ایده‌ی بدی نیست. این همان چیزی است که کارمندان دوست دارند بشنوند و برای مدتی، آن‌ها را باانگیزه نگه می‌دارد. مشکل اینجا است که عمل مدیران با حرف‌هایشان بسیار متفاوت است؛ زیرا برای اغلب آن‌ها «سود» مهم‌تر از هر چیز دیگری است. در درجه‌ی بعدی، مشتریان و درنهایت کارمندان موضوعاتی هستند که ذهن مدیران را مشغول می‌کنند. برای اثبات این موضوع، اگر به کلیه‌ی نظرسنجی‌های یک دهه‌ی اخیر نگاهی داشته باشید، می‌بینید که تنها ۳۰ درصد از کارمندان به کارشان علاقه دارند و حاضرند همه‌ی انرژی خود را به آن اختصاص دهند. این امر نتیجه‌ی افق دید و تفکر کوتاه‌مدت مدیران آن‌ها است.

ولی اگر کارمندان را اولویت اول شرکت قرار دهید، شاهد ۷ نتیجه‌ی شگفت‌انگیز خواهید بود:

افزایش نرخ حفظ و ابقای کارمندان

مطالعات مأسسه‌ی «های گروپ» نشان می‌دهد کارمندانی که خود را به کارشان متعهد می‌دانند، ۸۷ درصد احتمال کمتری برای ترک شرکت فعلی‌شان دارند. استعفا یا رها کردن شغل نه‌تنها تأثیر مخربی روی کسب‌وکار و خدمات شما خواهد داشت، بلکه هزینه‌ای اضافه هم بابت استخدام‌ کارکنان جدید و آموزش آن‌ها به شما تحمیل می‌کند. هزینه‌ای که مجموع این مشکلات به شرکت شما وارد می‌کند، برابر با ۱۶ تا ۲۱۳ درصد (بسته به نقش و شغل کارمندان) حقوق و دستمزد است.

 Employee Engagement

افزایش بهره‌وری 

کارمندان خوشحال، کارایی بالاتری دارند و افرادی که خودشان را به کار متعهد می‌دانند، دقیقا در این دسته قرار می‌گیرند. وقتی کارمندان در پروسه‌های شرکت با یکدیگر همکاری دارند، احساس می‌کنند با شرکتشان در ارتباط هستند. آن‌ها حس می‌کنند کاری که انجام می‌دهند برای دیگران از اهمیت بالایی برخوردار است و درنتیجه بیشتر و سخت‌تر تلاش می‌کنند. مؤسسه‌ی گالوپ می‌گوید اجرا و عملکرد کارمندان متعهد و مشارکتی، ۲۱ درصد بهتر از اجرای کارمندانی است که با شغلشان رابطه‌ای برقرار نمی‌کنند. گرچه بررسی‌های دیگر این آمار را بالاتر برآورد می‌کنند؛ ولی همین ۲۱ درصد، افزایش قابل‌توجهی در میزان بهره‌وری است.

افزایش سودآوری

شرکت‌هایی که از مشارکت کارمندانشان برخوردار هستند، سود بیشتری کسب می‌کنند. تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ توسط تاور پرینز صورت گرفت، نشان داد درآمد جاری شرکت‌هایی که با کارمندان متعهد کار می‌کردند، در طول یک دوره‌ی ۱۲ ماهه ۱۹ درصد افزایش داشت؛ در مقایسه با کاهش ۳۳ درصدی درآمد شرکت‌هایی که عملیات خود را با کارمندان غیر متعهد جلو می‌بردند. درواقع ما یک تفاوت ۵۱ درصدی در سودآوری این دو گروه از شرکت‌ها شاهدیم.

افزایش شهرت و اعتبار شرکت

کارکنان بهترین سفیران و نمایندگان شرکت شما هستند و آنچه در مورد شما می‌گویند تأثیر مستقیمی بر شهرت شرکت دارد. کارمندان خوشحالی که از شرکت شما به‌خوبی یاد می‌کنند، اعتبار و جذابیت کسب‌وکارتان را در نظر دیگر کارمندان بالقوه و همچنین مشتریان احتمالی افزایش می‌دهند.

عکس این قضیه نیز صادق است. کارمندان غیر متعهدی که با کارشان رابطه برقرار نمی‌کنند، می‌توانند شهرت شرکت شما را به نابودی بکشند.

 Employee Engagement

افزایش رضایتمندی مشتریان

ریچارد برانسون می‌گوید: «به کارمندانتان بیش از مشتریان اهمیت بدهید. در این صورت آن‌ها بهترین خدمات را به مشتریانتان ارائه می‌کنند.» مطالعات شرکت تمکین در سال ۲۰۱۶ نشان می‌داد شرکت‌هایی که در بخش خدمات مشتریان خود عالی عمل می‌کردند، ۱.۵ برابر دیگر شرکت‌ها، از کارمندان متعهد بهره گرفته بودند.

اگر مشتریان شادتر و راضی‌تری می‌خواهید، باید تیم‌های خشنود و متعهدی داشته باشید.

کارمندان سالم‌تر و مرخصی‌های استعلاجی کمتر

کارمندانی که واقعاً به کارشان متعهد هستند، روزهای غیبت کمتری دارند؛ یعنی به‌طور متوسط ۳.۵ روز در سال. غیبت کارمندان از شرکت به دلایل (یا بهانه‌های) بیماری و پزشکی، عملیات اجرایی شما را مختل می‌کند و بار بیشتری به سایر کارمندان تحمیل می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند که در آمریکا، غیبت‌های پزشکی کارمندان سالانه ۲۲۸.۵ میلیون دلار به شرکت‌ها هزینه وارد می‌کند. درحالی‌که پرسنل متعهد و همکار، غیبت‌های کمتری دارند که به معنی کاهش هزینه‌های جاری شرکت‌ها است.

کاهش استرس

بین شادی و کاهش استرس، رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. تیم‌های خوشحال نه‌تنها بهره‌وری بیشتری دارند، بلکه تحت تأثیر استرس کمتری هم قرار می‌گیرند. این سناریو به ایجاد یک محیط کار شاداب کمک می‌کند.

به کارمندانتان بیش‌ازپیش اهمیت بدهید و اطمینان حاصل کنید که مشارکت بالای آن‌ها، فقط شعاری نیست که از زبان مدیران شنیده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات