رفتارهایی که در بهبود کار تیمی مؤثرند

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کار تیمی مفید و مؤثر بیش از همه به گفتگو و انتقاد سازنده بستگی دارد. به همین دلیل اعضای تیم باید به‌راحتی در مباحثات شرکت کنند.
تبلیغات

مباحثات کاری، معمولاً به سه قسم تبدیل می‌شوند. نوع اول، استدلال سیاستمدارانه است که در آن مهم‌ترین موضوعات مورد نقد و بررسی قرار نمی‌گیرند. جلسات مکرری برگزار می‌شوند" ولی کسی از سوژه‌ی اصلی سخن به میان نمی‌آورد. شما بیش از اینکه روی نتیجه و خروجی مباحثات متمرکز باشید، مواظب هستید که چه‌ حرف‌هایی را «نباید» بزنید. دسته‌ی دوم، منازعات مخرب هستند که در آن‌ها همه‌چیز حالت شخصی و احساسی به خود می‌گیرد. اعضای تیم به حرف یکدیگر گوش نمی‌دهند. افراد بیش از اینکه به یک‌ راه حل مفید فکر کنند، روی محق شناخته شدن و برنده بودن متمرکز هستند.

نوع سوم، برخوردها و مباحثات سازنده است که  از کار تیمی مؤثر و خلاقانه حمایت می‌کند. هیچ مسئله‌ای شخصی تصور نمی‌شود، هر موضوعی که به زبان می‌آید یا اتفاق می‌افتد، فقط به همان جلسه مربوط است. اطلاعات روشن و شفاف هستند و در اختیار همه قرار می‌گیرند. همه‌ی افراد در مباحثات شرکت می‌کنند. در این جلسات، توافق نهایی نتیجه‌ای نیست که به‌اجبار حاصل‌ شده باشد. چنانکه ارسطو می‌گوید «این علامت یک ذهن عالم و بالغ است که از آرا و تفکرات مختلف استقبال می‌کند، بی‌آنکه لزوماً آن‌ها را بپذیرد.»

برای اینکه به این نوع از مباحثات برسیم، اعضای تیم باید سه ویژگی شخصیتی داشته باشند:

teamwork

درهای ذهنتان را باز بگذارید و سؤالات احمقانه بپرسید

شما باید به خودتان اجازه دهید سؤالات احمقانه بپرسید و ایده‌های احمقانه‌ای مطرح کنید. مسلماً زمانی می‌توانید چنین کاری کنید که به همه‌ی اعضای تیم اعتماد داشته باشید و بدانید که از این بابت شما را مسخره نمی‌کنند و مهم‌تر اینکه این مسائل خارج از این جلسه‌ی کاری، جایی مطرح نمی‌شود. شما هرگز نمی‌دانید که یک سؤال یا ایده‌ی احمقانه، ممکن است ایده‌ی فوق‌العاده‌ای را به دیگران الهام کند و شاید اصلاً آنچه می‌خواهید بگویید برخلاف تصور، اصلاً بی‌ربط و سبک‌سرانه نباشد. معمولاً ایده‌های بزرگ از حواشی دانش حاصل می‌شوند؛ یعنی همان‌جایی که اغلب ایده‌های احمقانه پرسه می‌زنند.

به‌راحتی دیگران را به چالش بکشید

هنگامی‌که یک سؤال یا ایده‌ی احمقانه می‌شنوید، باید آن‌قدر احساس راحتی کنید که بتوانید آن را به چالش بکشید. بگویید این ایده بی‌ربط و بی‌معنی است. از آن انتقاد کنید. بازخورد خود را صادقانه و بدون اینکه بخواهید به‌ طرف مقابل آسیبی بزنید، اظهار کنید؛ ولی بیش‌ازحد خودتان را مقید به سازگاری نکنید. تمایل شما به ارائه‌ی چنین بازخوردی، فرد مقابل را قادر می‌سازد که ایده‌ی خود را بهبود دهد.

برای دریافت بازخورد، اعتمادبه‌نفس کافی داشته باشید

شما باید آن‌قدر اعتمادبه‌نفس داشته باشید که چنین انتقادی را از سمت دیگران بپذیرید؛ بدون اینکه مسئله را شخصی یا احساسی کنید یا بخواهید حالت تدافعی به خودتان بگیرید. شما باید به بازخوردها به‌خوبی گوش فرا دهید. حتی اگر فقط ۱۰ درصد از انتقاد وارده درست باشد، بازهم از ادراک یک انسان ناشی شده است. مسئله را از نگاه مخاطب ببینید، ایده‌ی خود را بر اساس این بازخوردها تصحیح کنید و اجازه ندهید که موردانتقاد قرار گرفتن، آسیبی به شما بزند.

به یاد داشته باشید که این سه ویژگی، دو پیش‌نیاز اصلی دارند: اعتماد بین اعضای تیم و تمایل همه‌ی افراد تیم به این خصوصیات.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات