چگونه در محیط کار، فردی آزاردهنده نباشیم

پنج‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برخی کارمندان آگاهانه یا ناآگاهانه، رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که باعث ناراحتی و آزار همکارانشان می‌شود. بااین‌حال بیشتر خصوصیات منفی قابل اصلاح هستند.
تبلیغات

برخلاف آنچه تصور می‌کنیم، بسیاری از افرادی که رفتار آن‌ها را در محیط کار زننده و ناراحت‌کننده می‌دانیم، خودشان هم از بازخورد همکارانشان خشنود نیستند. آن‌ها نمی‌دانند چه اشتباهاتی باعث می‌شود دیگران واکنش مثبتی به حضور آن‌ها نشان ندهند.

وب‌سایت inc برای این دسته از افراد، چند توصیه‌ی کاربردی دارد و معتقد است که آن‌ها باید هرچه زودتر انجام یک سری عادت‌های خود را متوقف کنند:

ایده‌های دیگران را ندزدید

وقتی ایده‌ی خوبی از دیگران می‌بینید، آن را به اسم خود ثبت نکنید یا به رؤسا تحویل ندهید. برخی از افرادی که طبیعت مستقل گرایی دارند، بیشتر در معرض این اشتباه هستند: اغلب آن‌ها بدون اینکه به یاد بیاورند این ایده قبلاً توسط فرد دیگری بیان‌ شده است، آن را اظهار می‌کنند.

اگر فکر می‌کنید تابه‌حال به چنین اشتباهی دست‌زده‌اید، باید نسبت به خودتان هوشیارتر باشید. پیش از اینکه ایده‌های درخشانتان را با دیگران در میان بگذارید، خوب فکر کنید و ببینید آیا قبلاً کسی چنین اندیشه‌ای را بیان نکرده است؟ در این صورت امتیاز ایده را به همان فرد واگذار کنید.

اگر این کار را نکنید، به‌مرور دیگران متوجه خطای شما می‌شوند و فرض را بر این می‌گذارند که شما یک همکار واقعی و قابل‌ اعتماد نیستید. یا حتی بدتر، ممکن است شما را به‌عنوان دزد ایده‌ بشناسند؛ فردی که با استفاده از خلاقیت دیگران خود را بالا می‌کشد.

در عوض، به حرف‌ها و تفکرات دیگران خوب گوش دهید و بیندیشید که خودتان چه نکته‌ای برای اضافه کردن یا بهبود این ایده دارید و آنچه به ذهنتان می‌رسد، با همان فرد در میان بگذارید.

Avoid Being a Jerk in the Workplace

مدام انتقاد نکنید

بیان مستقیم و صریح نقطه‌نظرها اصلاً بد نیست. ولی وقتی موضوعی منفی در میان باشد، ممکن است به‌جای انتقاد سازنده، روحیه‌ای تهاجمی یا بهانه‌جو به خود بگیرید.

شما با ذکاوت و زیرکی، می‌توانید اوضاع را عوض کنید: یک جمله‌ی مثبت بگویید و انتقاد خود را ماهرانه در لفافه‌ی جمله‌ی مثبت اظهار کنید. در پایان، دوباره به نقاط قوت فرد مخاطب برگردید.

اطمینان حاصل کنید که تعاریف شما از مخاطب، به موضوعی که ذهن شما را درگیر کرده مرتبط است. مثلاً اگر به او بگویید امروز زیبا به نظر می‌رسد و بعد جمله‌ای تهاجمی در مورد ایده‌ی او به زبان بیاورید، نه ظرافت عمل داشته‌اید و نه می‌توانید مانع از ناراحتی او شوید. برعکس، قدردانی و تشکر از اینکه او وقتش را در اختیار شما گذاشته است و با شما همفکری می‌کند، یک‌ قدم مثبت به شمار می‌رود.

وقت دیگران را تلف نکنید

این گزینه به‌خصوص در مورد افرادی مصداق دارد که جلسات کاری را به انحصار خود درمی‌آورند. آن‌ها جلسات را به ماراتون گفتگوهای بی‌حاصل تبدیل می‌کنند و وقت صحبت کردن دیگران و کارهایی را که در دستور جلسه قرار دارند، هدر می‌دهند.

این کار را نکنید.

از اهمیت فرصتی که در اختیار دارید آگاه باشید و به این فکر کنید که چقدر از فرصت و زمان دیگران استفاده می‌کنید. افرادی که اهل فضل فروشی یا شکایت و گلایه‌ی مداوم هستند، بیشتر در این گروه قرار می‌گیرند.

از معاشرت و پاسخگویی به دیگران طفره نروید

کارمندانی که به ایمیل دیگران پاسخ نمی‌دهند، تماس‌های تلفنی را نادیده می‌گیرند و در سالن و راهرو به هیچ‌کس سلام نمی‌کنند، تأثیر خوبی روی همکارانشان نمی‌گذارند.

در عوض پاسخگو و اجتماعی باشید، در اداره یا شرکت با همه  از دربان گرفته تا مدیر بخش سلام و احوالپرسی کنید.

وقتی ایمیل می‌زنید، احترامات صمیمانه را فراموش نکنید. متن خود را با عبارت «با سلام و احترام» شروع کنید و با عبارت «با آرزوی موفقیت» به پایان ببرید. در غیر این صورت فردی بی‌ادب تلقی می‌شوید.

همه‌ی این اقدامات، کارهای بسیار ساده‌ای هستند. شما می‌توانید از همین حالا شروع کنید و به‌سادگی اعتبار بهتری به دست بیاورید. اگر هم دوست ندارید، به یاد داشته باشید که هیچ‌کس نمی‌خواهد با یک همکار بداخلاق کار کند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات