مهارت‌های کلیدی برای افزایش اثرگذاری کارآفرینان

جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
رهبران کارآفرین باید با داشتن خصوصیات مناسب رهبری، کسب‌وکار خود را در مسیر موفقیت قرار دهند.
تبلیغات

خیلی از افراد کارآفرین می‌شوند، چون می‌خواهند رئیس خودشان باشند. آن‌ها نمی‌خواهند به کسی جواب پس دهند. این‌ها افرادی هستند که تصور می‌کنند رهبران کارآفرین، افرادی مستقل هستند که در یک جاده‌ی باز حرکت می‌کنند، قوانینی وضع می‌کنند و ایده‌ی هیچ‌کس دیگری را نمی‌پذیرند. این نوع طرز فکر در مورد کارآفرینی نه‌تنها نامعقول است، بلکه ریشه‌ی رهبری‌های ضعیف نیز هست. کارآفرینان باسابقه می‌گویند تأسیس یک استارت‌آپ یا کسب‌وکار کوچک، شکستن قوانین و ریسک هیجانی نیست. البته کارآفرینان باید ریسک کنند ولی مهم‌ترین قسمت کارآفرینی ریسک کردن نیست، بلکه مسئولیت‌پذیری و تعهد دادن برای نتیجه گرفتن است.

یکی از کارآفرینان موفق اهل ایالات متحده که پس از ۲۰ سال کار در یک کارخانه‌ی صنایع خودرو و الکترونیک، کسب‌و‌کار خود را در زمینه‌ی ایجاد تکنولوژی‌های ایمنی در خودروها شروع کرده است، می‌گوید: «اشتیاق ساخت این کسب‌و‌کار در من شعله‌ور شده‌ بود. ۳ دوست نزدیک من در یک تصادف فوت کردند و این برای من انگیزه شد تا راهی برای امن کردن رانندگی ایجاد کنم.» وی شخصی بود که کارش را از فعالیت در یک شرکت دیگر شروع کرده است و با درک برتری‌های کارآفرینی، به سمت ایجاد کسب‌وکار شخصی خود رفت. البته سابقه‌ی کار کردن در یک صنعت نوآورانه و قانونمند نیز در این تصمیم بی‌تأثیر نبود و نباید فراموش کرد که عامل اصلی گرایش وی به کارآفرینی، نیاز به مسئولیت‌پذیری بود.

کارآفرین

مسئولیت‌پذیری

کارآفرینان رهبران سازمان خودشان هستند. آن‌ها نمی‌توانند خود را پشت تصمیمات کسی پنهان کنند، چون آن‌ها قدرت دارند که حرف آخر را در سازمان بزنند. اگر اشتباهی پیش بیاید، کارآفرینان نمی‌توانند شخص دیگری را سرزنش کنند. حتی اگر عضوی از افراد تیم، اشتباهی مرتکب شد، باز هم کارآفرین باید مسئولیت آن را قبول کند. تعهد و مسئولیت‌پذیری، فقط به کسب‌وکار شما محدود نمی‌شود، بلکه به اعضای تیم و مشتریان شما نیز مربوط است.

اگر شما شخصی هستید که دوست ندارید کسی از شما انتقاد کند و همیشه دیگران را سرزنش می‌کنید، باید خود را یک کارآفرین شکست‌خورده بدانید. اگر کسی از شما راهنمایی یا پیشنهاد خواست، شما باید برای او جوابی داشته باشید و وقتی که جواب را به او دادید، باید مشتاق دیدن نتیجه باشید. پس از ایجاد یک کسب‌وکار، مدت‌زمان زیادی طول نمی‌کشد که متوجه می‌شوید بر خلاف آنچه فکر می‌کردید، کسب‌وکار شما فقط تفریح و بازی نیست. شما باید مسئول رضایت مشتریان و عملکرد تیم باشید تا بتوانید کسب‌وکار خود را به موفقیت برسانید.

 خلاقیت

تصمیم‌های شما در طولانی‌مدت تأثیراتی روی کسب‌وکار خواهد گذاشت. در موقعیت‌های کارمندی، همیشه این امکان وجود دارد که ایده‌هایی بدهید که مورد قبول واقع نشود. پس نمی‌توانید بفهمید که ایده‌ی شما واقعا خوب بوده است یا خیر، چون محقق نشده است. ولی در کارآفرینی این‌طور نیست. وقتی که شما ایده‌ای دارید و می‌خواهید آن را در کسب‌وکار خود به کار ببرید، باید صد درصد تلاش خود را انجام دهید. اگر در تصمیم‌گیری‌هایتان ثبات نداشته باشید، تیم شما می‌فهمد که عقیده‌ای به ایده‌تان ندارید. پس آن‌ها چطور باید به تصمیماتی که شما می‌گیرید اعتماد کنند؟ شما باید روی تصمیماتی که گرفته‌اید ایستادگی کنید، ممکن است بعدا مشخص شود که این تصمیمات درست یا غلط بوده‌اند. اگر غلط بوده است، اشتباه خودتان را بپذیرید و با اعتمادبه‌نفس به مسیرتان ادامه دهید. اشتباه پیش می‌آید و کارآفرینی به معنای گرفتن تصمیمات سخت در شرایط عدم اطمینان است.

کارآفرین

گردآوری تیم مناسب

ساختن تیم مناسب به رهبران کمک می‌کند که از پتانسیلشان استفاده کنند. یک کارآفرین هیچ وقت به‌تنهایی موفق نخواهد بود؛ بلکه باید از منابع مناسب و افراد مناسب استفاده کند تا بتواند ایده‌ی خود را به یک کسب‌وکار تبدیل کند.

ساخت تیم فوق‌العاده مهم است. هیچ شرکتی با یک نفر ساخته نمی‌شود. شما باید تیمی داشته باشید که مأموریت سازمان را درک کرده باشد و بداند که شرکت دنبال چه اهدافی است. وقتی که تیم‌ کامل شد، اگر افراد تیم بخواهند که فرد مؤثری در سازمان باشند، چشم‌انداز شما را برای شرکت خواهند فهمید. دلیل شکست بسیاری از کسب‌وکارها این است که افرادی در سازمان عملکردی ضعیف داشته‌اند.

مشخص کردن مأموریت سازمان 

اگر افراد تیم راجع به مأموریت سازمان آگاهی نداشته باشند، کارشان را فقط به‌عنوان یک شغل می‌بینند و این ممکن است رشد شرکت را به خطر بیندازد. این اتفاق در مورد استارت‌آپ‌ها خیلی مهم‌تر است. در صورتی که مشکلات داخلی شرکت برطرف نشوند، خیلی زود به مشکلات محیط خارجی شرکت تبدیل می‌شوند. به‌عنوان مثال، اگر شرکت در ارائه‌ی خدمات به مشتریان کوتاهی کند، ظرف مدت کوتاهی مشتریان شرکت از دست خواهند رفت. بنابراین فقط افرادی را به شرکت خود دعوت کنید که به انجام صحیح کار و گرفتن بهترین نتایج متعهد باشند.

پس قبل از اینکه کار روزانه را تمام کنید، به خاطر بیاورید رهبر بودن فقط این نیست که بخواهید در لحظه تصمیمات آنی بگیرید. رهبری به معنای بازی‌گردانی مناسب تیم است و ممکن است در کنار خود سختی‌های زیادی داشته باشد، ولی در نهایت ارزشمند است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات