ویژگیهایی که نشان می‌دهند شما آماده کارآفرینی هستید

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ساختن یک کسب‌وکار همیشه مستلزم سخت‌کوشی، اراده و تعهد است. چگونه می‌توانید متوجه شوید که برای این مسیر آماده هستید؟
تبلیغات

اغلب مالکان کسب‌وکار ادعا می‌کنند به کارشان متعهدند؛ اما هنگامی‌که در شرایط سخت قرار می‌گیرند، سریعاً به دنبال کسی می‌گردند که بجای آن‌ها تصمیم‌گیری کند یا در چالش‌های پیچیده، عوامل و فاکتورهای خارجی را سرزنش می‌کنند و به دنبال مقصر می‌گردند. هنگامی‌که در جاده‌ی موفقیت حرکت می‌کنید، همیشه دست‌اندازهایی هستند که شما را متوقف کنند.

برخی معتقدند که موفقیت فقط به شانس و استعداد بستگی دارد. برخی دیگر فقط خوش‌شانسی را عامل اصلی موفقیت می‌دانند. ولی مارک کوبان در وبلاگ خود می‌نویسد برای او هزینه‌ی بهره بردن از این خوش‌شانسی، معادل با ساعت‌های زیاد کار و تلاش و مسئولیت‌پذیری بوده است. او وقتی اولین شرکت خود را تأسیس کرد، هر شب تا ساعت ۲ بیدار می‌ماند تا ویژگی‌های نرم‌افزارهای جدید را مطالعه کند و تقریباً ۷ سال به هیچ تعطیلاتی نرفت.

هاوارد شولتز مدیرعامل استارباکس، بعد از این‌همه سال کار، بازنشستگی و بازگشت مجددش به شرکت، هنوز هر روز ساعت ۶ صبح به اداره می‌رسد و تا ۷ شب هم کار خود را ادامه می‌دهد. کار برای او به همین‌جا خاتمه نمی‌یابد: شب که به خانه می‌رسد، تازه باید با کارمندان خارجی‌اش صحبت کند. او شنبه‌ها هم به اداره می‌رود و یکشنبه‌ها هم ایمیل‌هایی را که از هزاران کارمند به دستش می‌رسد، مطالعه می‌کند؛ این تعهد به کار است.

از طرف دیگر، کارآفرینانی هستند که همیشه از رؤیاهایشان صحبت می‌کنند. اینکه می‌خواهند رئیس خودشان باشند و کسب‌وکار خودشان را مدیریت کنند. واقعیت این است که اگر شما با اهتمام و سختگیری به کارتان متعهد نباشید، بهتر است فکر استقلال شغلی را از سرتان بیرون کنید، در شغل قبلی‌تان بمانید و دستورات را اجرا کنید و سر ماه حقوقتان را بگیرید.

مارتین زویلینگ، مؤسس و مدیرعامل Startup Professionals، برخی از نشانه‌هایی را که در دنیای واقعی رهبران کسب‌وکار دیده می‌شود، به این شرح ذکر می‌کند:

commitment

آن‌ها مسئولیت‌پذیرند و فعالانه دیگران را رهبری می‌کنند

کارآفرینان موفق در مشاوره گرفتن از متخصصان تردیدی به خود راه نمی‌دهند؛ ولی علاقه‌ای هم ندارند که تصمیم‌گیری نهایی را به فرد دیگری بسپارند. اگر پروسه‌ها با شکست مواجه شوند، آن‌ها فقط خودشان را سرزنش می‌کنند. بااین‌حال تسلیم نمی‌شوند و دوباره تلاش می‌کنند. آن‌ها دوست ندارند مسئولیت‌های خود را به دیگران محول کنند.

اشتیاقشان به کسب‌وکار، دائمی و همیشگی است

کارآفرینان متعهد، عاشق ایده‌های خود هستند و شما می‌توانید این عشق را در همه‌ی جوانب کار آن‌ها مشاهده کنید. اغلب آن‌ها نه‌فقط برای پول، بلکه برای اهداف بالاتری مثل تغییر جهان کار می‌کنند. آن‌ها از مشاوران و متخصصان کمک می‌گیرند تا حقایق و ساختاری را که به اشتیاقشان اعتبار می‌بخشد، پیدا کنند.

در ارزش‌آفرینی‌های خود، تأیید دیگران را جستجو نمی‌کنند

در عالم کسب‌وکار، خودباوری یکی از ویژگی‌های غیر قابل‌ انکارِ مدارج بالا است. اگر ازجمله افرادی هستید که همیشه نیازمند بازخورد مثبت دیگران هستند و برای باانگیزه ماندن باید تشویق و تأیید شوند، باید بجای کارآفرینی یک شغل ثابت عادی پیدا کنید. بهترین کسب‌وکارها از نوآوری و ابتکارات سرچشمه می‌گیرند که به معنای سفر به ناشناخته‌ها است.

آن‌ها نیازهای تجاری را در اولویت قرار می‌دهند

اگر می‌بینید که نمی‌توانید یک‌لحظه ذهن خودتان را از مسائل مربوط به کسب‌وکار جدا کنید، پس شما عاشق این حرفه هستید. شکی نیست که ارتباطات اجتماعی مهم هستند و باید زمانی از روز را به روابط خود اختصاص دهید؛ اما اگر اولویت شما نیازهای اجتماعی‌تان است نه مشغله‌های کسب‌وکار، شما از شغل کارآفرینی لذتی نخواهید برد.

از حل چالش‌های کسب‌وکار، احساس خشنودی و رضایت می‌کنند

برخی از افراد، چه به دلایل شخصی و چه برای آرامش خاطر، به برنامه‌های مشخص و قابل پیش‌بینی نیاز دارند. کارآفرینان باید انعطاف‌پذیری زیادی داشته باشند و فرض را بر این بگذارند که ساعت‌های کار، طولانی و مداوم است. اگر اتفاقات پیش‌بینی‌نشده شما را آزار می‌دهند و حوادث غیر مترقبه برایتان خوشایند نیست، حتی اگر وارد دنیای کسب‌وکار شوید نمی‌توانید به حرفه‌ی خود متعهد باقی بمانید.

کارشان را به مسافرت و تعطیلات ترجیح می‌دهند

بیشتر صاحبان کسب‌وکار، اغلب به یاد نمی‌آورند چه زمانی یک تعطیلات واقعی (منظور تعطیلاتی است که کارشان را با خود به همراه نبرده باشند) داشته‌اند. ممکن است بگویید این روند سالمی نیست؛ ولی همین امر است که پیروزی در بازار را تعیین می‌کند. بسیاری از کارآفرینان نمایشگاه‌های تجاری یا کمپین‌های معرفی محصول را تفریح و تعطیلات خود می‌دانند.

فکر بازنشستگی برایشان خسته‌کننده است

اغلب کارمندانی که برای شرکت‌ها یا سازمان‌ها کار می‌کنند، حتی اگر بسیار سخت‌کوش و فعال باشند، بازهم منتظر زمان بازنشستگی خود هستند. ولی کارآفرینان حتی اگر میلیون‌ها پروژه را به پایان برده باشند، به بازنشستگی فکر نمی‌کنند. آن‌ها به‌قدری از کارشان لذت می‌برند که کناره‌گیری برایشان بی‌معنا است و حتی نمی‌توانند تا شروع پروژه‌ی بعدی منتظر بمانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات