تکنیکی ساده برای کنترل استرس در محل کار

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بسیاری از افراد در محل کار با وقایع ناراحت‌کننده‌ و استرس ناشی از آن روبه‌رو می‌شوند. تکنیک آرامش‌بخش کارکنان نیروی دریایی آمریکا، روشی ساده برای غلبه بر این استرس است.
تبلیغات

در اغلب مشاغل لحظات دشواری وجود دارد. عده‌ای در برخورد با این رویدادها به‌سادگی با شرایط کنار می‌آیند؛ اما عده‌ای دیگر می‌رنجند و سطح استرسشان بالا می‌رود. در نیروی دریایی (مانند دیگر مشاغل حساس و خطرناک) شرایط تنش‌زای بسیاری به وجود می‌آید. به همین منظور افرادی که در چنین سمتی کار می‌کنند، تکنیک‌هایی برای انعطاف‌پذیری، مدیریت و کنترل استرس می‌آموزند. طبق آزمایشات و اسکن عصبی که از مغز این کارکنان گرفته شده است، برخی از آنان توانایی قابل توجهی در پاسخ به شرایط تهدیدآمیز دارند و مغز آن‌ها می‌تواند به‌خوبی از پس کنترل عاطفی و مدیریت استرس و اضطراب بربیاید.

اما راز آرامش ‌آن‌ها چیست؟

این افراد از کنترل فیزیولوژیکی و جسمی‌ برای غلبه بر هیجان و اضطراب روحی خود استفاده می‌کنند که درواقع اولین گام برای کنترل مغز محسوب می‌شود. کلید این کنترل، تنفس است.

تمرینی ساده برای آرامش

روند تنفسی که برای آرامش انجام می‌شود، شامل ۳ مرحله است که می‌تواند به‌صورت فردی یا گروهی اجرا شود:

۱- چهار ثانیه عمل دم

۲- چهار ثانیه حبس کردن نفس

۳- چهار ثانیه عمل بازدم

استرس کاری

این روند تنفسی را می‌توانید در هر مکان و هر شرایطی از جمله در طول یک مذاکره، قبل از سخنرانی یا حتی حین یک مکالمه‌ی کسل‌کننده انجام دهید. این تکنیک برای افرادی که مدیریت و رهبری جلسات پر هرج‌ومرج را به عهده دارند و این شرایط موجب نگرانی، اضطراب و تحریک‌پذیری‌ آن‌ها می‌شود بسیار مفید خواهد بود. بعد از اجرای این تنفس، تنظیم احساسات این افراد و کنترل آن‌ها بر چالش‌های کاری‌ بهبود پیدا می‌کند.

با تکرار بیشتر این تکنیک می‌توانیم شرایط را در دست بگیریم، با همکاران و کارمندان خود رفتار مؤثرتری داشته باشیم، ریسک کاری خود را کاهش دهیم و روند پیشرفتمان را سالم‌تر هدایت کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات