نارضایتی از شغل و تأثیر آن بر رفتار در محل کار

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اگر احساس می‌کنید که رشد کرده‌اید و موقعیت شغلی که دارید کمتر از توانایی‌های شما است، شاید بد نباشد توجه بیشتری به رفتارتان داشته باشید!
تبلیغات

محققان در دانشکده کسب و کار دانشگاه آتلانتیک فلوریدا، دریافته‌اند کسانی که فکر می‌کنند توانایی‌هایشان بیشتر از شغلشان است، معمولا از شغل و محل کارشان در سازمان ناراضی هستند. این نارضایتی به خستگی و ناامیدی ذهنی تبدیل می‌شود که اثر ناخوشایندی بر رفتار فردی دارد؛ رفتارهایی ناشایست و شاید احمقانه.

پروفسور مایکل هراری در بیان خلاصه‌ی گزارش چنین می‌گوید: «ما برای کارمان تلاش می‌کنیم و انتظار پاداش‌هایی نظیر موقعیت‌های شغلی و ارجمند شمرده شدن داریم. برای کارمندی که خود را بالاتر از موقعیت شغلی‌اش می‌داند، این انتظار برآورده نشده است. این یک تجربه‌ی استرس‌زا برای کارمندان است که سلامتی روانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باعث رفتارهایی نظیر بروز احساسات منفی یا دل‌مردگی می‌شود.»

اگر احساس استرس می‌کنید یا احساس می‌کنید که قدر شما دانسته نمی‌شود، این احتمال وجود دارد که رفتارهای شما با دیگران تحت تأثیر قرار بگیرد و نامطلوب و نامناسب شود.

مقاله کسب و کار

محققین دریافتند کارمندانی که توانایی‌هایشان را بیشتر از شغلشان می‌دانند، «درگیر رفتارهای ناسالم خواهند شد»؛ رفتارهایی نظیر زودتر از محل کار خارج شدن، دیر در محل کار حضور یافتن، قلدری کردن یا حتی دزدی! به‌طور ساده می‌توان گفت اگر اقدامی در دفتر کار باشد که باعث شود روند کاری خود فرد یا سایرین مختل شود، این فرد آن کارها را انجام خواهد داد!

البته تمام افرادی که گمان می‌برند به ارتقاء شغلی نیاز دارند، چنین رفتارهایی از خود بروز نمی‌دهند. محققین گفته‌اند اغلب کسانی که چنین رفتارهایی از آن‌ها سر می‌زند، کارمندانی هستند که در شرکت جوان‌ترین هستند یا تحصیلات بالا و خودشیفتگی زیادی دارند.

به خاطر بسپارید: اگر احساس می‌کنید که درجا می‌زنید، به‌جای آنکه تلافی آن را سر دیگران درآورید، به این فکر کنید که برای دستیابی به اهدافتان چه کارهای دیگری لازم است انجام دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات