جملات مخرب در محیط کار

جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انتخاب عبارات و جملات مناسب در مکالمات کاری اهمیت بالایی دارد. جملات شما می‌توانند تخصص و تجربه و حتی آینده‌ی کاری را تحت تأثیر قرار دهند.
تبلیغات

ما توجه زیادی به حرفه‌ای به نظر رسیدن در محیط کار می‌کنیم، اما به‌اندازه‌ی کافی به حرفه‌ای صحبت کردن فکر نمی‌کنیم. این‌که چه چیزی می‌گویید و چگونه آن را بیان می‌کنید در نشان دادن جدیت شما به شنونده تأثیرگذار است.

در این مقاله زومیت چند عبارت را معرفی می‌کنیم که می‌توانید هر روز در بسیاری از محیط‌های کاری بشنوید. قصد و نیت گوینده هرچه باشد، پیام واقعی که می‌فرستد بی‌تجربگی و عدم تعهد است، نه اثری که اکثر مردم قصد ایجادش را دارند. اگر خودتان را در حال گفتن این عبارات یافتید، ادامه‌ی صحبتتان را متوقف کنید:

۱. تقصیر من نیست

راهی وجود ندارد که این عبارت را از ناله و سرزنش جدا کرد. حتی اگر این مسئله حقیقت داشته باشد، تأثیر بدی بر شنونده می‌گذارد. پاسخ‌گو باشید و مسئولیت کاری را که انجام دادید بر عهده بگیرید. زمانی که اشتباهی رخ می‌دهد، تمرکزتان را به‌جای عیب‌جویی، بر حل مشکل و پیش‌گیری از وقوع دوباره‌ی آن بگذارید. اشتباه کردن بخشی از یادگیری است، اما عذر و بهانه تراشیدن و عیب‌جویی از دیگران کشنده‌ی رفتار حرفه‌ای است.

۲. من نمی‌توانم

زمانی که می‌گویید نمی‌توانم فعالیتی را انجام دهم، در واقع عدم اعتمادبه‌نفس و عدم تمایل به ریسک کردن را نشان می‌دهید. به‌جای این کار یکی از این عبارات را امتحان کنید: «این یک حوزه‌ی جدید برای من است، اما تمایل دارم که آن را امتحان کنم» یا «اگر به مانعی برخوردم می‌توانم از شما کمک بگیرم؟» یا «قطعا علاقه دارم که این در این حوزه اطلاعاتی به دست بیاورم».

۳. من راغب به انجام آن نیستم

اگر شما بگویید تمایل ندارید؛ یک چالش را پس زده‌اید و در واقع گفته‌اید که اولویت‌هایتان از گروه و یا سازمانتان اهمیت بیشتری دارند. اگر می‌خواهید برتر باشید، باید با مسائل ناخوشایند راحت‌تر باشید.

۴. چه سودی برای من دارد؟

اگر فقط به خودتان و چگونگی کسب سود فکر کنید، شخص خودخواهی به نظر خواهید رسید و اکثر سازمان‌ها صبر و بردباری کمی برای افرادی که عضوی از گروه بودن را نمی‌پذیرند، دارند. برای موفق بودن، بیشتر روی «ما» تمرکز کنید.

relation

۵. من نمی‌توانم با او کار کنم

انتخاب افرادی که نمی‌خواهید با آن‌ها کار کنید، نه‌تنها باعث می‌شود شما غیر‌حرفه‌ای به نظر برسید، بلکه شما را بی‌تجربه و آماتور نشان می‌دهد. یاد بگیرید که از پس تضاد‌ها و ناسازگاری‌ها بربیایید و به هنگام نیاز تفاوت‌های مجزایی داشته باشید. اگر افراد دیگر اهانت، آزار یا رفتار‌های تهدیدآمیز انجام دادند، به مسئول ذی‌ربط گزارش دهید.

۶. من بی‌حوصله‌ام

این مورد می‌تواند بیشتر از سایر موارد زیان‌آور باشد. به نظر شما زمانی که صدای شما این حقیقت را بیان می‌کند که شغل خسته‌کننده و  کسالت‌باری دارید، اطرافیان چه فکری می‌کنند؟ شغل شما باید در شما شور و ذوق و جدیت ایجاد کند یا حداقل برای همه‌ی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید راغب و بشاش باشید. اگر به چالش بیشتری احتیاج دارید، فعالیت جدیدی پیدا کنید و آن را انجام دهید.      

۷. من سعی می‌کنم

سعی کردن به معنی انجام دادن نیست. شما می‌توانید تلاش کنید اما موفق نشوید یا برای موضوعی خاص تلاش کافی نکنید. اگر با هدف و پشتکار تلاش کنید، برای به دست آوردن آن قدم جدی برمی‌دارید. تنها در این حالت قول بدهید. پس به‌جای گفتن «تلاش می‌کنم»، با اطمینان بگویید «انجام می‌دهم».

در پایان، بهترین راه برای این‌که با‌تجربه‌تر و حرفه‌ای‌تر در محیط کار به نظر برسید این است که با دقت به هر کلمه‌ای که بیان می‌کنید گوش دهید و از خودتان بپرسید آیا این کلمات معنایی را که در ذهن در نظر دارید بیان می‌کنند؟ اجازه بدهید کلماتتان به بهترین شکل در اختیارتان باشند، به خودتان اطمینان داشته باشید و به‌زودی احترامی را که می‌خواهید، به دست خواهید آورد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات