چگونه تیمی با انرژی مثبت بسازیم

پنج‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
تشکیل تیم را می‌توان مهم‌ترین مرحله برای شروع هر کسب و کاری نامید. ساختن یک تیم با انرژی و اهداف مثبت، آرزوی هر مدیر و کارآفرین است.
تبلیغات

اگر سابقه‌ی کار کردن با تیمی با انرژی مثبت داشته باشید؛ حتما می‌دانید که در زمان کار کردن در این شرایط، با تمایل و اشتیاق بیشتری کار می‌کنید. مشغول بودن در یک تیم مثبت، ایده‌های بیشتر و کارآمدتری نیز در ذهن شما ایجاد می‌کند. علاوه بر موارد گفته‌شده، به خاطر تمرکز و اشتیاق بالا، بهترین کارهای شما در طول عضویت در چنین گروه‌هایی اجرا شده‌اند.

تیم‌هایی با انرژی و رفتار مثبت، علاوه بر شاداب بودن و ایجاد حس خوب در اعضا، موفقیت‌های بیشتری نسبت به تیم‌های درگیر کسب خواهند کرد. به همین دلیل، از وظایف اصلی یک رهبر کسب و کار، ایجاد تیمی با انرژی و روحیات مثبت است.

مزایای تیم با انرژی مثبت

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که افراد شاد بیش از بقیه به موفقیت‌های شغلی دست پیدا می‌کنند. این افراد در کار خود با سرعت بیشتری نسبت به کارمندان دیگر پیشرفت می‌کنند. از سوی دیگر، افراد شاد و با انرژی مثبت، خلاقیت بیشتری دارند و به‌راحتی با بقیه تشکیل گروه می‌دهند.

راه های شاد شدن

تحقیقی دیگر نشان می‌دهد که مثبت بودن، آثار بلندمدتی نیز خواهد داشت. وقتی فردی با انرژی مثبت کار کند، پتانسیل بالایی برای تولید حرکات مثبت دیگر خواهد داشت. این فرد به‌عنوان مثال به‌راحتی خصوصیات جدید مثبت مانند کنجکاوی، هوشیاری، جستجوگری و خلاقیت را در خود ایجاد می‌کند. به بیان خلاصه، افراد و تیم‌ها هرچقدر شادتر باشند، خلاق‌تر خواهند بود.

چگونه رهبری با انرژی مثبت باشیم؟

اغلب تیم‌ها به خاطر داشتن مدیران مثبت، انرژی مثبت خواهند داشت. به همین دلیل است که تمرکز بر ایجاد انرژی مثبت در خود، سلامت روحی و جسمی و افزایش هوش هیجانی یک رهبر قدم‌های اول در تشکیل تیم مثبت هستند. مارتین سلیگمن یک روانشناس است که ۵ فاکتور را برای شاد بودن در نظر می‌گیرد. این فاکتورها که به‌اختصار PERMAA نامیده می‌شوند، عبارتند از:

  • روحیات مثبت
  • تعهد
  • ارتباطات مثبت
  • هدف داشتن
  • موفقیت
  • در گام اول مشخص کنید که کدام‌یک از این موارد را می‌توانید افزایش دهید. سپس برای بهبود هر یک در زندگی شخصی تلاش کنید. فراموش نکنید که هرچه در زندگی شادتر باشید، بهتر عمل خواهید کرد.

    سپس به سراغ مسائل کاری بروید و بخش‌هایی که در آن قوی هستید، مشخص کنید. آیا از نقاط قوت خود اطلاع دارید؟ چند وقت یک بار از آن‌ها استفاده می‌کنید؟

    مدیر موفق

    زمانی که افراد از نقاط قوت خود برای بهبود کسب و کار و اهداف سازمان استفاده کنند، انرژی بهتری دریافت خواهند کرد. برای رسیدن به این هدف ابتدا لیستی از نقاط قوت خود تهیه‌ کنید و سپس ببینید چگونه می‌توانید از این نقاط برای رسیدن به خوشحالی و موفقیت استفاده کنید.

    در نهایت روی هوش هیجانی خود کار کنید. هوش هیجانی یک مهارت اساسی رهبری است. این مهارت علاوه بر ایجاد دیدی مناسب از هیجانات و روحیات شخصی، به شما کمک می‌کند احساسات و نیازهای افراد دیگر را نیز درک کنید.

    رهبران با هوش هیجانی خوب، نکاتی را که احساسات به آن‌ها منتقل می‌کند، درک  و از انتقال احساسات منفی به دیگران جلوگیری می‌کنند.

    از بین بردن موانع برای رسیدن به انرژی مثبت

    کار تیمی

    قبل از شروع به ایجاد انرژی مثبت در تیم، باید موانع احتمالی را از بین ببرید. اگر تیم شما با انرژی مثبت شروع کند و سپس به موانعی در این زمینه برخورد کند، این حرکت و توقف‌ها برای آن‌ها بسیار مضر خواهد بود.

    نتایج یک تحقیق نشان می‌دهند که رضایت و نارضایتی به‌صورت کامل متضاد نیستند. به بیان دیگر، شما با از بین بردن عوامل نارضایتی می‌توانید قدم اول در رسیدن به رضایت شغلی را بردارید و در قدم بعدی، عوامل مثبت را به تیم تزریق کنید. اجرای هر دوی این مراحل برای رسیدن به تیمی مثبت الزامی است.

    به‌عنوان مثال، عواملی مانند سیاست‌های دست و پاگیر یا تبعیض‌های پرداخت حقوق می‌تواند جزو عوامل نارضایتی در افراد تیم باشد. محیط کار نیز از عواملی است که می‌تواند انرژی مثبت و انگیزه را از بین ببرد. راحت بودن، تمیز بودن، روشن بودن و امن بودن از عوامل اصلی و اولیه‌ی یک محیط کار مناسب هستند. عوامل دیگر مانند تعادل زندگی شخصی و کاری، به رسمیت شناختن کارمندان و درگیر کردن آن‌ها در مسائل، می‌توانند نقش مهمی در شاد بودن اعضای تیم داشته باشند. همیشه افراد را به خاطر کارهای مثبت تشویق کنید و علاوه بر آن، مطمئن شوید که تعادل زندگی کاری و شخصی آن‌ها حفظ شده است.

    مدیریت کردن با انرژی مثبت

    مدیر

    بعد از این که موانع را از جلوی راه تیم برداشتید، نوبت به مدیریت کردن با انرژی مثبت می‌رسد. برای این هدف راه‌های مختلفی وجود دارد:

  • تیم‌هایی که درک کاملی از هدف کار خود دارند، بیش از تیم‌های دیگر احساس تعهد می‌کنند. به همین دلیل ایجاد چشم‌انداز و اهداف مشخص از مراحل اساسی تعریف وظایف و پروژه‌ها است. تعیین این موارد، برای مشخص کردن هدف عمیق‌تر کارِ در حال انجام شما حیاتی است.
  • ساختار تیم را مشخص کنید. وظایف افراد را به‌خوبی به آن‌ها منتقل و نقش هر فرد را تعیین کنید. خروجی مورد نیاز تیم را به‌خوبی شرح دهید و انتظارات خود را نیز به‌روشنی بیان کنید. چارت تیمی اثر بسیار مثبتی برای تشکیل تیم شاد خواهد داشت. این چارت، تمرکز را به افراد منتقل می‌کند و مسیر را به آن‌ها نشان می‌دهد. در نهایت اگر اعضای تیم شما از آنچه انجام می‌دهند آگاه باشند و دلیل آن را نیز درک کنند، همگی در یک مسیر حرکت خواهند کرد.
  • اهداف و وظایف هر فرد را بررسی کنید و ببینید که آیا با اهداف بلندمدت شرکت همخوانی دارد یا خیر. اگر نتوانید این موارد را مشخص کنید، اعضای تیم دچار افت انگیزه خواهند شد؛ چرا که از تأثیر مثبت کارشان روی شرکت مطمئن نیستند.
  • به یاد داشته باشید که شما به‌عنوان یک مدیر نقشی اساسی در روحیات روزانه‌ی افراد دارید. شما باید به‌خوبی به آن‌ها انرژی بدهید و در حل کردن چالش‌های روزانه به آن‌ها کمک کنید.
  • مدیریت تیم

  • اعضای تیم را از اتفاقات داخل سازمان مطلع کنید. هرچه با کارمندان خود شفاف‌تر باشید، اعتماد بیشتری ایجاد خواهید کرد و در نتیجه ارتباط بهتری هم با اعضا خواهید داشت. جلساتی دوره‌ای برای بررسی تغییرات و بروزرسانی‌های شرکت برگزار کنید. این جلسات به اعضا نیز اجازه می‌دهند تا نگرانی‌های خود را بیان کنند.
  • به افراد اختیار دهید تا با روش خود مسائل را حل کنند. می‌توانید وظایف مهم‌تر را به آن‌ها محول کنید و اجازه دهید راه حل را خودشان پیدا کنند.
  • منابع مورد نیاز برای انجام کارها را به تیم بدهید. افراد باید ابزار و منابع کافی برای کار روی پروژه‌ها داشته باشند تا با انرژی بهتری کارها را پیش ببرند.
  • سعی کنید از اعضای تیم در مورد کارشان و مشکلات احتمالی نظر بخواهید. بیشترین عوامل ناامیدی آن‌ها را بیابید و برای رفع آن‌ها تلاش کنید.

    تقویت انرژی مثبت

    شاد

    مثبت بودن یک عادت است. با تقویت روزانه‌ی این ویژگی، تیم خود را به‌صورت بلندمدت، مثبت کنید. این کار نیاز به تمرکز و انضباط داشته و البته نتایج بلندمدت عالی دارد.

  • در قدم اول سعی کنید در تیم خود اعتمادبه‌نفس ایجاد کنید. این کار با دادن اختیارات شروع می‌شود. علاوه بر آن، با تشویق و قدردانی از موفقیت‌ها، اعتمادبه‌نفس را به افراد تزریق کنید. روش دیگر، تشویق کردن افراد به پیشرفت شخصی و توسعه‌ی مهارت‌ها است.
  • همان‌طور که می‌دانید، رفتار غلط یک فرد می‌تواند تیم را به‌کلی خراب کند.اگر فردی با رفتار منفی در تیم دارید، قبل از این‌که تیم را بیمار کند اقدامی اساسی انجام دهید. سعی کنید با این افراد به‌آرامی و احترام صحبت کنید و دلیل مشکلات آن‌ها را بیابید. سپس برای حل آن‌ تلاش کنید.
  • استفاده از جملات انگیزشی نیز می‌تواند برای افزایش روحیه و انرژی مثبت تیم مؤثر باشد. این جملات می‌توانند در مقابله با افکار مخرب درونی مفید باشند.
  • تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات