عاداتی که سبک رهبری شما را تغییر می‌دهند

یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تلاش برای رشد و بهبودی جزئی جدایی‌ناپذیر از رهبری است. این تلاش نه‌فقط برای تبدیل‌ شدن به یک کارآفرین خوب، بلکه برای تبدیل‌ شدن به بهترین نسخه‌ی شخصی انسان نیز انجام می‌شود.
تبلیغات

بسیاری از مردم فکر می‌کنند رهبر کسی است که کاریزمای زیادی داشته باشد و همیشه لبخند بزند؛ ولی خصوصیات رهبر ورای این‌ تصورات پیش می‌رود. رهبری در طول زمان با تجربیات مختلف و تعدیلات رفتاری پرورش پیدا می‌کند. برای اینکه رهبر خوبی باشید باید نکات بسیاری را رعایت کنید و به کیفیت‌های رفتاری ویژه‌ای برسید. در اینجا هفت ویژگی را ذکر می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند در زمانی کوتاه به رهبری عالی تبدیل شوید:

۱- در زمان حال متمرکز باشید

شما به‌عنوان یک رهبر، بینش و هدف خاصی را دنبال می‌کنید. ولی ضروری است پیش از هر چیز به زمان حال توجه کنید. غرق شدن در چشم‌انداز آینده بسیار وسوسه‌انگیز است و به همان نسبت، ممکن است با فکر کردن به کاستی‌های گذشته، زمان حال را از دست بدهید.

نه گذشته و نه آینده، هیچ‌کدام کمکی به شما نمی‌کنند. گذشته را نمی‌توان تغییر داد و پیش‌بینی آینده ممکن نیست. چیزی که در کنترل شما است، زمان حال است و احساسی که در این لحظه دارید.

listening

۲- به ارتباطات خود توجه کنید

هنگامی‌که بحث از هدایت و رهبری یک گروه به میان می‌آید یکی از نکات ضروری، داشتن ارتباطات و انتظارات روشن و مشخص است.

ارتباط با کارمندان به این معنی نیست که باید با آن‌ها حرف بزنید؛ بلکه یک رهبر عالی کمتر صحبت می‌کند و بیشتر گوش می‌دهد. با دقت به حرف شرکای خود و کارمندانتان گوش دهید و ببینید چه می‌گویند. پس‌ازآن با صمیمیت به آن‌ها پاسخ دهید.

۳- مراقب سلامتی خود باشید

توجه به‌سلامت و شرایط روحی و فیزیکی، یکی از بهترین راه‌های ارتقاء فرهنگ شرکت است؛ چراکه انگیزه‌بخش کارمندانتان می‌شود و آن‌ها نیز همین شیوه را در پیش می‌گیرند.

شما رهبر یک کسب‌وکار هستید و سایر مردم شیوه‌های رفتاری شما را دنبال می‌کنند؛ بنابراین بهتر است الگوی خوبی باشید. توجه به رفاه شخصی اصلاً به معنی اسراف و بی‌مبالاتی نیست؛ بلکه در کنار سلامت فیزیکی، سلامتی روحی و احساسی شما را هم شامل می‌شود.

health

۴- ضمیر خود را کنترل کنید

در کلیه‌ی اقدامات خود، چه داخل شرکت و چه بیرون از آن، نگرش یک رهبر را داشته باشید. در مرحله‌ی اول باید برای دیگران یک اولویت تعیین کنید. تصمیمی که شما می‌گیرید، همان اولویتی است که دیگران دنبال خواهند کرد.

یک رهبر نگران نیست که دیگران چه فکری می‌کنند و اوضاع چگونه به نظر می‌رسد. این نگرانی زمانی معنا دارد که رهبر یا خودخواه باشد یا اینکه بخواهد در کانون توجه دیگران قرار بگیرد. یک رهبر خوب توجه عموم را از خودش منحرف می‌کند و باعث درخشش دیگران می‌شود.

۵- خوش‌بینی را تمرین کنید

قرار نیست شما استاد سخنرانی‌های موفقیت و انرژی مثبت باشید؛ آنچه مهم است زبان بدن و مشی رفتاری شما است. خوش‌بینی مسری است و به اطرافیان شما انگیزه می‌دهد. خوش‌بینی کمک می‌کند با دیگران ارتباط و تقابل بهتری داشته باشید. یکی دیگر از مزایای خوش‌بینی حفظ سلامتی شما است (به‌ویژه اینکه استرس را کاهش می‌دهد).

خوش‌بین بودن به شما کمک می‌کند فرصت‌های جدید را ببینید و حرکت مؤثر و سریع‌تری داشته باشید.

evaluate urself

۶- شکست‌ها و بن‌بست‌ها را بپذیرید

یکی از فاکتورهای اصلی رهبری این است که مسئولیت شکست‌ها را بپذیرید نه اینکه آن‌ها را به دوش دیگران بیندازید.  اگر به اهداف سه‌ماهه‌ی خود نرسیدید یا یک معامله‌ی شما شکست خورد، به‌جای اینکه دنبال قربانی بگردید به‌عنوان رهبر مسئولیت آن‌ها را بپذیرید.

این کار باعث می‌شود اعتماد اعضای گروه به شما بیشتر شود و در بلندمدت تیم قوی‌تری داشته باشید. اجازه ندهید موانع باعث شوند هدفتان را از یاد ببرید و متوقف شوید. شرایط را بپذیرید و از آن‌ها درس بگیرید تا در برنامه‌های خود برای آینده، آن‌ها را لحاظ کنید.

۷- اجازه بدهید دیگران شمارا ارزیابی کنند

کارمندان باید به شما پاسخگو باشند؛ ولی خود شما هم نیاز دارید ارزیابی و سنجیده شوید. بگذارید شرکا و کارمندانتان شما را در قبال وظایفتان بسنجند. این کار نشان می‌دهد اولین اولویتی که باید پیش چشم همه باشد؛ هدف شرکت است نه شخص شما.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات