استارتاپی که با استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی ۴۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد

دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
استارتاپی که نیمی از سود خود را به کودکان سرطانی اختصاص می‌دهد، با بهره‌گیری از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، در مدت ۵ سال سرمایه‌ی خود را دو برابر کرده است.
تبلیغات

وقتی برایان کلر و زاخاری کویین، شرکت ۲۰ میلیون دلاری خود را با نام لاو یور ملون (Love Your Melon) تأسیس کردند، کویین با پدر و مادرش در مورد چگونگی خلق هویت شرکت صحبت کرد. در آن زمان، کلر و کویین می‌دانستند هدف شرکتشان حمایت از کودکانی است که با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همچنین می‌دانستند که یک ایده‌ای فوق‌العاده در دست دارند؛ چراکه تنها چند ساعت بعد از پستی که در مورد کسب‌وکارشان در صفحه‌ی شخصی فیس‌بوک خود گذاشتند، ۴۰۰ پیشنهاد دوستی دریافت کردند و یک بسته از کلاه‌های خود را در طول ۲ روز به فروش رساندند. آن‌ها به ازای هر یک کلاه یا هدبندی که به فروش می‌رفت، یکی را به‌رایگان به کودکان سرطانی اهدا می‌کردند. حالا آن‌ها به دنبال یک مقیاس و معیار برای کار خود بودند.

آن‌ها می‌خواستند تولیدکننده‌های بیشتری پیدا کنند. کوین نمونه کلاه‌هایی دیده بود که در کشور چین تولید شده بود، ولی والدینش گفتند که نمی‌شود روی تولید خارج از کشور حساب کرد. به همین علت کویین به‌عنوان یکی از دو مالک این کسب‌وکار کوچک، سعی کرد مسیر جدیدی برای هدایت کارشان پیدا کند.

 Minnesota Startup

شرکت لاو یور ملون، که در حال حاضر علاوه بر کلاه و هدبند، شال، دستکش و تی‌شرت هم تولید می‌کند؛ علاوه بر یک شرکت تجاری، یک جامعه‌ی انسانی را تشکیل داده است. در فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات این شرکت به چشم می‌خورد. بازدهی این شرکت در تبلیغات فیس‌بوک هفت واحد است، یعنی به ازای هر ۱۰۰ دلار هزینه، هفت‌صد دلار درآمدزایی می‌کند. کویین معتقد است که آن‌ها خودشان را با رسانه‌های اجتماعی رشد می‌دهند. هرچه افراد بیشتری از این پلتفرم استفاده کنند، توانایی تبلیغات آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

این شرکت کار خود را از پورتلند شروع کرد و ظرفیت تولید خود را در مینه‌سوتا تکمیل کرد. امروزه این شرکت با ۴۰ تولیدکننده مختلف کار می‌کند؛ ازجمله شرکت سافت لاین در میناپولیس و نیتینگ میلز در سنت پائول. هویت و برند شرکت بر پایه‌ی اجتماعاتی شکل‌گرفته که فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی مرکز ارتباطی آن‌ها هستند.

البته همه‌ی برندهای معروف و شرکت‌های موفق، اجتماعاتی از هواداران خود در شبکه‌های اجتماعی تشکیل می‌دهند. ولی شرکتی مثل لاو یور ملون، نشان می‌دهد که کارها از طریق رسانه‌هایی مثل فیس‌بوک بسیار سریع‌تر پیش می‌روند. این برند که درواقع شرکتی برای فروش محصولات دیگر تولیدکننده‌ها است، کمتر از ۵ سال وارد مقیاس کشوری شد.

این شرکت در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد و انتظار می‌رود امسال ۴۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد و تعداد کارمندانش از ۱۸ نفر به ۲۴ نفر افزایش پیدا کنند. آن‌ها سالیانه ۳ تا ۵ میلیون دلار برای تبلیغات خود در فیس‌بوک هزینه می‌کنند و ۱۴ هزار نماینده‌ی داوطلب دارند که محصولاتشان را به کودکان سرطانی و همچنین مشتریان مشتاق عرضه می‌کنند.

برای آن‌ها فیس‌بوک مرکز استراتژی رسانه‌های اجتماعی است. از ماه اکتبر تا ماه مارس، آن‌ها روزانه به‌طور متوسط ۲۰ هزار دلار در فیس‌بوک خرج کرده‌اند و اگر یک پست مهم داشته باشند که نیاز به تبلیغات بیشتری داشته باشد، حاضر هستند هزینه‌ی معقول آن را بپردازند. طبق گفته‌ی کویین، آن‌ها فقط در فیس‌بوک بیش از ۶۵۰ هزار طرفدار دارند و اگر پست‌های خود را ارتقاء ندهند، نمی‌توانند بیش از هزار دیدگاه هواداران و مشتریان خود را مشاهده کنند.

 Love Your Melon

یکی دیگر از عوامل موفقیت آن‌ها، Lookalike Audiences است که سال گذشته توسط فیس‌بوک معرفی شد.  به‌این‌ترتیب که یک  شرکت، قشر خاصی از مردم را به‌عنوان مخاطبان مرجع خود معرفی کند، سپس ایمیل‌های خود را بارگذاری می‌کند که فیس‌بوک آن ایمیل‌ها را برای کاربران مشابه با منبع معرفی‌شده، ارسال می‌کند. عمده مخاطبان مرجع شرکت لاو یور ملون، دخترانی هستند که به دانشگاه می‌روند و بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند، گروه دیگر مادرانی با سن ۳۵ تا ۵۵ سال هستند.

موفق‌ترین پست‌های فیس‌بوک آن‌ها، مربوط به زمانی می‌شود که نقاط عطف شرکت را جشن می‌گیرند؛ مثل زمانی که ارسال کلاه‌های کودکان سرطانی به سراسر کشور تکمیل شد و به پایان رسید. پس‌ از این مرحله آن‌ها تصمیم گرفتند ۵۰ درصد از سود خالص خود را به بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی کودکان سرطانی از جمله بیمارستان تحقیقاتی سنت جود و مرکز خیریه رونالد مک‌دونالد اهدا کنند. یکی دیگر از پست‌های موفق آن‌ها در فیس‌بوک، در رابطه با خرید اولین بیلبورد تبلیغاتی بود. کوئین می‌گوید هرگز فکر نمی‌کرد یک بیلبورد تبلیغاتی عادی کنار بزرگراه، تا این حد هواداران آن‌ها را در شبکه‌های مجازی به شور و شوق بیاورد. او معتقد است با پنج گام مهم در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید به موفقیت کسب‌وکار خود کمک کنید:

 Love Your Melon

به هواداران، مخاطبان و نمایندگان داوطلب خود توجه کنید

برای اینکه بتوانید مخاطبان بیشتری داشته باشید، از استراتژی‌های مختلفی استفاده کنید. مثلاً می‌توانید با استفاده از تبلیغات تصویری یا ویدیویی، به کاربرانتان آموزش بدهید و با آن‌ها وارد تعامل شوید. بعدها می‌توانید بر اساس میزان استفاده و استقبال کاربرانتان از انواع مختلف تبلیغات، مدل‌های بهینه‌تری انتخاب کنید یا ارتقاء بدهید. معمولاً از تبلیغاتی بیشتر استقبال می‌شود که پویا باشند. لینک وب‌سایت خود در آگهی‌های خود ذکر کنید و برای هر دسته از مخاطبان خاص خود، آگهی ویژه‌ای طراحی کنید. بعلاوه برای اینکه تبلیغات شما بهتر دیده شوند، می‌توانید از روش‌های نردبان کردن آگهی خود استفاده کنید. داوطلبان مجازی هم از آنجا که خودشان زمانی مخاطب شما بوده‌اند، می‌توانند به معرفی بهتر برند شما کمک کنند.

قابل‌اعتماد باشید

 صرف‌ نظر از اینکه برای تبلیغات خود چقدر هزینه می‌کنید، هدف اصلی شما باید ارتباط با جامعه‌ی هوادارانتان و نه صرفاً فروش محصولات باشد. جالب است بدانید که اگر تمرکز خود را از فروش بردارید، فروشتان به‌مراتب افزایش می‌یابد. پست‌های شما باید بتوانند با هوادارانتان رابطه برقرار کنند و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، این امر زمانی رخ می‌دهد که شما راست‌گو باشید و از واقعیت شرکتتان بگویید.

تبلیغات ساده‌ای داشته باشید

لزومی ندارد از حواشی استفاده کنید یا با آگهی‌های شلوغ نظر کسی را به شرکت خود جلب کنید. اگر مخاطبانتان به یک پست خاص علاقه نشان دادند، می‌توانید آن پست را ارتقاء بدهید. از ارائه‌ی اطلاعاتی که هیچ کمکی به مخاطبان نمی‌کند، خودداری کنید.

 Love Your Melon

محتوای خوبی خلق کنید

کیفیت بر همه‌چیز ارجحیت دارد. مردم هرروز تبلیغات و تصاویر بسیاری می‌بینند و محتوای تبلیغاتی زیادی را از نظر می‌گذرانند. اگر روی کیفیت کار خود سرمایه‌گذاری نکنید، پولی بی‌فایده صرف بازاریابی خود کرده‌اید. شرکت لاو یور ملون، یک‌سوم پرسنل خود را مسئول بازاریابی کرده که وظیفه‌ی اصلی آن‌ها، تولید محتوای خلاقانه و باکیفیت است.

ایستا نباشید

سلیقه‌ی مصرف‌کنندگان مدام در حال تغییر است. زمانی مصرف‌کنندگان به آگهی‌های متنی بیشتر توجه می‌کردند، زمانی تصاویر باکیفیت بیشتر نظر آن‌ها را جلب می‌کرد و به نظر می‌رسد در حال حاضر آن‌ها به تبلیغات ویدیویی بیشتر علاقه‌مند هستند. ویدیوهای بازاریابی شما باید کوتاه باشد و مهم‌تر اینکه آن‌ها را بر اساس سلیقه‌ی مصرف‌کنندگان بسازید.

کویین معتقد است که در دنیای رسانه‌های اجتماعی همه‌چیز به‌سرعت در حال تغییر است و از آنجا که کار با آژانس‌های بازاریابی پروسه‌ای زمان‌بر است، معمولاً ارزش هزینه‌ای را که برای آن صرف می‌کنید، ندارد. اگر با فرهنگ شرکت خود خوب عجین شده باشید و بتوانید همان فرهنگ را به مرحله‌ی اجرا درآورید، به مؤثرترین استراتژی بازاریابی دست پیدا کرده‌اید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات