۷ راه برای تقویت توانایی حل مسئله در کارمندان

یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کارمندان شما کسانی هستند که باعث بالا رفتن بهره‌وری و موفقیت کسب‌و‌کار شما می‌شوند؛ پس به آن‌ها کمک کنید تا بتوانند در شرایط سخت تصمیم درستی برای حل مسائل شرکت بگیرند.
تبلیغات

به‌عنوان یک فرد کارآفرین شما وظیفه‌ی رهبری شرکت خود را بر عهده دارید؛ اما این کارمندانتان هستند که با مشتری‌ها در ارتباط هستند و با ارائه‌ی ایده‌های جدید، کسب‌و‌کار شما را به موفقیت می‌رسانند. هرچقدر آن‌ها کار خودشان را بهتر انجام دهند، احتمال موفقیت شما نیز بیشتر می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارمند این است که بتواند مشکلات را به‌درستی برطرف کند. توانایی حل مسئله، مانند درس ریاضی آموختنی نیست و از طریق نرم‌افزار انجام نمی‌شود؛ بلکه باید با حفظ آرامش در شرایط سخت و با استفاده از تفکر و خلاقیت صورت بگیرد. بنابراین چگونه می‌توان مهارت‌های حل مسئله را به اعضای تیم آموزش داد؟

problem solving

۱- از فرآیند استخدام شروع کنید

این فرآیند باید از زمان استخدام آغاز شود؛ پس اگر در حال حاضر کارمندان موردنیاز خود را استخدام کرده‌اید، می‌توانید این سیستم را در آینده برای موقعیت‌های بعدی استخدام پیاده کنید. بسیاری از کارفرماها در زمان استخدام فقط به تجربیات، سوابق و مدارک افراد متقاضی توجه می‌کنند؛ این‌ها موضوعاتی هستند که باید به آن‌ها توجه شود، اما اطلاعات دقیقی از توانایی یک فرد در حل مسئله به شما نمی‌دهند. در عوض از رویکرد شرکت گوگل استفاده کنید و متقاضیان را در شرایط سخت و تحت‌ فشار قرار دهید و از آن‌ها بخواهید راه‌ مناسبی برای حل مشکل ارائه دهند. اگر توانستند از عهده انجام این کار برآیند، آن‌ها را در شرکت خود استخدام کنید.

۲- به کارمندان خود اعتماد داشته باشید

اگر کارمندان خود را به‌طور مرتب تحت نظر بگیرید و تک‌تک کارهایشان را مدیریت کنید؛ آن‌ها به راهنمایی‌های شما وابسته می‌شوند و انگیزه‌ی خودشان را از دست می‌دهند. در عوض باید به آن‌ها اعتماد داشته باشید و فضای کافی در اختیارشان قرار دهید تا بتوانند کارشان را انجام دهند. به آن‌ها نشان دهید که روی توانایی‌هایشان برای حل مشکلات حساب می‌کنید.

goals

۳- به‌جای دستورالعمل به آن‌ها هدف بدهید

زمانی که کار یا پروژه‌ی جدیدی به اعضای تیم خود می‌دهید، نباید دستورالعمل و نحوه‌ی انجام کار را دقیقا به آن‌ها بگویید؛ در عوض اهدافی برای آن‌ها تعیین کنید و اجازه دهید باقی مسائل را خودشان حل کنند. به‌عنوان مثال به‌ آن‌ها بگویید: «می‌خواهم نرخ تبدیل را ۱۰ درصد بالاتر ببرید، آیا می‌توانید این کار را انجام دهید؟»

۴- آن‌ها را به خلاقیت تشویق کنید

باید تا جای ممکن کارمندان را به استفاده از خلاقیت تشویق کنید. حل مسئله نیازمند تفکر انتزاعی و منطقی است. راه‌های بسیاری برای پرورش خلاقیت وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توانید از رنگ‌ها و گیاهان برای زندگی بخشیدن به محیط کار استفاده کنید یا داخل اتاق استراحت شرکت بازی‌های سرگرم‌ کننده و نقاشی‌های انتزاعی قرار دهید.

۵- منابع کافی فراهم کنید

با استفاده از منابع می‌توان مشکلات را راحت‌تر حل کرد. به‌عنوان مثال حل مشکلات سئو با استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی که مشکل را دقیقا شناسایی می‌کنند، راحت‌تر انجام می‌شود. بنابراین از تهیه ابزار مناسب برای کمک به اعضای تیم خود دریغ نکنید و پیشنهاد‌های آن‌ها را در این رابطه جدی بگیرید.

teamwork

۶- آن‌ها را به انجام کار تیمی تشویق کنید

شاید هرکدام از کارمندان شما به‌طور جداگانه برای حل مسئله مناسب باشند؛ اما زمانی که باهم و به‌عنوان یک تیم کار کنند، عملکردشان بسیار بهتر خواهد شد. البته انجام کار گروهی ساده نیست و شما باید به آن‌ها آموزش دهید که ایده‌های خودشان را باهم درمیان بگذارند و کارها را بین خودشان تقسیم‌ کنند تا بتوانند راه‌حل‌های کارآمدتری ارائه دهند و درنتیجه بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

۷- از ایده‌های جدید استقبال کنید

هیچ ‌موقع ایده‌های جدید کارمندان خود را دست‌ کم نگیرید و آن‌ها را تشویق کنید در مورد نظرات خود صحبت کنند. این کار باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شود و مهارت‌های آن‌ها برای حل مسئله را بالا می‌برد.

حل مسئله عضو جدانشدنی کسب‌و‌کار است و در موارد مختلف، مانند تحلیل علت بروز اشتباه و ارائه راه‌های جدید برای حل شکایات مشتری کاربرد دارد. زمانی که کارمندان بتوانند با استفاده از ابزار مناسب، مشکلات را با کمترین مداخله از سوی شما حل کنند؛ میزان کارایی و بهره‌وری شرکت شما بالاتر می‌رود. البته انجام این فرآیند زمان‌بر است و نباید انتظار داشته باشید به‌سرعت نتیجه بدهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات